• Ewald01

Ska man införa punktskatter på onyttig mat?

125 g blåbär är dyrare än 500 g smör eller 1 kg glass.

Ska man införa punktskatter på onyttiga livsmedel som t.ex. smör, godis, behandlad kött och charkeriprodukter och skattebefria grönsaker, bär och frukt?

I Danmark finns det t.ex. en skatt på fett

Vad säger ni?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska man införa punktskatter på onyttig mat?
  • Aniiee
    Vattenlilija skrev 2015-11-08 19:48:50 följande:

Du är rädd för smör men äter utan problem en hel påse gifflar?

Ska nog inte avslöja hur mycket transfetter det är i gifflar.....
    Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • Ewald01
    Vattenlilija skrev 2015-11-08 19:48:50 följande:

Du är rädd för smör men äter utan problem en hel påse gifflar?

Ja, jag äter ibland en hel påse gifflar

Gifflar, kanelbullar, ibland en tårta (som jag dock väljer att äta på 2 dagar ) ....

... bara lite kött, lite mjölk

... och förutom en påse gifflar kan det bli 1 kg mandariner på en gång på en söndag :D
  • Ewald01
    Aniiee skrev 2015-11-08 19:54:49 följande:
    Ska nog inte avslöja hur mycket transfetter det är i gifflar.....
    Du får gärna avslöja det.

Pågens kanel gifflar och Skogaholms gifflar.

Kan du göra en analys som du sen postar här?
  • Aniiee

Kolla för resten vad som hände när jag ändrade från 3 laxfiléer till 5:

Du är nu 1000 (!) kcal över din "kaloribudget" (och här är det för övrigt ett kg plus i veckan, den andra ska vara ett drygt halvkg.)

• Ewald01
    Aniiee skrev 2015-11-08 19:50:08 följande:

Alltså, helt ärligt. Nu är du man, förmodligen aningens större än jag, men kolla på detta:

Nu är det svartmarkerat i förhållande till vad JAG ska äta (dvs det svartmarkerade är för mycket för MIG), men geezz, man. Och då har jag varit SNÄLL, med endast den lägre antalet frukter, 3 laxbitar och diverse övriga gissningar. 

Jag har för mig att du någonstans skrivit att du är lite pluffsig/överviktig. Där har du svaret på varför, min vän. 2800 kcal, och då har jag varit SNÄLL/SNÅL. Såtillvida att du inte är rejält aktiv så ärter du minst 600 kcal för mycket om dagen. Det är ett drygt kg i veckan på pluskontot.

Ja, jag har ca. 10 kg övervikt, men springer ganska ofta. Cyklar även och har inget problem med konditionen.

Hade bra blodvärden när jag gjorde en undersökning. Väldigt lite kolesterol vad jag minns. Blodsocker var också okej.

Springer ca. 30 minuter om dagen. Gillar även promenader ....

• Aniiee
    Ewald01 skrev 2015-11-08 19:58:22 följande:
    Ja, jag äter ibland en hel påse gifflar

Gifflar, kanelbullar, ibland en tårta (som jag dock väljer att äta på 2 dagar ) ....

... bara lite kött, lite mjölk

... och förutom en påse gifflar kan det bli 1 kg mandariner på en gång på en söndag :D
    Ett kg mandariner är mindre kcal än en påse gifflar.
  • Ewald01
    Aniiee skrev 2015-11-08 20:02:20 följande:

Kolla för resten vad som hände när jag ändrade från 3 laxfiléer till 5:

Du är nu 1000 (!) kcal över din "kaloribudget" (och här är det för övrigt ett kg plus i veckan, den andra ska vara ett drygt halvkg.)

Ibland är det bara 4 stk. ... beror på ... tror de är ofta inte så stora, då väljer jag 5
  • Aniiee
    Ewald01 skrev 2015-11-08 20:03:28 följande:
    Ja, jag har ca. 10 kg övervikt, men springer ganska ofta. Cyklar även och har inget problem med konditionen.

Hade bra blodvärden när jag gjorde en undersökning. Väldigt lite kolesterol vad jag minns. Blodsocker var också okej.

Springer ca. 30 minuter om dagen. Gillar även promenader ....
    Man behöver inte ha problem med kondisen eller blodvärdena bara för att man är överviktig. 10 kg är inte så fasligt mycket, men det är 10 kg. 

Men du har helt klart fel fokus. Du nojjar över transfetter och processat kött samtidigt som du äter en hel påse gifflar och ett halvt kg lax själv. Du har lite skevt förhållande till mat, skulle jag vilja säga.
  • Ewald01
    Aniiee skrev 2015-11-08 20:04:06 följande:
    Ett kg mandariner är mindre kcal än en påse gifflar.
    Misstänkte att det är gifflarna som är påven ...

Har dock inte ätit gifflar sedan 2 dagar. Brukar äta gifflar ca. 3 ggr i veckan.

Annars blir det även en burk sardiner med citron och en tomat, lite ost och lök osv.
  • Ewald01
    Aniiee skrev 2015-11-08 20:07:38 följande:
    Man behöver inte ha problem med kondisen eller blodvärdena bara för att man är överviktig. 10 kg är inte så fasligt mycket, men det är 10 kg. 

Men du har helt klart fel fokus. Du nojjar över transfetter och processat kött samtidigt som du äter en hel påse gifflar och ett halvt kg lax själv. Du har lite skevt förhållande till mat, skulle jag vilja säga.
    Visst är det inte farligt mycket och läkaren (eller var det en sjuksköterska) kom ju fram att jag inte har några hälsoproblem.

Jag tycker även om att springa eller promenera osv. .... ibland flera gånger om dagen.

Ja, kött och mjölk äter jag ganska sparsamt.

Men det blir ca. 1 - 2 stk lök per vecka som bara äts med mackorna.

Ibland blir frukosten bara en hel granatäpple. .... det variarar ...

• Ewald01

Ibland (när det är dags att tvtta tvätten) hinner jag inte med frukosten. Då kompenserar jag väl med lunchen ...

Svar på tråden Ska man införa punktskatter på onyttig mat?