• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du kunna tänka dig att rösta på SD idag?
  • mirjaha
    menhallå skrev 2015-11-16 00:41:49 följande:

Hmmm, mycket anklagelser här. 

1. Jag har bott på mer platser än Sverige, och levde ett bra tag innan jag började plugga.
    2. Jag bor i ett s.k "ghetto område". 
    3. I gymnasiet jag gick på för ett antal år sedan var 80% av icke-svensk härkomst
    4. och en av de som var av icke-svensk härkomst är jag! oops!

Så det är fullt möjligt att vara påläst om teori, fakta om invandringens mönster, beteende, och inverkan, samt statistik osv. och även leva i den verkliga världen. 

Och vad handlar det om "utmobbning". Ett parti ska klara av att stå emot kritik, det ska alla partier gör. Det är bara SD som klagar när deras partipolitik blir kritiserad, och beter sig som barn när de blir behandlade som vilket annat parti som möjligt. SD målar sig konstant som offer, som "utmobbade". 

Du ska nog inte klaga på debatttekniken här när din brister såpass mycket själv. Du har redan bestämt att jag nog är en 19årig tjej som fortfarande sitter på sitt flickrum och läser etc och buzzfeed dagarna om ända, eller hur? Du kanske inte ska komma med tips och lägga ord och erfarenheter i mun på mig om du faktiskt vill debattera. Det här är som ett lågstadieklassrum debatt.

Om du ser på fakta vet du också att vi behöver invandring för bland annat äldre vården, och andra jobb som svenskar anser sig för "fina" för att ta (som rent statistisk svenskar/européer inte ens tar när det är enorm arbetslöshet!). 

"hög procent" ursäkta men SD fick bara 13%, det är inte tillräckligt för att leda ett land eller riksdagen. De får arbeta som alla partier och samarbeta istället för att gråta varje gång deras väg inte går igenom. 13% sätter inga beslut, de är med och röstar om dem. 

Och angående din vägran att acceptera något annat än islam som orsak till kris bevisar otroligt mycket om dig som person. Du vill tydligen bara acceptera den fakta som passar in i din världssyn. Jag kan se att muslimer är överrepresenterade i terroristdåd inom många delar av världen, men det betyder inte att islam i sig är en problematisk eller hemsk religion, utan att extremism är farligt och något vi behöver vara vaksam över. 

Vi behöver arbetskraftinvandring. Resten du skriver är igen bara sådant tramsigt propagande som du snappat upp någonstans. 

13 procent av väljarna är en mycket högre procent än MP eller V fick och även högre än deras tillsammans. Men du verkar bra på att undvika referenserna och det konkreta påståendena som jag kommer med. Du är mer villig på att rikta in dig på de här grejerna som du hört någonstans i förbigående men som inte riktigt säger något.

Vad menar du med "arbeta som alla partier"?  Du är medveten om att det inte är en kommunistdiktatur vi lever i? Hur tror du att ett land ska utvecklas om enbart rövslickarna och jasägarna får vara med? Det är ingen diskussion när diktatorn säger något och de rövslickande nickedockorna viftar på svansen. 

"Samarbeta?" Hur samarbetar du med en mobb som i bästa fall utesluter dig och i värsta fall mobbar dig? Dina värderingar ligger ljusår från mina. Jag avskyr och motarbetar mobbning oberoende av vem eller vilka som mobbas. 

Någon fakta har du inte kommit med, bara en massa tyckanden och dina högst personliga känslor gentemot islam. Och det får du gärna ha men dina känslor ligger i så fall ljusår ifrån hur andra ser på saken.

När du har fakta får du gärna skriva det. Ditt känsloliv får du diskutera med någon som är intresserad. Jag läser inte längre Mitt Livs Novell, det var länge sedan.
  • mirjaha
    menhallå skrev 2015-11-16 00:52:46 följande:
    Behöver du seriöst en källa på att SD är rasistiskt? Vad tusan? Det kommer något nytt varje vecka, och ser du inte det är det möjligt att du är rasist själv. Troligtvis är du det, och anser att rasism ska vara något direkt uttalat som att "n-ordet är alla dumma i huvudet och ska skjutas", vilket är rasism men rasism är också mer subtil än så. Rasism sker på en skala, där en SD politiker menar att romska kvinnor ska "sträcka ut handen", eller där de uttalar sig om att "de ska ut ur vårt land" om svenska medborgare, eller helt enklt: gå inte på "inte rasist, men..." på facebook och stirra på den mängd exempel på rasism som SD driver.

