Anonym (Förvånad) skrev 2015-10-28 20:43:16 följande:
Jag hoppas verkligen att du fattar att den ekvation som ligger till grund för ditt resonemang inte går ihop idag.
Förstår du mot all förmodan inte det... Är du ett barn.
Det som sker nu är rent o skärt likt en som en yxa som tar o gör ett sår i nåt som Sverige trodde var gjort av kevlar. Fakta kommer mer o mer fram. Det är bra.
Vilken ekvation går inte ihop?
Vad tycker du är problemet eller felet med att räkna ut den faktiska kostnaden, den är ju långt mer relevant än att peka på initialkostnader, då dessa initialkostnader
alltid ligger på minussidan.
Som företagare så måste man alltid räkna med att initialkostnader kan ta tid att räkna hem en vinst på, ibland blir det ens ingen vinst alls, utan behövs för att kunna driva företaget vidare.
Detsamma gäller givetvis även för ett land
Och bara för att en kostnad inte ger nån vinst, så kan jag/ett land inte bara låta den vara, jag/ett land måste tänka mer brett än så.
När det gäller politik så används ordet kostnad alltid som nåt negativt att använda mot sina motståndre, eller locka väljare.
Men det är långt ifrån en sanning att kostnader alltid är nåt negativt, det är bara att byta ut ordet kostnad mot satsningar och investeringar så blir det plöstligt väldigt possitivt istället.
Och ändå är det exakt samma pengar som avses.
Vad det eg handlar om, är köp av tjänster och varor, inget annat, men det låter inte så kul, eller funkar så bra i politiken.