• QueenBeee

Är karaktären Stina i Modus en rättfärdig porträttering av barn/unga med aspergers syndrom?

Några drag hos karaktären som f.ö. verkar vara omkring 12 år gammal:
    - Hon har en leksaksbil som hon kallar för sin katt och verkar lugna henne i oroliga situationer.
    - Hon har ofta på sig en speciell tröja på sig, inte minst när hon var på ett bröllop då hon hade sin finklänning under.
    - I en scen ser man att hon har en speciell rutin när hon ska gå ner för en trappa och börjar skrika i korta omgångar när hon blir avbruten.
    - Efter att ha bevittnat mordet och ser mördaren överallt verkar det som att hon märker av en fara som ingen annan gör (det kanske är vanligt för ett vittne att vara uppmärksam, fast kanske inte såhär) men ingen annan verkar förstå hennes nya plötsliga utbrott som tycks uppstå av andra skäl än tidigare (rädsla/osäkerhet), samt hennes "märkliga" uppmaningar om att vara försiktig och prat om döden.

Jag vet att syndromet kan te sig väldigt olika hos olika personer, både i olika grad och situationer, och att vissa drag är vanligare än andra. Dessutom tänker jag på karaktären i helhet och inte bara det jag har tagit upp nu.

Delvis sidenote: Det känns som att serien generellt har flera stereotyper, vilket jag har haft i åtanke under min lilla sammanfattning.

• Svar på tråden Är karaktären Stina i Modus en rättfärdig porträttering av barn/unga med aspergers syndrom?
  • Nonym

Jag har sett flera avsnitt av serien och trodde inte hon "skulle ha" asperger, men det kanske bara är för att jag själv har det och inte alls kan relatera till hur karaktären beter sig...

• Aniiee

Jag har inte sett serien, men på det du skriver känner jag spontant "inte asperger. Kanske OCD, ADHD, och lätt paranoid, men definitivt inte asperger". Men som sagt, jag har bara det du skriver att gå på.

Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • QueenBeee
    Nonym skrev 2015-11-10 17:22:22 följande:

Jag har sett flera avsnitt av serien och trodde inte hon "skulle ha" asperger, men det kanske bara är för att jag själv har det och inte alls kan relatera till hur karaktären beter sig...

Lite så tycker jag också. Jag kan känna att det kanske blir lite svårt för folk som faktiskt har (eller liksom jag känner folk som har) asperger att relatera, som du skriver. Lite som att skaparen/skaparna bara gick rakt in på överdrivna "typiska" drag med en gång.
  • Peddan

Har inte sett den serien, men reagera på hon som har Asperger i Bron.

• Nonym
    Peddan skrev 2015-11-10 18:50:00 följande:

Har inte sett den serien, men reagera på hon som har Asperger i Bron.

Hon är betydligt mer lik en äkta aspergare tycker jag.
  • Nonym
    QueenBeee skrev 2015-11-10 17:45:19 följande:

Lite så tycker jag också. Jag kan känna att det kanske blir lite svårt för folk som faktiskt har (eller liksom jag känner folk som har) asperger att relatera, som du skriver. Lite som att skaparen/skaparna bara gick rakt in på överdrivna "typiska" drag med en gång.

Framförallt så missar de helt att regissera hur flickan ska bete sig då hon interagerar med andra, känns som att de överdriver vissa drag och helt missar andra.
  • Johis

Såvitt jag vet och hört ska det föreställa att flickan i Modus har autism och inte asperger, och det stämmer hennes beteende in på, gissade mig till att det skulle föreställa autism innan jag ens visste att det faktiskt var det som det skulle föreställa att hon hade,

• Nonym
    Johis skrev 2015-11-10 20:18:13 följande:

Såvitt jag vet och hört ska det föreställa att flickan i Modus har autism och inte asperger, och det stämmer hennes beteende in på, gissade mig till att det skulle föreställa autism innan jag ens visste att det faktiskt var det som det skulle föreställa att hon hade,

Nja, asperger är en diagnos i autismspektrat och brukar ses som mildare än autism och om man ser till hur stina interagerar med bla sin syster så passar hon inte in i en sådan diagnos heller.

De har som sagt överdrivit vissa drag och (tyvärr) helt utelämnat andra.
Svar på tråden Är karaktären Stina i Modus en rättfärdig porträttering av barn/unga med aspergers syndrom?