• emptyeileme

Svårt att få syskon

Hej.
    Nu är vi inne på vårt 8:e försök till ett syskon på naturlig väg och hittills har inget hänt trotts att jag kört med ÄL-test varje månad..

Blir nojig över att något kan vara fel efter förra förlossningen? Sonen satt i säte så efter vändningsförsök och planerat snitt så undrar jag om något kan ha blivit fel/förstört i mig så att jag inte kan bli gravid igen? Har ju hört att man kan bli steril efter KS, eller har jag hört fel?

Och om man behöver börja be om hjälp för att kolla upp sig eller dylikt, vart vänder jag mig? mvc på min vårdcentral?

• Svar på tråden Svårt att få syskon
  • Sälma Riit

Det är ju fult möjligt att ni har svårt att få barn och att första barnet kom till på ren slump. Mitt förslag är att göra en fertilitetsutredning om du är orolig, men vänta ett år först. Åtta månader är ju inte så länge att försöka. 

• Gweny

Vi är tyvärr en del med sekundär barnlöshet. Dock krävs det att man försökt i 1 år. Men sök sen snabbt för utredning! För det är mycket väntetid att få komma in, provsvar osv. Dock kan ni bara få utredning och viss hjälp med hormonbeh(om det behövs) från landstinget. Har man barn ihop sen innan får man betala själva ifall det behövs större saker, som IVF. Då finns flera privata ivf-kliniker att välja imellan.

Äl-tester ger inte tillförlitliga utslag ifall man har problem med att få riktiga äl. Om man har tex PCO.

Lycka till!

• Lisasmor

Jag har själv gjort KS pga sätesläge och det som kan innebära ökad risk vid nästa graviditet är att ägget fäster i ärret, men fertiliteten ska inte påverkas nämnvärt. Däremot kan det vara så att det finns ett skäl till att ditt första barn satt i säte, tex hjärtformad livmoder. I så fall kan det innebära svårigheter att bli gravid, eftersom ägget då kan fästa i skiljeväggen och där kan det inte fortsätta utvecklas. Skulle det vara så i ditt fall borde du i så fall fått veta det efter KS:et.

Håller tummarna för att du blir gravid snart!

Svar på tråden Svårt att få syskon