Anonym (a) skrev 2015-10-29 12:33:05 följande:
Aldrig hört att det skulle vara en ökad risk för tidig födsel efter IVF. Däremot har jag hört att barn som föds efter IVF ofta kommer närmare bf då datumet är exakt och aldrig felräknat. Mina barn (ivf) föddes i v. 40+2 och 39+1.(hade man utgått från rul datum hade första varit född 39+5 och andra 38+4 men nu vet vi ju exakt datum de blev till o detta ändrades inte)
Googlar man (fastän google INTE är ens vän ;) ) är det en vanlig grej som dyker upp, att IVF-barn riskerar tidig födsel. Jag hoppas förstås att det är skitsnack, så jag blir jätteglad när jag läser om dina två! Härligt :D
Ellie skrev 2015-10-29 12:52:09 följande:
Jag tror att risken för förtidig födsel med ivf kommer från en tid när man oftare satte in två embryon och det oftare blev tvillingar. Risken för tvillingar att födas för tidigt är ju högre. I övrigt är det nog ingen sådan risk, utan arv mm spelar in.
Jag har fött två ivf-barn. Det första kom i v 38+4 (efter en färdknäpp), och det andra i v 39+5.
Det kan säkert stämma, det känns som en väldigt logisk förklaring. Den köper jag rakt av :) Härligt med två barn som kommit när de ska :D
Tack båda två för svar!!