Över 60 äggblåsor och 42 ägg vid äggplock
Jag och min man har påbörjat behandling för ivf. Vi fick puregon 125 i 5 dagar. Vid undersökningen på dag 6 upptäckte dom 15 blåsor på vardera sida, sänkte då puregondosen till 100. (+ 0.25 orgalutransprita i 6 dagar) på andra ultraljudet på dag 9 såg dom att över 60äggblåsor!!! bildats och förklarade då att vi var tvungna att "avbryta" och att det inte blir aktuellt med insättning utan att alla äggen kommer att frysas. Dagarna innan äggplock hade jag otroligt ont. Kunde knappt gå, och ständigt illamående. Idag hade vi äggplock och av 60 blåsor fick vi ut 42 ägg. Det fanns fler att hämta men pga smärta valde dom att avsluta. Nu återstår att se hur många som blir befruktade och när insättningen blir. Minst 2 månader måste vi vänta. Nu är saken den att jag har fortfarande väldigt ont. Har fått smärtstillande och ska avakta i några dagar. De är oroliga att jag ska bli överstimulerad i efterhand och behöva åka in akut. Har någon varit med om något liknande??? Och hur gick det i så fall efteråt? Gick svullnaden ner efter någon dag eller blev det värre?
Har pco ska tilläggas.
PS. Så att ni inte missuppfattar mig- så är vi så klart otroligt glada att vi fick ut hela 42 ägg!