• Preggo151220

Hals. Vaknar i panik.

Har vid 4 olika tillfällen nu vaknat i panik av att halsen gör så fruktansvärt ont kan knappt andas samtidigt som de bränner så in i helvete och får hostattack. Inte vanlig halsbränna för de lider jag redan av och vet precis vad de är. Detta kommer plötsligt och gör mkt ondare, slutar oftast med att jag får kräkas lite och dricka kallt vatten efteråt, sedan bränner de en stund till sen går de över. Kan tillägga att jag är gravid i vecka 35 och äter Omeprazol för halsbrännan (ända som hjälper) misstänker att de har nåt med tabletterna att göra då de är liknande halsbränna ?! Någon som kännt samma. Det är fruktansvärt obehagligt.

• Svar på tråden Hals. Vaknar i panik.
  • Preggo151220

De har jag inte tänkt på hur jag sover när jag vaknar av detta. Men somnar alltid på sidan iaf. ?

• Em15

Jag har nästan samma, men jag kräks inte. Jag vaknar på natten och har svårt att andas, ibland känner jag det även på kvällen när jag lagt mig. Det gör ont i halsen och ibland över lungorna. För mig beror det på sammandragningar, att allt liksom trycks uppåt vid en sammandragning när jag ligger ned, så att det blir både svårt att andas (trycker på lungorna) och typ som halsbränna, samtidigt. Hade det fyra dagar i rad förra veckan, nu har det blivit bättre. Jag vet inte om det kan vara det för dig med. Jag googlade det iaf, och det verkade vara ganska vanligt. Jag är i v. 36

• Preggo151220

Ah de låter ju som nånting liknande iaf. Hur brukar du sova? Och vad googlade du på hitta du nån bra sida så kan jag med läsa? :)

• dorisss

Testa att ta din omeprazol innan du går och lägger dig,det hjälpte mig!

Glömde det ikväll och då kom det tillbaka igen, så tog en nyss och nu är det bättre igen????

• Preggo151220

Brukar ta den på kvällen, kanske inte direkt innan sängen men ganska sent iaf. Tror kanske de har att göra med att jag åt både mat och massa choklad ganska tätt inpå att jag la mej och sov ?!

• Annelie 76

-Ligg inte plant och sov.
    -Ät och drick inte (jag fick hemsk halsbränna av vatten när jag var gravid) precis innan sänggående.
    -Ta Gaviscon innan du lägger dig. Det lägger sig som ett lock över maginnehållet och det är mindre risk att nåt kommer upp.

• Annelie 76
    Preggo151220 skrev 2015-11-10 12:06:05 följande:

Kan inte äta gaviscon mår illa av den :(

Tror det finns nån mer som har samma funktion, den kanske passar bättre.
    Men å andra sidan är viktigaste rådet att inte ligga plant. Kommer huvud och överkropp upp en bit så kan inte magsyran rinna ut och besvären uppkommer aldrig. Min farmor hade dessa problem pga en operation. Hon hade en uppblåsbar kil att lägga under madrassen. Vet inte var hon fick tag på den men googla och kolla med mvc om de har koll på hjälpmedel.
Svar på tråden Hals. Vaknar i panik.