• Digestive

Ingen ordning alls på Sveriges mottagande!! Hur tänker de som styr?

Jag undrar vad folk tycker och tänker om integrationspolitiken när de läser sådant här; http://tinyurl.com/od4kb9o

"Men i HVB-formen är dessa anställda ålagda att inte bygga känslomässiga band, inte fråga om asylprocessen, inte röra upp något. Om pojkarna behöver psykologiskt stöd ska detta ges genom BUP där utbildade psykologer tar emot. Förstår ni vidden?

De flesta ensamkommande är ungdomar som befinner sig i den där avgörande fasen mellan barndom och vuxenhet, där man formas i sin syn på hur man ska vara mot omvärlden. När Sverige placerar dem på institution, blir deras identitet under den första, rätt avgörande tiden klientens. Det som begripligt upptar deras tankar och känslor ? familjen, hemlandet, sorg och saknad, det ska man inte tala om med de vuxna som finns i ens närhet, det får man tala om med en främling på avtalad tid."

Jag finner det iallafall upprörande - det verkar inte finnas någon ordning och reda överhuvudtaget eller ens någon långsiktighet idag, i varken Sveriges integrations- och invandringspolitik eller i regeringens agerande.

Lägg till att polisen uppskattar att omkring 50% av de som kommer hit, försvinner helt spårlöst och/eller går under jorden*, speciellt ensamkommande barn**, och jag kan inte se hur Sverige - med vår sittande regering - skulle ha skött den här situationen vidare väl; kan ni?

Vad tycker ni?

http://tinyurl.com/nd7mmwz
    ** http://tinyurl.com/oe7ggk8

• Svar på tråden Ingen ordning alls på Sveriges mottagande!! Hur tänker de som styr?
  • Gert

De tänker inte alls, skulle jag vilja påstå. Stefan Löfvens ord om att det ska vara ordning och reda i asylsystemen är bara tomt prat.

Walk the talk, som man säger.

Give ´em Hell!
  • Rumpelstiltskins

Det här är ju inget nytt som kommit plötsligt utan något vi påtalat hela tiden. Sverige har inte ens resurser att hjälpa de människor som redan finns här. Långa köer till sjukvården, nedlagd psykvård, bostadsbrist, arbetsbrist, överfulla skolor och förskolor. Ja listan kan göras lång. Ändå påstås alla vara så jävla omtänksamma och vänliga, jag kräks på sådant här.

Allting som en gång varit bra med Sverige dras ned eller läggs ned helt, allt fokus ska läggas på flyktingpolitiken. Detta trots att vi inte ens kan hjälpa en tiondel av de flyktingar som redan finns här.

Regeringen är bara en bunt med ovetande nissar som inte kan ett skvatt om verkligheten. Det är fan pinsamt att kalla sig för svensk !

• Digestive
    Gert skrev 2015-11-01 13:15:31 följande:

De tänker inte alls, skulle jag vilja påstå. Stefan Löfvens ord om att det ska vara ordning och reda i asylsystemen är bara tomt prat.

Walk the talk, som man säger.

Regeringen verkar dock tycka att de gör ett bra jobb och satsar 147 miljarder på det här, under de kommande 3 åren; http://tinyurl.com/qx75ctq

"Det innebär att upplåningen i statsobligationer blir 86 miljarder kronor i år och 88 miljarder kronor 2016 och 2017."

Det känns inte riktigt som goda satsningar med en vidare fin avkastning det. Obestämd Pengarna kunde ju behövas till något annat, som ett värdigt och tryggt mottagande överhuvudtaget.
  • Digestive
    Rumpelstiltskins skrev 2015-11-01 13:33:36 följande:

Det här är ju inget nytt som kommit plötsligt utan något vi påtalat hela tiden. Sverige har inte ens resurser att hjälpa de människor som redan finns här. Långa köer till sjukvården, nedlagd psykvård, bostadsbrist, arbetsbrist, överfulla skolor och förskolor. Ja listan kan göras lång. Ändå påstås alla vara så jävla omtänksamma och vänliga, jag kräks på sådant här.

Allting som en gång varit bra med Sverige dras ned eller läggs ned helt, allt fokus ska läggas på flyktingpolitiken. Detta trots att vi inte ens kan hjälpa en tiondel av de flyktingar som redan finns här.

Regeringen är bara en bunt med ovetande nissar som inte kan ett skvatt om verkligheten. Det är fan pinsamt att kalla sig för svensk !

Drog också olyckliga paralleller till psyk- och ungdomsvården.

Den tragiska ironin i det hela är ändå att regeringen påstår sig värnar om den mentala hälsan bland unga. Men regeringen har bara satsat korvören på det här området, i praktiken, och speciellt med tanke på hur deras politik lär belasta samma sektor i framtiden - på grund utav dagens och gårdagens val.

Ungdomar med eventuella trauman/som har genomgått stora förändringar i livet ska ha stöd i den aktuella åldern, det är verkligen jätteviktigt!

BUP är nog en orimlig väg att gå - det är redan belastat till max - och det känns som att vi behöver en helt annan vårdsektor och/eller samhällsinstans inblandad. En bättre pedagogisk verksamhet behövs nog därtill. Något som avlastar BUP behövs, även om BUP bör ha kontakt med vissa av de ensamkommande barn också, de som behöver.

Huvudverksamheten för den mentala hälsan bland ensamkommande barn, bör inte falla på BUP:s ansvar helt exklusivt.

Så dåligt gjort. Vem skulle inte kunna göra det här bättre? Vem?!
  • asta66
    Rumpelstiltskins skrev 2015-11-01 13:33:36 följande:

Om vi inte nedrustat så skulle vi klara det bättre. Redan innan flyktingarna ökade i antal gick skola, vård och omsorg på kryckor.  Så problemet fanns redan innan.
Svar på tråden Ingen ordning alls på Sveriges mottagande!! Hur tänker de som styr?