• Anonym (Bonus)

Är detta verkligen "orättvist!" som biomamman säger?

Min man har sina barn varannan helg. Jag har ett barn varannan vecka och vi har ett gemensamt på 1 år.
    Vi var på chartersemester i augusti med alla barnen, en jättehärlig resa som gav mersmak och vi bokade in en till charterresa i feb med alla barnen. Det ser vi framemot. Men eftersom vi älskar att resa o min man fyllde jämt nu så har vi bokat en annan resa på fem dagar i november, bara min man, jag och vår yngsta eftersom vi inte kan lämna han fem dagar i sträck när han bara är 1 år.
    Vi vill alltså göra många resor med alla våra barn men ändå slinka in med småresor i mellan med bara vi vuxna (men ha med den lille tills han kan bli lämnad)

Detta har nu mamman fått reda på genom barnen (vi har förklarat för barnen att den lille får följa med för han är för liten för att lämnas) och hon tycker detta är SÅ orättvist mot hennes barn. Ska de inte få följa med på denna resa i november sp behöver de inte följa med i februari heller resonerar hon.

Till saken hör att de åker utomlands en månad med henne varje sommar så de får minst 3 resor varje år..
    Jag känner lite att jag blir trött på att höra detta om "orättvist"

• Svar på tråden Är detta verkligen "orättvist!" som biomamman säger?
  • Lavish
    Brumma skrev 2015-10-22 10:47:21 följande:
    Fast.. barnet som bor på heltid hos sina föräldrar skall inte behöva stå tillbaka för resor för att deras syskon inte bor där heltid.

Om TS barn sedan tidigare och pappans barn sedan tidigare är på semester med sina andra föräldrar så kan TS och pappan naturligtvis ta med det gemensamma barnet på en resa.

Eller är det så att det gemensamma barnets tid med föräldrarna är mindre värt för att det bara har ett hem?
    Va?! Vad har det att göra med om det är lögn eller inte när TS säger att upplägget är för att gemensamma barnet är för litet att lämna bort och att de annars åkt ensamma? Är det en lögn så är det väl oavsett om TS kan motivera på andra sätt att bara ta med gemensamma barnet? 
  • amalie79

Självklart ska man få göra saker med bara det gemensamma barnet också! Precis som min sambo gör saker ensam med sina större barn, eller med ett av dem.

Jag har massa saker jag vill göra med vårt kommande barn och min sambo. Vissa saker är hans barn sedan tidigare för stora för. De har fått 9 och 11 år ensamma med honom innan, åkt på resor med oss, mm.

• FrökenCarlsson

Inte orättvist alls! Hälsa mamman: tack för din synpunkt, men vi gör som vi har bestämt ändå. O sen inga mer diskussioner!

• Brumma
    Lavish skrev 2015-10-22 13:04:12 följande:

Va?! Vad har det att göra med om det är lögn eller inte när TS säger att upplägget är för att gemensamma barnet är för litet att lämna bort och att de annars åkt ensamma? Är det en lögn så är det väl oavsett om TS kan motivera på andra sätt att bara ta med gemensamma barnet? 

Det kan mkt möjligt att det i detta läget är en sanning. Och att det kommer bli så på fler resor.

Men det kan lika gärna komma resor där det gemensamma barnet kommer att åka med. Oavsett om barnet är stort eller litet. Just eftersom det inte är samma resa och förutsättningarna och anledningen till resan kan vara annorlunda.

Så att "bevisa" att TS talar sanning genom att i framtiden aldrig ta med sig det gemensamma enbart håller inte.
  • mammalovis
    Anonym (50/50) skrev 2015-10-21 21:53:19 följande:
    Bland det dummaste jag någonsin har läst!

Menar du att mäns nya kvinna sällan och aldrig har familj/släkt som ger barnen presenter och att hon sällan/aldrig har egen inkomst och råd att finansiera sparande till sina barn?? Eller vad menar du?

