• Kim Possible

Glutenfritt? Hjälp mig hitta bra produkter som faktiskt smakar bra!

Ni som äter glutenfritt, oavsett anledning, vad köper ni för märke på bröd och pasta t ex?

Jag har märkt ett tag nu att jag inte mår så bra av gluten, har kört kolhydratfritt i perioder, och trodde det var kolhydraterna som gjorde det, men när jag testat typ potatis igen så får jag inte alls samma symptom som när jag äter bröd och pasta. Ont i magen, uppsvälld, spänd osv. Dessvärre så älskar jag mackor och pasta. Tanken på att aldrig mer kunna äta rostat bröd med smör och ost, eller för den delen en riktigt bra spagetti bolognese får mig sorgsen. De glutenfria pastasorter jag testat smakade som spånskiva med en touch av wellpapp. Yummie...or not. Och glutenfritt bröd...finns det något som inte är så stenhårt att man kan slå ihjäl en älg med det? 

Vad kör ni andra som äter glutenfritt? Jag behöver tips här! 

• Svar på tråden Glutenfritt? Hjälp mig hitta bra produkter som faktiskt smakar bra!
  • Kim Possible
    Milleman skrev 2015-11-17 21:59:57 följande:

Jag är lat och köper mycket färdigt. Så du får inga recept av mig men märken, för det finns jättebra grejor och mindre bra. I min smak då.

Å rostade mackor kommer du få äta mängder av. De flesta gf-bröd i affären måste rostas :)
    Bröd köper jag Fria Fiber. (Vita är smaklöst men bra till varma mackor och Grova smakar lite konstigt). Eller Semper Havre. Gott men måste ätas direkt efter ristning. Går inte att tina och sen göra mackor.
    Knäckebröd köper jag bara den gröna paketen. Glömt märke men finns bara en mörkgrön.

Pasta köpte jag barilla spaghetti senast. God :) smakar vanligt.
    Men spara inte pasta till typ pastasallad dagen efter. Icke gott, den blir torr.

I frysdisken finns kladdkaka och chokladmuffins, tokgoda i min smak. Kanelbullarna lite tråkigare. Pepparkaksdegen är god. Smakar inte som vanliga pepparkakor men ett bra komplement.

De färdiga pizzadegarna i frysen blir supergoda om du har de inne lite för länge och gillar knaprig pizza. De ofrysta var lite torra. Tortillabröd vidrigt. Iaf det märke jag köpte.

Lycka till! :)

Tack för tips! Fikabröd har jag bättre koll på, det går att göra urgoda saker med mandelmjöl, kokosmjöl t ex, så där är jag inte orolig. Men jag visste ju inte sånt heller innan jag lärde mig, så det krävs säkert en inkörningsperiod även för matbröd/pasta. 

Kul, visste inte att det fanns färdig, glutenfri pizzadeg fryst att köpa! Det kan definitivt vara något att prova, ibland är det ju så skönt att bara köra en enkel pizza efter en hektisk dag, där allt liksom bara är att montera ihop på en kvart. 
    Let it Rain skrev 2015-11-17 22:01:35 följande:

Om du bor i Sthlm så rekommenderar jag dig att titta förbi Paradiset vid Mariatorget som har en färsk, glutenfri och ekologisk pasta som faktiskt är god.

Det gör jag, om än en bit utanför, men jag är ju där inne titt som tätt. Ska göra ett besök, absolut! Tack för tips! 
  • Darguads

Om du tror att du är glutenintolerant så testa dig, har du celiaki så är det allvar och kosten måste vara helt glutenfri.

Annars verkar det vara en glutenfritrend just nu, och vad jag förstår så är det i väldigt många fall ren inbillning att man blir bättre av glutenfri kost, speciellt om man kör lite godtyckligt glutenfritt. Det är också lätt att få i sig för lite av vissa ämnen som kommer med gluten så man måste vara noga med sin kost om man utesluter gluten bara för att man självdiagnostiserat sig till att vara lite "glutenallergisk".

• Milleman
    Kim Possible skrev 2015-11-17 22:08:05 följande:
    Tack för tips! Fikabröd har jag bättre koll på, det går att göra urgoda saker med mandelmjöl, kokosmjöl t ex, så där är jag inte orolig. Men jag visste ju inte sånt heller innan jag lärde mig, så det krävs säkert en inkörningsperiod även för matbröd/pasta. 

