• saspet

Erfarenheter av DHEA, m.m?

Jag söker efter erfarenheter av er med lågt amh och om användning av DHEA, melatonin, progesteronkräm mm i syfte att förbättra äggkvaliteten.

Har någon testat något av dessa och hur har det gått för er?

Jag har ett väldigt väldigt lågt AMH (och högt fsh) och ska snart testa menopur 450 för att se om jag kan få fram några ägg över huvud taget. Men det låter som att detta är enda chansen jag får enligt min läkare. Därför vill jag vara mentalt beredd på att denna stimulering kanske inte går och isåfall göra allt jag kan för att förbättra äggen, och sen försöka kräva en ny undersökning. 

Vore tacksam för alla svar jag kan få!

• Svar på tråden Erfarenheter av DHEA, m.m?
  • Tea10

Undrar om samma fråga, samt -- vart i Sverige kan jag få tag i DHEA? länk gärna!

• saspet
    Tea10 skrev 2015-10-25 17:56:23 följande:

Undrar om samma fråga, samt -- vart i Sverige kan jag få tag i DHEA? länk gärna!

Ja, jag undrar också vart man kan få tag på det i Sverige. :)

Men först skulle jag vilja diskutera det lite med andra som använt det och vad deras uppfattning är. Tycker det är konstigt att inte den svenska sjukvården använder dhea? 
  • hoppas 2014

Hej. Jag har fått det inför 2a ivf försöket (ivf i falun). Vad jag vet är de en av få som ger ut det. Gav fler ägg för oss o bättre kvalitet (första ggn 2 mogna o andra ggn 8 mogna dock bytte vi även medicin o åt q10).

• saspet
    hoppas 2014 skrev 2015-10-29 23:27:39 följande:

Hej. Jag har fått det inför 2a ivf försöket (ivf i falun). Vad jag vet är de en av få som ger ut det. Gav fler ägg för oss o bättre kvalitet (första ggn 2 mogna o andra ggn 8 mogna dock bytte vi även medicin o åt q10).

Okej! Vilken skillnad ändå! Vad använde du första gången och vad bytte du till?
  • hoppas 2014

Första ggn gonal-f 112ml o inför andra omgången prasteron i 7 v o q10 i 11v o sen menopur. Tyvärr blev jag överstimulerad så det blev totalförsvaret men fick 2st 5 dagars t frysen o 1st 6 dagars.

• 11223344

Hej,

Jag är i samma situation, AMH på 0,10 och en misslyckad IVF med Gonal F. Ska nu prova Menopur men min läkare tror inte på DHEA.

Jag tog saken i egna händer och beställde det och Melatonin från dhea.com var inga problem att få det skickat till Sverige men jag kan inte svara för vad som skulle hända om man blir påkommen eftersom DHEA är dopingklassat här.

Personligen så anser jag dock att risken är värd det, jag kan inte släppa detta förens jag känner att JAG har gjort allt, oavsett vad svenska läkare tycker...

Nu äter jag DHEA, Melatonin, Q10, Zink, D-vitamin, Omega-3, B12 och Folsyra givetvis. 

Lycka till!

• saspet
    11223344 skrev 2015-11-01 16:15:32 följande:

Hej,

Jag är i samma situation, AMH på 0,10 och en misslyckad IVF med Gonal F. Ska nu prova Menopur men min läkare tror inte på DHEA.

Jag tog saken i egna händer och beställde det och Melatonin från dhea.com var inga problem att få det skickat till Sverige men jag kan inte svara för vad som skulle hända om man blir påkommen eftersom DHEA är dopingklassat här.

Personligen så anser jag dock att risken är värd det, jag kan inte släppa detta förens jag känner att JAG har gjort allt, oavsett vad svenska läkare tycker...

Nu äter jag DHEA, Melatonin, Q10, Zink, D-vitamin, Omega-3, B12 och Folsyra givetvis. 

Lycka till!

Okej. Jag ska också testa menopur nu (tog första sprutan ikväll) men om detta inte fungerar så ska jag köpa både dhea och melatonin. Känner precis som du, jag måste känna att jag verkligen gjort allt även om svenska läkare inte tror på det.

Har du börjat med sprutorna?
  • RobSab

Jag har också fått dhea via rekommendation på ivf falun.
    För mig hjälpte det dock inte.
    Men jag är nu gravid efter en äggdonation =)

• lavernsolomon

Hej saspet.

DHEA (Dehydroepiandrosteron) är ett naturligt hormon som produceras av binjurarna. Det anses ofta att DHEA bidrar till ett friskt och väl fungerande immunsystem, god integritet i kroppens muskler och ben och framförallt fertilitet. DHEA omsätts i kroppen till testosteron och östrogen - som är centrala för den sexuelle funktionen för män och kvinnor.

Dock är det viktigt att komma ihåg att DHEA kan orsaka vissa hälsorisker som hypofyssvikt (hypofysinsufficiens). 

Läkartidningen har flaggat för detta (kolla länken nedan) och det finns idag inget konsensus kring effekterna av DHEA i avseende potens och sexuell funktion. Tala alltid med din läkare först - det kan vara effektivt, men det behöver inte garantera resultat. 

Hoppas jag kunde bistå med lite hjälp!

http://ww2.lakartidningen.se/old/content_0339/pdf/3043_3049.pdf

• Sjuttiosjuan

Hej! Hur går det för er? Gav Dhea resultat?

Jag har också lågt amh och skulle vilja prova innan vi går vidare mot ÄD:)

Svar på tråden Erfarenheter av DHEA, m.m?