• Mussann

25 kvm

Hejsan! Jag och min pojkvän ska köpa lägenhet i sommar och vi ska köpa en etta vad de ser ut som nu på ungefär 25 kVM. Vi båda längtar efter en liten och jag undrar finns det någon här som bor i en etta med en bebis ? Vi tänkte att de kanske funkar tills den börjar röra på sig? Sedan ska vi eventuellt flytta från sthlm till en större lägenhet ca en 2a eller 3a. Det blir billigare utanför sthlm också.

Tacksam för svar ! ????

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-10-17 09:43
    Vill tillägga att killen är militär och arbetar långt upp i landet så han kommer hem ca var annan var tredje vecka så det är mest jag som kommer ha lägenheten. Sedan är han förtsås hemma vissa veckor och på högtider etc.

• Svar på tråden 25 kvm
  • Mussann

Och med att röra på sig menar jag tills den börjar gå och ta mer plats. Inte ligger i spjälsäng eller liknande

• hurtänktedunu

jag skulle verkligen inte rekommendera det. varför köpa en liten lägenhet och skaffa barn och sen flytta när den börjar röra på sig. varför inte bara köpa en större från början? alternativt vänta tills ni har det större.

Vi bodde i en trea när dottern föddes och det tyckte jag var nog trångt. Nu bor vi i hus och dottern är 16 månader och det är verkligen så man behöver större.

• Anonym (Dc)

Det låter tillräckligt svårt att bo två stycken på en sådan liten yta. Idag bor vi på 15kvm per person och jag kan säga att jag sliter mitt hår av frustation. Det funkar som högst ett par månader, absolut inte mer än ett halvår. Ha i åtanke att ingen av er kommer ha möjlighet till att få en ordentlig natts sömn när barnet vaknar flera gånger per natt...

• Anonym (Trea på 71)

Jag hade blivit galen av att ha både man och bebis i samma rum konstant, natt och dag. Även i vår trea kändes det svårt att sova medan den andra tog vaknätter i ett annat rum.

• Anonym (Trea på 71)

Däremot bor vi fortfarande kvar i samma trea och nu när sonen är tre år känns det alldeles lagom stort.

• Frontline

En 1:a på 25 kvm va fasen ska ni sitta på varandra eller?
    Nä fasen skulle aldrig bo så smått inte ens utan barn...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Ego Lovers

Flytta med barn är både tidskrävande och jobbigt.

• Anonym (..)

Jag bor ensam med bebis i en etta på 27 kvm och det funkar alldeles utmärkt! Nu var inte min plan att skaffa barn när jag fick denna lgh, hade det varit så så hade jag förmodligen sökt en större redan från början. Jag söker aktivt 2a/3a hela tiden, men tills det dyker upp något så är det absolut ingen panik och varken jag eller min son tar någon skada av att inte bo i ett slott. Jag tycker det är mysigt!

Kör på om det är det ni vill! :) er bebis kommer ha behov av mamma och pappa och mer än så kräver inte dem små...

• Mussann

Jag frågade endast om det skulle funka. Har inte sagt att vi ska skaffa barn i den lägenheten utan att suget finns ! Behöver inte spydiga kommentarer eller liknande. Jag vet vad de innebär och jag vet att de kommer blid trångt men vi planerar inte att skaffa förän om ett år eller så ändå. Jag undrade bara om de skulle funka aldrig sagt att de sKa hända??. Nu har jag fått svar så det räcker Tack . Min pojkvän arbetar inom de militära så han är inte hemma så ofta. Därför blir de en etta och de är därför vi ska flytta från sthlm om ca 1-2 år till något större. Och nej, önskar inga som helst kommentarer som " vänta då tills ni flyttar" ja möjligheten är att vi gör det men sker de när jag bor i en etta så ville jag bara se om någon hade fått det att fungera, vilket det är! Tack för era svar.

• Anonym (Maja)

Klart det funkar, TS! Innan barnet blivit så stor att hen inte vill va där ni andra är har det gått några år.

Kommentaren om att man skulle behöva ett hus för två vuxna och en ett och ett halvtåring är ju befängd, då går man antingen inte ut med sitt barn eller har ett barn som har nån typ av utåtagerande diagnos.

Jag har en kompis som bodde med partner och barn i en etta under flera år (studenter)

Det beror ju mer på hur planlösningen av lägenheten ser ut, hur man inreder och vilket behov av eget space man behöver. Har man en lägenhet med högt i tak kan man bygga loft, en klädkammare kan bli barnkammare (kolla ventilationen), matplats i rummet och låta barnet få en vrå i köket osv. Ta vara på förutsättningarna och tänk utanför boxen!

Att sedan vara ute med barnet i parker/skogen eller gå till bibliotek/museum (när barnet är stort nog att uppskatta det) är ju bara ett plus för både er och barnet.

• Mussann
    Anonym (Maja) skrev 2015-10-17 10:02:02 följande:

Klart det funkar, TS! Innan barnet blivit så stor att hen inte vill va där ni andra är har det gått några år.

Kommentaren om att man skulle behöva ett hus för två vuxna och en ett och ett halvtåring är ju befängd, då går man antingen inte ut med sitt barn eller har ett barn som har nån typ av utåtagerande diagnos.

Jag har en kompis som bodde med partner och barn i en etta under flera år (studenter)

Det beror ju mer på hur planlösningen av lägenheten ser ut, hur man inreder och vilket behov av eget space man behöver. Har man en lägenhet med högt i tak kan man bygga loft, en klädkammare kan bli barnkammare (kolla ventilationen), matplats i rummet och låta barnet få en vrå i köket osv. Ta vara på förutsättningarna och tänk utanför boxen!

Att sedan vara ute med barnet i parker/skogen eller gå till bibliotek/museum (när barnet är stort nog att uppskatta det) är ju bara ett plus för både er och barnet.

Tack så jättemycket för din kommentar! Jag tyckte också de lät skumt att behöva värsta huset för en sådan liten varelse . Jag tänkte mest att den behöver mamma o pappa första tiden ( som någon o ckså skrev) men sedan är ju promenader viktigt så man gör ju inte så mycket mer inne än att ligga eller vara med mamma/pappa och sedan vid äldre ålder kanske leka smått med leksaker. Jag gillar att vara ute och kommer nog gå många promenader. Hur vi har planerat vår etta är då med loftsäng till en början och med bäddsoffa under om/när bebisen kommer ( så vi kan flytta ner) då blir det mer space till att kanske ha matbord etc. Annars är det en soffa och en bokhylla som delar av mellan soffa och säng och då vaggan nere vid fotdelen. Självklart får man ju välja den etta som man ser passar. Litet kök/kokvrå passar utmärkt för mig o killen så hellre ett stort sällskapsrum :) din kommentar gjorde mig mycket positiv !
  • Paap

Allt går om man vill men vi hade en nästan dubbelt så stor etta (42kvm) och det gick jättebra tills vi skaffade katt nr 2, sedan var det alldeles för trångt, och det var bara en liten katt! Tror inte det kommer funka, man behöver kunna gå ifrån varandra ibland. Nu har vi en trea på 74kvm och den kommer nog funka ett par år i alla fall.

Svar på tråden 25 kvm