• frokenasta

När kan man börja köpa bebissaker?

Som rubriken lyder: När kan man börja köpa bebissaker?

Det kliar i mina fingrar att börja köpa saker. Säng, barnvagn, skötbord osv osv. Jag är i vecka 18.

Vad tycker ni? Hur har ni gjort?

• Svar på tråden När kan man börja köpa bebissaker?
  • Penguinlover

Man kan börja köpa bebissaker när man själv känner för det. För vissa kan det till och med vara före de blir gravida medan andra börjar de sista veckorna eller till och med efter att barnet fötts. Det finns inget rätt och fel, men det är ju praktiskt att vara klar med större inköp innan barnet kommer.

• frokenasta
    Penguinlover skrev 2015-11-17 08:40:39 följande:

Man kan börja köpa bebissaker när man själv känner för det. För vissa kan det till och med vara före de blir gravida medan andra börjar de sista veckorna eller till och med efter att barnet fötts. Det finns inget rätt och fel, men det är ju praktiskt att vara klar med större inköp innan barnet kommer.

Jag vet. Har vänner som varit väldigt varierande. Någon köpte innan hon ens var gravid, andra gjorde klart allt och rummet i sista stund... Det är ju ändå ganska mycket pengar man ska lägga ut så det är ju skönt och inte lägga allt på en gång.
  • frokenasta
    Lena skrev 2015-11-17 08:58:44 följande:

Vi fixade det mesta efter rutinultraljudet

Det har vi nästa vecka så har nog tänkt mig starta inhandling då.
  • Trassel14

Jag kommer börja kolla på barnkläder med mera efter vi har fått svar ifrån fostervattnet och sen efter RUL så kommer vi nog börja köpa in lite. Min svärmor har dock redan börjat handla saker till sitt barnbarn, det började hon med redan när jag var i v.10. 

• Milleman

Vi har köpt vagn och nått klädesplagg. RUL imorgon då vi förhoppningsvis får veta kön :)

• frokenasta
    Milleman skrev 2015-11-17 10:23:22 följande:

Vi har köpt vagn och nått klädesplagg. RUL imorgon då vi förhoppningsvis får veta kön :)

ÅH vad spännande :) har ni gissat på något?
  • Jensan911

Jag (och min mamma) började köpa kläder i vecka 6, skötbordet köpte jag i vecka...7 tror jag. Jag vill inte vänta för att "något KAN gå fel" utan tänker att detta kommer gå vägen, och rent ekonomiskt är det ju bra att ta lite i taget

• Milleman
    frokenasta skrev 2015-11-17 10:48:54 följande:
    ÅH vad spännande :) har ni gissat på något?
    Jag och mannen tror att det är en flicka (baserat på att denna graviditet är helt olik min förra) men vår 4,5-årige son tror att det är en lillebror :) spännande.
  • Wildlings

Med de andra har jag köpt det mesta på slutet. Den här gången tror jag att jag ska göra saker och ting lite annorlunda. Jag ska på ultraljud snart och ser allt bra ut nu när jag går in i andra trimestern så kommer jag att handla tidigare med den här bebisen. Jag kommer sprida ut köpen både för att det är lite mysigt att få handla. Det här min sista bebis och graviditet så jag tänker njuta och även för att sprida kostnaden. Jag har eget företag nu och får inte samma lön så det känns vettigt att sprida ut inköp. Jag tänker inte fastna vid att något kan gå fel.

• flislis

Jag kunde inte hålla mig! Vi åkte till ullared och köpte det mesta innan(!) rul. Fast det hade varit mysigt att köpa litegrann i taget.

• emelieen

Som du själv skrivit så är det en del som ska inhandlas så det bästa är att sprida ut det, tycker jag. En del väljer att vänta till efter v 12 eller RUL av olika anledningar, men jag började direkt typ :p de första månaderna var det mest kläder. Hittade även en som sålde en begagnad vagn, precis en sån som jag ville ha, i väldigt fint skick så den fick det bli och det var innan RUL tom. Nu är jag i vecka 35 och allting är i princip klart, känns jätteskönt. Sen det finns ju även dem som har ekonomin till att handla ett komplett barnrum på en och samma gång veckan innan bf, men jag tycker det är både kul och mysigt att handla lite varje månad. :)

• Trassel14
    emelieen skrev 2015-11-17 15:03:11 följande:

Som du själv skrivit så är det en del som ska inhandlas så det bästa är att sprida ut det, tycker jag. En del väljer att vänta till efter v 12 eller RUL av olika anledningar, men jag började direkt typ :p de första månaderna var det mest kläder. Hittade även en som sålde en begagnad vagn, precis en sån som jag ville ha, i väldigt fint skick så den fick det bli och det var innan RUL tom. Nu är jag i vecka 35 och allting är i princip klart, känns jätteskönt. Sen det finns ju även dem som har ekonomin till att handla ett komplett barnrum på en och samma gång veckan innan bf, men jag tycker det är både kul och mysigt att handla lite varje månad. :)

Jag tror inte jag kommer kunna hålla mig, om vi får ett bra besked på fvp, att vänta till RUL. Men min tanke är ju att vänta tills efter det men det vågar jag inte lova mig själv ;P
  • Linkken

Jag är i v. 25 och vi har handlat klart det mesta redan. Jag är en sån typ som vill ha saker och ting gjorda i god tid och nu tycker jag det är så himla mysigt att pyssla med bebisens saker. Har nog tyckt det varit bra att köpa lite i gången, både med tanke på att bebisgrejer är väldigt dyra och så för att det är en så härlig känsla att få köpa något nytt till den lilla. Ännu har vi en del kvar att skaffa, så det tänker jag sprida ut nu under den tid som är kvar.
    Finns nog inget rätt eller fel, man gör så som det känns bäst för en själv!

• M A F H H

Man köper när man känner att det är dags, helt enkelt.

Själv köpte jag en del kläder innan jag ens blev gravid, jag ska dock köpa resten av kläderna, barnvagn, säng, babygym, bärsele och liknande saker efter vecka 18, när jag får reda på könet.

Svar på tråden När kan man börja köpa bebissaker?