Kul, visste inte att det fanns färdig, glutenfri pizzadeg fryst att köpa! Det kan definitivt vara något att prova, ibland är det ju så skönt att bara köra en enkel pizza efter en hektisk dag, där allt liksom bara är att montera ihop på en kvart. 
    Let it Rain skrev 2015-11-17 22:01:35 följande:

Om du bor i Sthlm så rekommenderar jag dig att titta förbi Paradiset vid Mariatorget som har en färsk, glutenfri och ekologisk pasta som faktiskt är god.

Det gör jag, om än en bit utanför, men jag är ju där inne titt som tätt. Ska göra ett besök, absolut! Tack för tips! 
    Personligen tycker jag att färdigpizzorna inte är goda men som sagt, köp frysta pizzabottnar och på med pålägg. In i ugnen i 15-20 min :)
  • Kim Possible

Jag vet inte om jag är glutenintolerant, kan man bli det helt plötsligt när man är 48 bast?

Däremot märker jag att jag blir uppsvälld, spänd i magen, får ont och får hm... vissa toaproblem när jag äter pasta och mackor numera. Ingen trevlig känsla, så jag vill gärna hitta något sätt att behålla det jag älskar och samtidigt slippa problemen det jag älskar orsakar. Noll trendkänsla alltså, utan bara ren egogrej för mig själv.

Darguads skrev 2015-11-17 22:14:11 följande:

Om du tror att du är glutenintolerant så testa dig, har du celiaki så är det allvar och kosten måste vara helt glutenfri.

Annars verkar det vara en glutenfritrend just nu, och vad jag förstår så är det i väldigt många fall ren inbillning att man blir bättre av glutenfri kost, speciellt om man kör lite godtyckligt glutenfritt. Det är också lätt att få i sig för lite av vissa ämnen som kommer med gluten så man måste vara noga med sin kost om man utesluter gluten bara för att man självdiagnostiserat sig till att vara lite "glutenallergisk".

• Milleman
    Kim Possible skrev 2015-11-17 22:25:42 följande:

Jag vet inte om jag är glutenintolerant, kan man bli det helt plötsligt när man är 48 bast?

Däremot märker jag att jag blir uppsvälld, spänd i magen, får ont och får hm... vissa toaproblem när jag äter pasta och mackor numera. Ingen trevlig känsla, så jag vill gärna hitta något sätt att behålla det jag älskar och samtidigt slippa problemen det jag älskar orsakar. Noll trendkänsla alltså, utan bara ren egogrej för mig själv.

Ja det kan du bli. Troligtvis blev jag det av alldeles för många starka penicillinkurer under ett år. Magen slogs ut.
  • Kim Possible

Ok! Intressant. Jag kanske ska be om att få ta ett prov på måndag då när jag ska till husläkaren.

Milleman skrev 2015-11-17 22:29:27 följande:

Ja det kan du bli. Troligtvis blev jag det av alldeles för många starka penicillinkurer under ett år. Magen slogs ut.

• Darguads

Glutenintolerans kan dyka upp när som helst i livet och är ärftligt. Att utesluta gluten ur kosten innan man blivit diagnostiserad med celiaki kan göra att testerna inte blir korrekta och man kan missa att man har celiaki.

Om man inte har celiaki och upplever besvär så menar många att man ska testa andra vägar än att utesluta gluten. Tänk också på att det inte bara är bröd och pasta som innehåller gluten. Gluten kan finnas i små (men tillräckliga) mängder i t.ex. havregryn. Även om havre är glutenfritt i sig så hanteras det ofta tillsammans med vete, råg och korn vilket kan göra att havregryn innehåller gluten.

• Milleman

Jag kan äta havre och sojasås. Men åt lite japanmix häromdagen utan att läsa innehåll. Det var inget vidare. Var dålig i typ 5 dagar.

• MadHatter

Man kan ha andra problem och ha problem med gluten. Jag har IBS och har valt att äta enligt fodmap. Min mage är helt plötsligt bra.

Jag vet dock inte om det är någon särskild produkt inom fodmap jag är känslig mot eller om det är en kombination.

Jag har efter inkörningen testat att äta tex pasta och det funkar om jag bara gör det vid ett tillfälle.

Tyvärr har jag inga bra tips på glutenfritt bröd då de jag provat inte smakar bra. Jag har tex provat FRIA rostbröd som nämns i tråden men det smakar inte ok alls för mig.

