• Mobility

Kalas för 6-åringen

Hej!

Jag och mitt ex har nu sålt huset och flyttat till varsin mindre lägenhet och om en månad fyller vår äldsta 6 år och vill ha kalas för kompisar förstås. Vi ska ha ett mindre kalas för släkten hemma hos mig på lördagen och planerar att ha kalas för kompisar på söndagen.

Vi har ingen lokal att få tillgång till och att ha kalas för 10 barn ca hemma hos någon av oss känns för mycket om det dessutom kommer föräldrar.

Så hur ska man lösa detta, har ni förslag? Funderar på om man kan ha kalaset i en park och hitta på nåt där och grilla korv och äta tårta.

Men jag behöver hjälp med idéer och tips kring detta, känner mig vilsen!

Tack på förhand!

Ju äldre du blir desto mer grå istället för svart/vit blir världen....
  • Svar på tråden Kalas för 6-åringen
  • Annelie 76

Måste ni bjuda så många då? Räcker det inte med 2-3 kompisar, då får ju även föräldrar plats.

• Kimban

Man kan ha det ute och grilla, se bara till att informera så man kan klä sig efter väder.

Vi bor rätt litet (67 kvm) när sonen fyllde sist bjöd han 9 (jag todde inte alla skulle komma :)året innan kom 3)
    Men vi skrev i inbjudan att man gärna fick lämna om man ville. Alla lämnade ;)
    Det va mest av platsbrist vi tyckte det va smidigt. Självklart fick de stanna om de/barnen ville. Det va många som lämnade för första gången och va lite oroliga men det gick över förväntan.

• Dixie

stannar föräldrarna kvar på kalas när barnen är 6 år?!
    det har aldrig hänt på våra barns kalas, några stannade när de var 4 år, men sen har barnen varit själva här! 

att ha utomhuskalas låter ju också som ett bra alternativ! 

• Piamia

Utomhuskalas är ju en alldeles utmärkt idé. 
    Barnen ligger ofta minus på tid utomhus och värmen lär de ju hålla 
    med lite lek och stoj. Värre är det dock för vuxna

10 gratistips för barnkalaset kanske kommer väl till pass?
    http://www.grapevine.nu/kalas/

• blomman 2

Vi har haft några utekalas med grillning,lite 5-kamp och godisjakt det var jättelyckat! Kör tycker jag!

• Sous

På de flesta orter kan man som privatperson hyra skolors gympasalar för en billig peng/gratis. Om ni bor hyfsat nära en skola kanske det kan vara ett alternativ? Man kan spela musik och ta fram lite ex tjocka mattor och sånt.

• stenby

Hej!
    Precis som någon tidigare tipsade om kan man hyra gymnastiksalar på skolor. Vi brukar alltid göra det då vi försöker bjuda hela klassen istället för bara några stycken. Där vi bor kostar det 95kr/timmen att hyra salen. Det är helt klart överkomligt tycker vi då vi då slipper allt med att städa innan och efter hemma och vara rädda att något barn förstör något. Lättare att städa en sal också :) 
    Nån gång anlitade vi en trollkarl som underhöll alla barnen i ca 40 min. Kommer tyvärr inte ihåg vem det var vi anlitade nu men Svärdhagen som varit med i bland annat Talang på TV4 är ju duktig.
    Är man i en gymnastiksal behöver man kanske inte det men våra barn är tokiga i trolleri :)

Svar på tråden Kalas för 6-åringen