• gabjos

Stör du dig ibland på att inte veta hur mycket mjölk som finns kvar i paketet?

Föreställ dig att pannkaksbak står på morgonens schema. Ett sista mjölkpaket finns kvar i kylen. Du skakar frenetiskt på det för att försöka lista ut om det kommer räcka. Du påbörjar pannkasbaket och mjölken ska nu tillsättas, men till din fasa inser du att det inte kommer räcka till 5 deciliter. Du måste då bege dig iväg till affären mitt i allt. Hade det inte varit enklare om man istället kunde listat ut hur mycket mjölk som fanns kvar när det befinner sig i paketet?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Stör du dig ibland på att inte veta hur mycket mjölk som finns kvar i paketet?
  • Aikido

Jag håller med dig TS. Detta är ett problem som borde tas på allvar. Ibland har jag snuddat vid tanken på att mäta upp det som finns kvar i sista paketet först men jag har inte vågat p.g.a. rädsla för att bli kidnappad av Mensa och missbrukad som maskot.

• Stårschan

Nej. I vårt hem är 1 mjölkpaket = mjölken-praktiskt-taget-slut-panik. Jag skulle aldrig dra igång att göra pannkakor på det sista mjölkpaketet, för då skulle det ju i vilket fall som helst ändå inte finnas tillräckligt med mjölk att dricka till pannkakorna, och då är det (i vår familj) lika bra att låta bli.

• Jag är bara jag

Vi har aldrig nästan slut på mjölk och skulle den vara det ställer jag mig inte och gör plättsmet. Ingen bil= kan inte åka på affären heller utan då får det bli annan mat.

• Pastella

Nej, visst kanske jag skulle ha svårt att kunna uppskatta om det var precis 5dl kvar men jag hade ju inte haft några problem med att inse att det var dags att köpa mjölk..

• Zchimla
    Stårschan skrev 2015-11-06 14:17:49 följande:

Nej. I vårt hem är 1 mjölkpaket = mjölken-praktiskt-taget-slut-panik. Jag skulle aldrig dra igång att göra pannkakor på det sista mjölkpaketet, för då skulle det ju i vilket fall som helst ändå inte finnas tillräckligt med mjölk att dricka till pannkakorna, och då är det (i vår familj) lika bra att låta bli.

Likadant i vår familj.
  • Aniiee

Fullständig icke-frågan, då det bara är att fylla på med kallt vatten, helst kolsyrat, och tillsätta lite extra smör i pannkakssmeten istället. Då blir pannkakorna dessutom luftigare och tunnare.

Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • sportpappa

Det är en icke-fråga för oss.
    Mjölk är en sån vara som vi alltid har hemma så om paketet är öppnat så köper vi ett till eftersom det går åt så mycket och vi dricker vanligtvis mjölk till pannkakorna så det kommer gå åt mer än 6 dl och då är vi snart inne på nästa paket.

Om det är en affärsidé du har så avråder jag starkt. Om man är osäker så går det utmärkt att mäta upp med ett litermått så mycket man behöver och direkt se om det räcker eller inte.

• Vattenlilija

Inga problem här. Dels så kan jag känna på ett ungefär hur mycket det är och är det såpass på gränsen så behövs det ju ändå köpas mer...I värsta fall kan jag ställa den på vågen, tar 2 sek..

Vad skulle det egentligen tillföra? Jag har ju samma mängd mjölk i paketet oavsett och med så lite mjölk så måste jag oavsett springa till affären. Enda skillnaden verkar vara att jag skulle veta exakt hur lite mjölk jag har, men det räcker väl med att veta att det är för lite? Eller har jag missat något?

• EnAnonumius

Har för länge länge sedan lärt mig att känna på "vikten" om mjölken kommer att räcka i matlagningen eller inte om det är ett paket kvar.  Känns det tveksamt att det inte räcker så skaffar jag in mer mjölk först, och sedan lagar jag maten. Knappast svårare än så.

Så för mig är det en total icke fråga.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Minimalen

Detta är inget större problem för mig.

1. Om jag köper 1l mjölk så kanske jag bara vill göra lite sås och får kasta mjölk.

2. Om jag köper 3dl mjölk så kanske jag vill dricka varm choklad och då räcker den inte.

Därför köper jag alltid torrmjöllk så att jag alltid har tillgång till mjölk.

• MadHatter

Det känns ju ganska bra hur mycket som är kvar och hade det saknats en dl hade jag inte åkt till affären enbart för det mitt i matlagningen, går somAniiee skriver byta ut mot vatten.

• Anonym (asdf)

samma här:
    * Fyller på med vatten
    * Använder torrmjölk istället
    * Använder havremjölk istället (har alltid 1 paket redo, har lång hållbarhet)

Skulle inte dessa 3 funka (otroligt nog är både torrmjölken (storpack) och havremjölken slut) så är det superlätt att göra egen havremjölk, bara att mixa havregryn, vatten och rapsolja. Vi använder dock den färdiga med vaniljsmak för den är godast och smidigt att ha hemma.

Svar på tråden Stör du dig ibland på att inte veta hur mycket mjölk som finns kvar i paketet?