Då bakar jag hellre själv. Har bakat frallor på glutenfri brödmix som smakar som vanliga frallor när de är nybakta. Måste dock frysas in på en gång då de blir torra bums.

Detta recept har jag använt. Har dock bytt ut honung mot lite sirap då honung är en produkt man undviker i fodmap.

blogg.alltforforaldrar.se/niiinis/2015/06/24/glutenfria-frallor-sa-goda/

• Annelie 76
    Darguads skrev 2015-11-17 22:14:11 följande:

Man kan vara känslig också utan riktig celaki. Det är knappast inbillning om man har dålig mage och blir bra utan vetemjöl. Vet du, vetemjöl är inget vi måste äta. Det finns inget särskilt i vete som vi måste ha. De få vitaminer som finns kan man få i överflöd från bättre källor. Källor som inte skadar en känslig mage.
    Att det blivit en trend med glutenfritt är för att många, alltför många, inte mår bra. Men du tycker alltså att de ska tiga och lida bara för att du inte gillar trenden?
  • Let it Rain
    Annelie 76 skrev 2015-11-18 07:44:31 följande:
    Man kan vara känslig också utan riktig celaki. Det är knappast inbillning om man har dålig mage och blir bra utan vetemjöl. Vet du, vetemjöl är inget vi måste äta. Det finns inget särskilt i vete som vi måste ha. De få vitaminer som finns kan man få i överflöd från bättre källor. Källor som inte skadar en känslig mage.
    Att det blivit en trend med glutenfritt är för att många, alltför många, inte mår bra. Men du tycker alltså att de ska tiga och lida bara för att du inte gillar trenden?
    Jag är en sån person som du beskriver. Jag är (förmodligen) inte intolerant, då jag inte ger utslag på blodanalys men får ordentliga magbesvär och gasbildning av i synnerhet vetemjöl. Äter i dagsläget varken gluten, laktos eller socker av denna anledning.
  • Trippelmamma76

Samma här! Standardtester för celiaki visar inget för mig, men det är helt klart att jag mår dåligt av gluten. Så det blir glutenfritt för mig ändå. Om man läser på lite om vad gluten gör med kroppen så förstår man ju att det är allt annat än bra...

Annelie 76 skrev 2015-11-18 07:44:31 följande:

• glutten

Det är intressant det här med devisen "misstänkt glutenintolerans måste utredas, ändra inte kosten på egen hand!". Jag fick utslag för glutenintolerans på ett blodprov men struntade i att gå vidare med det då jag vid tiden för detta prov inte tyckte att jag hade problem med magen (provet togs som ett av väldigt många för att utreda trötthet/allmänt dåligt mående). Något år senare trillade dock poletten ner - att vara ständigt lös i magen kanske VISST är att "ha problem"? Jag hade alltid tänkt att jamen jag är ju inte förstoppad, därmed har jag inga problem... Vilket var en skruvad inställning, insåg jag alltså till slut.

När jag insåg detta, och läste på om glutenintolerans (dvs insåg att det nog kunde vara så att jag var det), stod vi dock inför sommarsemestrar osv. Att få tid för biopsi på tunntarmen skulle ha tagit flera månader, och jag ORKADE verkligen inte syssla med det. Utan jag slutade tvärt med gluten, själv, utan samråd med läkare. Och alltså... bokstavligen dagen efter stoppet var min mage typ definitionen av "normal" (googla Bristol stool chart så ser ni...). Dagen. Efter. Jag har nu ätit totalt glutenfritt i 1.5 år och mår mycket bättre. Det har hänt att jag fått i mig gluten av misstag, och då blir det skjuts på magen kan jag lova.

Jag tycker inte folk ska hoppa på en massa trender hela tiden, men jag fattar inte varför man inte "ska" prova glutenfritt utan att få svart på vitt att man verkligen har celiaki. Varför, liksom? Man märker ju själv om det gör skillnad eller inte.

Kan tillägga att jag inte är säker på att jag har "riktig" celiaki, i bemärkelsen att gluten verkligen gör mig SJUK. Men att min mage mår tusen ggr bättre utan gluten är liksom inte hittepå. Dessutom har jag för första gången på många år starka naglar och friskt hår, vilket tyder på att tarmen numera kan ta upp b-vitamin igen... Skillnaden här är inte heller påhittad; mina naglar skivade sig förr så mycket att jag fick ont.

Svar på tråden Glutenfritt? Hjälp mig hitta bra produkter som faktiskt smakar bra!