• Lilastrumpor

Gemensam vårdnad inom EU

Hej, behöver era tankar.
    Barn snart 5, var 2.5 vid seperationen. Pappa svenskt, Mamma EU-medborgare, barn har båda medborgarskap.
    Pappan har separerad för 2.5 år efter 17 år samboskap. Han sa upp sitt jobb, flyttade till flickvännen i ännu ett annat EU-land, sedan i somras har de ett gemensamt barn, hon har 2 barn sedan innan. Nu bor han huvudsakligen där, kommer hit för omgänge 10 dagar i månaden, har än sin lgh kvar här.
    Det har varit riktig slitsam, separationen, tiden efter. Visst man kan gå skilda vägar men hur man måste inte bete sig som ett svin bara för det. Tyvärr har han gjort det. Har undanhållit fakta vid samarbetssamtalen (att han sa upp sig, att ett barn väntas, fick jag höra av vårt barn) Han släpade mig framför TR för passutlämning, 4 månader efter separationen för vårt barn skulle resa med honom till sin flickvän. Jag önskade att allt tas lite lugnare anpassad till barnet som just genomgick en stor förändring bla bla (kan svara om någon undrar om detaljer)
    Iaf var det från början pa tapeten att jag skulle flytta hem igen, i sista sekunden vägrade han, bor numera själv i ett annat EU-land. Sist fick jag ett mail där han sa att han har inget här i Sverige mer om han inte har vårt barn.
    Jag har inte heller något i Sverige, ingen, ingen familj ingenting. Jag har möjlighet att jobba för mitt företag i mitt hemland och vill gärna göra detta. Kan dock inte da han inte ger sitt medgivande för flytt.
    Vad ska jag göra? Varje dag dör en bit av mig i längtan att vara nära min familj igen. Han missbrukar gemensamma vårdnaden för att hålla mig kvar här fast han själv har inget mera i Sverige (hans egna ord)
    Jag har bett honom att vara vuxen och jobba med mig för vårt barns bästa, men ingen chans.

Tankar?

• Svar på tråden Gemensam vårdnad inom EU
  • Nymphaea

Har ingen erfarenhet inom vårdnadstvister, men kan du inte gå igenom FR och förklara situationen? Han kan väl knappast hindra dig ifrån att flytta när han själv flyttat?

Det låter som en jättejobbig situation oavsett, hoppas det löser sig för dig och ditt barn.

Svar på tråden Gemensam vårdnad inom EU