Att världen existerar på "rosa fluffiga moln" är knappast något jag tror. Det går att inte vara islamofob eller rasist och förstå den komplexitet som världen står inför, där man förstår att det inte är svart eller vitt "vi måste stänga/öppna gränserna" eller "vi måste utplåna hela IS!" och så vidare, eftersom världen är så mer komplex och hemsk än så. Om vi utplånar IS ges mer makt till Al-Assad som inte är ett bättre alternativ, och som skördat fler liv än IS har gjort. Så om du tror att jag ser på världen som någon fin och pnutti-gullig plats... kul för dig. Knappast. 
    Ja, jag behöver källa. Jag har inte sett någon källa som visar att SD är rasistiskt. 

Det är många urartade förklaringar jag har sett till definitionen av rasist i dagens Sverige. Men jag måste erkänna att din definition var ny. "Om du inte kan gissa vilka kriterier jag använder till att kalla ett helt parti för rasistiskt och du därför inte kan se det är du rasist själv." Kreativiteten verkar i alla fall frodas i vissa kretsar.

Resten får du förklara lite mer sammanhängande, har ingen aning vad du snackar om. Både Romson och Löfven kallar romer för zigenare. Enligt lag har de inte rätt att vistas här mer än 3 månader.  Så det är väl klart att de ska hem? Vad är det där "inte rasist, men..."? Vad menar du? Alltså hela det där försöket till rasismförklaring som du trasslat in inlägget i är fullkomligt osammanhängande.

Det är bra att någon kan tro att pengar faller från himlen, alla kan flytta till ett land och nyttja dess välfärd utan att bidra, man kan diskutera och resonera med IS-terrorister men inte med hemska SD-politiker och i nästa andetag samma någon påstå sig ha ensamrätt på att förstå världens komplexitet. OOOOkej. 
  • mirjaha

God natt, vissa av oss måste upp och jobba så att andra kan sitta på sina skattefinansierade bakdelar och diskutera verkligheten de inte lever i.

• Mandel
    ISKommerTaSkydddd skrev 2015-11-14 17:04:02 följande:
    Självklart men IS gör inget mot ryssarna då dom vet att dom blir bombade till skyarna.. men mot Sverige tex finns ingen respekt
    Fast är inte teorierna kring det ryska plan som nyligen "ramlade ned" att IS varit inblandade?
    Att det ska ha varit en smäll?
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Rani
    Mupo skrev 2015-11-16 00:38:18 följande:

Nej verkligen inte. Inte förr och inte nu och förmodligen aldrig. För mig är SD ett enfrågeparti fullt med enkelspåriga idioter som längtar tillbaka till något som aldrig funnits och jag sympatiserar inte med deras åsikter i den enda frågan de driver. Det finns inga enkla svar på komplexa frågor hur bra det än skulle vara.

• Anonym (Hmm)
    Rani skrev 2015-11-15 22:40:18 följande:
    Ja en halv regering är väl det de kan få ihop, sedan är antalet icke-uteslutna eller icke öppet rasistiska personer i partiet slut.
    Kanske det.

Jag är absolut inget fan av SD, men om man på fullaste allvar påstår att SD är så mycket värre än något av de andra partierna i riksdagen så tycker jag att man borde få pris som dagens clown...
  • Rani

Jag är clown alla dagar i veckan så längr jag slipperSD vid makten.

• Rani

Och där kom den också.

De farliga flyktingarna anfaller!

• Anonym (SD för nybörjare?)
    stockholmsbruden skrev 2015-11-14 03:23:06 följande:

Som frågan lyder.

Nej, eftersom det alltid är lätt att starta en massa rubriker som folk gillar när man är ett oppositionsparti . När det skulle komma till kritan är SD inte bättre eller sämre än något annat parti. Även de kommer slicka EU´s röv för att få sina pengar ihop. .
  • Rani

Åh, Fria Tider! Du är för gullig du modige anonyme människa!

• Anonym (SD för nybörjare?)
    Rani skrev 2015-11-17 20:48:24 följande:

Åh, Fria Tider! Du är för gullig du modige anonyme människa!

Är du mindre anonym enbart för du har en bild på ditt anonym. Vem är du? Namn och adress, tack.
  • Anonym (Kalle)
    Anonym (undrar) skrev 2015-11-17 20:00:58 följande:

Är du lika glad att vara våldtäktsoffer, rånoffer eller halshugget lik?
    Vad har det med att rösta på SD att göra?

Tror du att sådant försvinner om man röstar på SD?
  • Anonym (Jimmievän)
    Anonym (SD för nybörjare?) skrev 2015-11-17 20:52:45 följande:
    Är du mindre anonym enbart för du har en bild på ditt anonym. Vem är du? Namn och adress, tack.
    Sannt. Och vi Sverigedemokrater och Svenskvänner ät dessutom förföljda. Skulle vi skriva med samma nyck hela tiden skulle vi blir hur förföljda som hellst.
Svar på tråden Skulle du kunna tänka dig att rösta på SD idag?