• Anonym (orka?)

Orka med bonus?

Hej alla bonusföräldrar. Hur gör ni för att orka med era bonusbarn? Kan ni tänka er en framtid med er partner och bonusbarn? Hur planerar ni att livet ska se ut? Hur känner ni att ni ska härda ut med bonuslivet? Hur orkar man? Tacksam för svar från osäker, ung bonusförälder.

• Svar på tråden Orka med bonus?
  • Anonym (Bättre)
    terfje skrev 2015-11-21 18:39:51 följande:

jag bara menar att i trådstarten beklagar du dig över hur jobbigt hans barn är.

barn kan vara fruktansvärt jobbiga även dina egna men är det okej att beklaga sig mer då. 

Jag menar inget illa men man får ta lite det onda med det goda när man träffar och blir kär i en man med barn.

Det blir bättre för med genensamma barn så gör man mindre med bonus för då måste man alltid sätta sitt eget barn i första rummet, och bonusen får stå tillbaka, man har helt enkelt inte lika mycket tid med bonus. Den andra föräldern däremot måste dela sin tid lika på alla barn, men själv kan man alltid skylla på att det gemensamma tar så mycket tid att man inte hinner ta en massa ansvar för bonus.
  • terfje
    Anonym (Mimmi) skrev 2015-11-22 15:12:56 följande:

Som sagt, det är ingen bonus att få dras med någon annans ungar.

Jag tycker att det är en bonus att ha min bonus i mitt liv. Dock är det ingen bonus att mamman försöker diktera vad bonus får kalla mig eller inte eller att bonus inte ska lyssna på mig. Vi har bonus på heltid men bonus lyssnar på mig tack vare min kille.
  • Anonym (H)
    Anonym (orka?) skrev 2015-11-22 15:20:09 följande:
    Det är så jag tänker också. Kanske kan man dela liknande spontana känsla inför bråk och skrik, men till skillnad från dig så kommer han ju älska sitt barn ändå. Jag vet inte med dig men varje skrik och bråk som bonus håller på med, gör att jag känner lite större irritation för bonus. Så tänker jag knappast att föräldrar resonerar.
    Ja och det gör vi även om han såklart älskar sitt barn oavsett. Jag känner absolut igen mig i det du skriver. Ju fler konflikter desto större irritation, men jag försöker att inte visa det och låta min man ta de flesta fajterna och tillsägelserna för att inte jag ska bli djävulen så att säga ;) Jag har också ett barn men de två är som natt och dag, så det går inte ens att jämföra.

När bonusen var yngre så var det alltid så att mitt barn fick ta smällarna när han blev arg, alltså fysiskt. Nu är det mkt bättre på den punkten, vilket jag är väldigt glad för. Men istället så är det en massa andra saker som leder till skrik och bråk, vilket ofta går mig på nerverna!
  • Anonym (orka?)
    terfje skrev 2015-11-22 15:30:22 följande:
    Jag tycker att det är en bonus att ha min bonus i mitt liv. Dock är det ingen bonus att mamman försöker diktera vad bonus får kalla mig eller inte eller att bonus inte ska lyssna på mig. Vi har bonus på heltid men bonus lyssnar på mig tack vare min kille.
    Eller tack vare dig? :) Man kan ju inte tvinga ett barn att visa en respekt, men om bonus är bra mot dig så är de ju för att du är en bra person med bonus :)
  • Anonym (orka?)
    Anonym (Bättre) skrev 2015-11-22 15:29:03 följande:
    Det blir bättre för med genensamma barn så gör man mindre med bonus för då måste man alltid sätta sitt eget barn i första rummet, och bonusen får stå tillbaka, man har helt enkelt inte lika mycket tid med bonus. Den andra föräldern däremot måste dela sin tid lika på alla barn, men själv kan man alltid skylla på att det gemensamma tar så mycket tid att man inte hinner ta en massa ansvar för bonus.
    Precis, man får ett annat "fokus" än när man är barnlös och anses ha "all tid i världen". Gud vilken lättnad att få höra dig säga det, alla andra håller på och ba "skaffa inte barn med honom, du kommer ångra dig, han kommer bara bry sig om sitt gamla barn" typ. Men en själv får ju ett annat fokus när en får ett barn som är det viktigaste i världen för en. 
  • Anonym (orka?)
    Anonym (H) skrev 2015-11-22 15:31:30 följande:
    Ja och det gör vi även om han såklart älskar sitt barn oavsett. Jag känner absolut igen mig i det du skriver. Ju fler konflikter desto större irritation, men jag försöker att inte visa det och låta min man ta de flesta fajterna och tillsägelserna för att inte jag ska bli djävulen så att säga ;) Jag har också ett barn men de två är som natt och dag, så det går inte ens att jämföra.