Att barnen bara får 50 % av tiden verkar inte vara en big deal för dig. I din värld verkar resor, saker och pengar räknas.
    Det jag menar är att mitt bonusbarn får presenter från vår familj, från farmor och farfar, från sambons syskon, från mina föräldrar, från mamma och bonuspappan, från mormor och morfar, från mammans syskon, från bonuspappans föräldrar och syskon. Så från 16 håll.

Ser man till min dotter, min sambos bonusdotter så har hon en farmor, en pappa, mormor och morfar, en morbror, samt sambons föräldrar och syskon plus vår familj förstås.  Nu menar inte jag att hon tar någon skada av detta, men hon hamnar ju på andra plats av barnen vad gäller att få presenter, om man ska jämföra. Så från 11 håll.

Ser vi till min och sambons två gemensamma barn har de vår familj, mormor och morfar, en morbror, samt sambons föräldrar och syskon, så de får ju minst om man ska tänka så. Så från 9 håll.

För min dotters del, så är hon ett av tre barnbarn med en generös farmor vad gäller pengar ibland, men ca 3 träffar per år, så där kan jag ju ibland ställa mig frågan om de andra barnen ska kompenseras vad gäller sparande eller om det viktiga är att vi föräldrar ger dem lika mycket, då förutsättningarna som vuxna kommer skilja med gissningsvis 20-30 000 kr, då hennes farmor sparar till barnbarnen som de kommer få i arv, ev plus de pengar hon fått i gåva som jag har ansvar för. Jag har ingen aning om hur mycket farmor har sparat mer än att hon sagt att värdet har dubblats på 10 år ..., så det är en ren gissning. Hon började när första barnbarnet föddes 8 år innan min dotter.

Ser vi till semestrar så åker bonusdottern iväg till morföräldrarnas sommarstuga ett antal gånger per år, likaså med föräldrarnas husbil till diverse ställen plus till farföräldrarnas sommarstuga med oss. Det är snarare så att vi får flytta umgängeshelger allt som oftast för att hon inte ska missa resor med mammans familj och alla födelsedagskalas på båda sidor. När det krockar får hon dock välja ...

Mina 3 barn får likvärdiga semesterupplevelser med farföräldrarnas sommarstuga plus Liseberg och djurpark, då äldsta tösens pappa inte gör något utöver umgänget hemma hos honom, så där har jag inget dåligt samvete gentemot mina barn.

Sedan är ju frågan om man ska räkna resa för resa som ts bonusbarns mamma gör eller se till hur många resor det lilla barnet fick uppleva före 4-5 års ålder., som det kanske inte ens minns mot att jämföra resorna ettåringen får göra jämfört med skolbarnen.

Jag hoppas att du då förstår matematiken!

Sedan om det är orättvist eller inte låter jag vara osagt, men det är ju inte heller självklart att det är synd om bonusbarnen. Bonusbarnen får ju fler vuxna att förhålla sig till och kanske fler kusiner, men mindre tid med föräldrarna, men å andra sidan kanske man prioriterar den tid man har annorlunda.
    Min äldsta dotter har rent materiellt gjort en vinst av separerade föräldrar. Skillnaden i umgänget med pappa och farmor har nog inte heller ändrats direkt av separationen, då pappan existerade i hemmet, men inte brydde sig om dottern.

• Anonym (xx)
    Ego Lovers skrev 2015-10-22 08:11:22 följande:

Jösses! Det är en liten summa jämfört om du varit gift med en rik amerikan.

Ja men och? Då får man se till att få barn med en rik amerikan om det är att leva på sitt ex man strävar efter och inte ha ngt egenansvar för sin egna försörjning!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • Fröken Apelsin

Jag håller med bio. mamman. Din man kan inte ens ha barnen hälften av tiden då är det minsta han kan göra att umgås med dem på semestern.

• Anonym (xx)
    Fröken Apelsin skrev 2015-10-22 19:55:37 följande:

Jag håller med bio. mamman. Din man kan inte ens ha barnen hälften av tiden då är det minsta han kan göra att umgås med dem på semestern.

