• elinelin1005

Sambo med barn ska separera

Jag och min sambo har bott ihop 8 år och har ett gemensamt barn som är 6 år gammal. Barnets första 3 år var det bara jag som tog hand om medan han jobbar och betala hyran och hushåll. Sedan barnet gick till förskola började jag studera på heltid och hämta och lämna barnet varje dag. Men det senast 3 år fick han hämta och lämna barnet mest pga förskolan är väldigt långt bort och jag har inget körkort. Började han missnöjd om mig och gnäller om jag borde göra mer för att han jobbar och betalar hushållet.
    Det har blivit så mycket annat vilket leder till jag inte vill vara ihop längre. Vi håller på göra slut just nu. Men när det gäller bodelning kommer vi inte överrens om. Vi köpt lägenhet ihop och har bott inne 3 år. Vi har varit sambo i 8 år. Visst det var han som betalt lägenheten och allt annat. Så tycker han att jag inte förtjänar något från det och inte vill dela.
    Jag kan välja gå till advokat och få det halften,men jag inte vill göra detta bråk och svårt för alla. Jag var hemma och ta hand om barn så att han kan tjänar pengar,men blir det pengar han tjänat bara till sig själv nu?
    Jag kommer till Sverige för hans skull. Pga ta hand om barn har jag inte chans att jobba och inga arbetserfarenhet medan han tjänar över 650 000:- om året plus en lägenhet i det bästa läget vi köpt och bil. 
    Nu vill han jag ska flytta ut utan ta någonting med mig medan jag måste ta hand om barn varannan vecka. Jag har bott i Sverige bara 4 år. Pluggar till civilingenjör just nu i det bästa tekniskt universitet i Sverige, jag har verkligen kämpat så mycket för allt. Nu blir det allt bara så svårt att jag inte kan fokusera och gå vidare.
    Vad har ni för åsikt om detta?  Förtjänar jag verkligen ingenting?
    Hur löser ni med barnpassning när ni separerar?
    Tar jag hand om barn vv får jag pengar ifrån honom eller måste jag betala det med CSN?

• Svar på tråden Sambo med barn ska separera
  • Lena

Du har rätt till halva lägenheten. Du försörjer barnen varannan vecka och tar dem till skola/förskola. Ni delar på barnomsorgsräkning och barnbidrag

• Kerubmamman

Från försäkringskassan kan du få det som kallas underhållsstöd vid växelvist boende om ni har VV. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • MajaVira

Det är nog bäst att du kontaktar en jurist, eftersom ni enligt din andra tråd har flyttat till en hyreslägenhet. Det kan påverka om bostadsrätten ska räknas in i en bodelning eller inte.

Svar på tråden Sambo med barn ska separera