• Tihi

Bra body butter?

Vilket body butter är bäst? Helst med så lite doft som möjligt men alla förslag är förstås välkomna.

• Svar på tråden Bra body butter?
  • Tihi
    Duckan skrev 2015-11-02 15:57:10 följande:
    Body Shops body butters är bra, men de luktar ganska mycket. Därav tipsade jag inte om dessa. Ev om du skulle prova shea eller oliv så luktar det inte parfym i alla fall. För egen del tycker jag mycket om moringa.
    Luktar dom tonårstjej eller okej även för gamlingar? Tungan ute Iofs om dom luktar gott men ganska mycket så kanske man inte behöver parfym? Jag har tröttnat på alla parfymer jag har just nu trots att fyra stycken är helt nya så jag har gått utan parfym i en vecka nu. Det vore kanske inte fel att bara ha body butter som doftar lite diskret om någon kommer riktigt nära istället för en parfym. Är moringa en doft? Jag måste googla vilka dofter dom har nu. Skrattande
  • Duckan

Jag är 40 år så ingen snärta här inte .
    Moringa är en blomma som i detta fall ger doften åt en av krämerna. Finns väldigt många olika. De med frukt kan ge lite tonårsvibb (förstår precis vad du menar!), men det är ju bara att välja bort dessa.

• Tihi
    Duckan skrev 2015-11-02 16:07:51 följande:
    Jag är 40 år så ingen snärta här inte smile5.gif .
    Moringa är en blomma som i detta fall ger doften åt en av krämerna. Finns väldigt många olika. De med frukt kan ge lite tonårsvibb (förstår precis vad du menar!), men det är ju bara att välja bort dessa.
    Såg att dom har små reseförpackningar att testa. Tror du att nötserien luktar minst tonår? Ska testa Moringa som du skrev om också. Är dom kladdiga jättelänge eller kan man klä på sig inom en halvtimme?
  • Duckan

Jag har inte upplevt de som väldigt kladdiga, men ska erkänna att jag oftast smörjer in mig om kvällarna och struttar då runt i morgonrock bara.

• Tihi
    Duckan skrev 2015-11-02 16:20:58 följande:
    Jag har inte upplevt de som väldigt kladdiga, men ska erkänna att jag oftast smörjer in mig om kvällarna och struttar då runt i morgonrock bara.
    Jag får testa mig fram. Nu ska jag åka till centrum och handla lite.
  • Duckan

Hoppas du hittar nåt du vill ha.
    Clinique har ett body butter också, det är helt okej det med.

• flygrl

Shea butter e väldigt bra tycker jag. Min mamma blandar till body butter av shea, kokos nötolja och mandelolja plus nåt mer. Både hon och jag och mina syrror använder det och det e väldigt bra för huden.

Shea butter e inte bara mjukgörande utan har också skyddande och hudvårdande egenskaper (motverkar bristningar bla.). Det ska också ha anti inflammatoriska egenskaper (obs! Jag är ingen expert).

Kanske ska tillägga att jag e svart och att det används av många svarta men jag skulle tro det funkar bra också för ljus hy :)

• Rainbow gg

Rituals har jättebra som inte luktar för starkt, tycker det fuktar bra samtidigt som det torkar in ganska fort.

• Voluptuous Shalimar
    Duckan skrev 2015-11-02 15:57:10 följande:
    Body Shops body butters är bra, men de luktar ganska mycket. Därav tipsade jag inte om dessa. Ev om du skulle prova shea eller oliv så luktar det inte parfym i alla fall. För egen del tycker jag mycket om moringa.
    Jag ÄLSKAR Moringa! Har fått SÅ många kommentarer om hur otroligt gott jag luktar när jag använder den! Och den kladdar inte, mjukgör bra och är billig. Men den luktar ju rätt mycket, i alla fall på mig. 
  • Tihi

Det blev ingen BS för jag tyckte alla luktade äckligt. Vet inte vad det är med mig och parfymer på sista tiden.

Flygrl- jag kanske testar ditt förslag eller luktar blandningen mycket? Jag har använt bara mandelolja men ibland ballar huden ur och blir torr med den och då krävs nånting annat.

Jag får kolla om apoteket kanske har någon parfymfri body butter.

Rituals har jag aldrig hört om. Var finns den?

• Rainbow gg

Jag tycker inte att den jag har från rituals luktar starkt (honey touch). Jag är väldigt doftkänslig och hade mått illa om den luktade mer och starkare

• Duckan

Rainbow gg, ja det kanske beror på vilken sort det är. Jag köper Rituals för att jag älskar doft, mycket doft.

Luktade på Biotherms body butter nu på lunchen och den har ju citrondoften. Kan du leva med det ts?

• flygrl
    Tihi skrev 2015-11-02 22:03:48 följande:

Flygrl- jag kanske testar ditt förslag eller luktar blandningen mycket? Jag har använt bara mandelolja men ibland ballar huden ur och blir torr med den och då krävs nånting annat.

Det e bara en mindre mängd mandelolja i. Vet inte om den kanske går att utesluta.

Mammas blandning har en ganska mild doft som jag gillar men om den skulle funka för dig vet jag ju inte. Shea butter kan dofta starkt rökigt och upplevas som väldigt obehagligt av en del men den oraffinerade vi använder doftar bara lite rökigt och de försvinner efter man smörjt in sig.

Men som sagt vet inte om det funkar för just dig. ;)

Det e viktigt att shea butter är oraffinerad. Den raffinerade e doftlös men har också förlorat mycket av sina goda egenskaper.
  • Tihi
    Duckan skrev 2015-11-03 08:51:36 följande:
    Tihi, Rituals luktar rätt mycket. Du kanske bara ska satsa på en hudkräm som är för torr hud? Dessa är oparfymerade  www.apoteket.se/produkt/aco-hudcreme-extra-ri.../

www.apoteket.se/produkt/cetaphil-moisturizing.../
    ACOS måste jag testa! Jag har samma body lotion "extra rik" på pumpflaska och gillar den väldigt mycket men ett body butter vore bra ibland när jag känner mig extra torr. Ska köpa den så fort jag kan. Den är ju parfymfri också så det är toppen. Skrattande

Tack till alla andra som har svarat men jag tror Duckan har hittat exakt det jag vill ha. 
Svar på tråden Bra body butter?