Och det gör han också. Håller du även m biomamman att de sim straff inte får följa med på en annan resa i februari? Tragiskt! Hur kan man vara så bitter å missunnsam?
  • Anonym (stackars dig)
    Fröken Apelsin skrev 2015-10-22 19:55:37 följande:

Fast de har säkert sitt upplägg av en anledning som föräldrarna kommit överens om. Har inget med att göra huruvida alla barn alltid måste följa med på semestern eller ej. Ts och hennes man har rätt till sitt privatliv och att göra vad de vill tillsammans, ts styvbarns mamma ska skita i vad de gör på sin egen tid.
  • Almina

Förutom att exet inte har något att göra med hur ni lägger upp era resor så finns det ju ingen logik i att kalla det orättvist. Ert gemensamma barn skulle ju få åka på färre resor än sina syskon om barnet "bara" får åka med när också syskonen är med. Syskonen åker ju även utomlands med sin mamma! Om man ska kalla det orättvist skulle i så fall möjligtvis kunna vara om ditt barn fick följa med men inte mannens. Men även det är inget exet har någon som helst rätt att lägga sig i.

Dessutom är det ju löjligt att det skulle vara orättvist att en ettåring får åka på fler resor, det är ju knappast för ettåringens skull man reser iväg...

• Fröken Apelsin
    Anonym (xx) skrev 2015-10-22 20:40:57 följande:

Och det gör han också. Håller du även m biomamman att de sim straff inte får följa med på en annan resa i februari? Tragiskt! Hur kan man vara så bitter å missunnsam?

Anonym (stackars dig) skrev 2015-10-22 20:41:31 följande:

Fast de har säkert sitt upplägg av en anledning som föräldrarna kommit överens om. Har inget med att göra huruvida alla barn alltid måste följa med på semestern eller ej. Ts och hennes man har rätt till sitt privatliv och att göra vad de vill tillsammans, ts styvbarns mamma ska skita i vad de gör på sin egen tid.

Hade männen tagit ut 50% av föräldraledigheten och tagit lika stort ansvar över barnen statistiskt sätt så hade jag mycket väl kunnat tro att det fanns en orsak till upplägget. Men nu finns det ytterst sällan en orsak.

Som förälder till omyndiga barn har man inte privatliv på samma sätt som då man är singel och ett barn ska redan med på resan.
  • Ego Lovers
    Fröken Apelsin skrev 2015-10-23 02:18:58 följande:

Hade männen tagit ut 50% av föräldraledigheten och tagit lika stort ansvar över barnen statistiskt sätt så hade jag mycket väl kunnat tro att det fanns en orsak till upplägget. Men nu finns det ytterst sällan en orsak.

Som förälder till omyndiga barn har man inte privatliv på samma sätt som då man är singel och ett barn ska redan med på resan.
    De kan bo så pass långt ifrån varann att det inte funkar med varannan vecka eftersom barnen inte kan ta sig till skolan då.
  • Anonym (xx)

Du har ingen aning om det i det här galler du bara generaliserar. Å klart man måste kunna åka utan bonusbarn annars får väl du som mamma hjälpa till å betala resan för dina barn!! Om dom ska med varje gång. Och klart man kan åka utan barn i kärnfamilj med har du hört om barnvakt?
  • Anonym (stackars dig)

Fast vad vet du om detta? Det finns många pappor som har huvudansvar för sina barn, där mammorna bara träffar barnen ibland på helger eller inte träffar alls pga instabila på ett eller annat sätt. Sluta generalisera för att göra någon slags poäng i just det här fallet. Så om pappans barn inte bor hos honom exakt 50% av tiden så måste barnen som kompensation för detta ständigt och jämt följa med på allt som ts och mannen gör som par, och kanske dessutom kompenseras ekonomiskt och kanske dessutom få all uppmärksamhet i hemmet när de väl är där? Lägg av. Det är inte synd om barnen. Trist för dem att deras föräldrar inte kunde hålla ihop, men in detta fall har de två föräldrar på olika håll som säkert ger sina barn allt de behöver och lite till (i och med flera resor per år). Det går ingen nöd på dem, säkerligen och för guds skull?. det är INTE synd om dessa barn med separerade föräldrar.
Svar på tråden Är detta verkligen "orättvist!" som biomamman säger?