När bonusen var yngre så var det alltid så att mitt barn fick ta smällarna när han blev arg, alltså fysiskt. Nu är det mkt bättre på den punkten, vilket jag är väldigt glad för. Men istället så är det en massa andra saker som leder till skrik och bråk, vilket ofta går mig på nerverna!
    Precis. När du själv har barn kanske du också märker större skillnad på hur du känner för ditt eget barn och hur du känner för bonus? Det är ju inget konstigt såklart. Skönt att den uppdelningen funkar för er.
  • Anonym (H)
    Anonym (orka?) skrev 2015-11-22 17:24:40 följande:
    Precis. När du själv har barn kanske du också märker större skillnad på hur du känner för ditt eget barn och hur du känner för bonus? Det är ju inget konstigt såklart. Skönt att den uppdelningen funkar för er.
    Även om han tar de flesta fajter så säger jag självklart ifrån. Han hade varken regler eller gränser för sitt barn när vi träffades, medan jag var noga med det när det gällde mitt barn. Beter sig bonusen illa så säger jag åt honom, utan att tveka. Är min man där just då så låter jag honom ta det.

Självklart har jag helt annorlunda känslor för mitt barn men hon är också hans totala motsats. Hon kan självklart bli tjurig och bete sig illa men det händer väldigt sällan, än så länge iaf. Får se hur det blir längre fram. Brås hon på mig så kommer jag inte att få det kul! Haha.
  • Gung Ho
    Anonym (Mimmi) skrev 2015-11-20 18:46:24 följande:
    Jösses, tror inte de flesta inkluderar andras barn i sin egen familj.
    Vi bor tillsammans (barnen växlar 50%), äter mat vid samma bord, nattar varandras barn, skjutsar till skolor, myser i soffan och de var brudnäbbar på vårt fantastiska bröllop. Hur ska vi inte vara en familj? <3
  • Gung Ho
    Anonym (mimmi pigg) skrev 2015-11-21 12:44:06 följande:

Jag har bara ett råd att ge: Lämna förhållandet, det är inte värt det!

Min mans dotter (jag vägrar att kalla henne bonus för det är det verkligen inte) är nu vuxen och har flyttat hemifrån så nu är det ju lugnare men var det värt det? ABSOLUT INTE!

Jag ansträngde mig till det yttersta för att få allt att funka och tänkte att det nog skulle bli bättre med tiden. Nu står jag här 18 år senare och känner att jag kastat bort en stor del av mitt liv.

Nu lever jag ju det "kärnfamiljsliv" jag längtat efter och allt jag känner är tomhet. Jag känner mig utnyttjad och använd och ja, jag har blivit bitter.

När mina egna barn flugit ut är det inte säkert att jag stannar här, vi får se...

Hej Mimmi Bitter
    Ja du skulle definitivt tagit tag i ditt liv för länge sedan... Man skall självklart inte känna sig utnyttjad i ett förhållande. Låter spontant som att bonusbarnet inte är huvudproblemet..
  • Gung Ho
    Anonym (orka?) skrev 2015-11-22 17:23:17 följande:
    Precis, man får ett annat "fokus" än när man är barnlös och anses ha "all tid i världen". Gud vilken lättnad att få höra dig säga det, alla andra håller på och ba "skaffa inte barn med honom, du kommer ångra dig, han kommer bara bry sig om sitt gamla barn" typ. Men en själv får ju ett annat fokus när en får ett barn som är det viktigaste i världen för en. 
    Största skillnaden är inte det 'Bättre' skrev om att man kan 'skylla på' att ens eget barn tar för mkt tid. Till att börja med, hur smart är det att bygga vardagen i familjen på att kunna ursäkta sig?

Största skillnaden när det finns gemensamma eller om båda har barn sedan innan är att det är lättare att hitta jämvikt i arbetsfördelningen. Erfarenhet från bekanta samt här på FL är att kvinnor (främst iaf) utan barn verkar ha svårare att hantera att komma på andra plats vilket man gör om man är tillsammans med ngn med barn.
  • Anonym (H)
    Gung Ho skrev 2015-11-22 20:20:39 följande:
    Största skillnaden är inte det 'Bättre' skrev om att man kan 'skylla på' att ens eget barn tar för mkt tid. Till att börja med, hur smart är det att bygga vardagen i familjen på att kunna ursäkta sig?

Största skillnaden när det finns gemensamma eller om båda har barn sedan innan är att det är lättare att hitta jämvikt i arbetsfördelningen. Erfarenhet från bekanta samt här på FL är att kvinnor (främst iaf) utan barn verkar ha svårare att hantera att komma på andra plats vilket man gör om man är tillsammans med ngn med barn.
    Jag har aldrig förstått det här med att "komma på andra plats" efter barnet. Varför rangordna öht? I vår familj kommer ingen före någon annan. Den med det största behovet för tillfället går först men det behöver inte nödvändigtvis vara ett barn.

Du sätter alltså alltid ditt barn före din partner, i alla lägen?
Svar på tråden Orka med bonus?