• Digestive

Tiotusentals flyktingar helt spårlöst försvunna, i Sverige.

Har varnat för det här tidigare men fick mest fnysningar och spydigheter tillbaka, av de som ihärdigt stödjer regeringens politik. Farhågorna viftades bort som totalt osannolika och helt verklighetsfrånvända. Tyvärr så kom verkligheten ikapp.

Nu rapporterar de att uppskattningsvis dubbelt så många flyktingar - än de som har sökt asyl i Sverige - har valt att inte registrera sig i landet och gått under jorden.

http://tinyurl.com/nd7mmwz

Nu rapporterar de att troligtvis mer än dubbelt så många ensamkommande barn - än de ensamkommande barn som sökt asyl i Sverige - har valt att inte registrera sig i landet och gått under jorden.

http://tinyurl.com/oe7ggk8

Sverige har snart ett dödligt klimat i hela landet och oron för att dessa oförberedda och vandrande människor ska frysa ihjäl, har legat som ett mörkt moln i sinnet sedan mitten av september.

Det finns ingen svensk instans, ingen svensk myndighet eller någon människa i hela Sverige - som har den minsta aning om hur det går för dessa tiotusentals människor. Ingen vet hur de överlever vardagen, vart de är påväg eller vad de överhuvudtaget vill. Ingen vet någonting om något. Än mindre går det att nå ut till alla dessa människor med behövlig information, kläder för vintern eller med andra förnödenheter.

1. Vad tycker familjeliv om just den här enskilda situationen - om den här separata och allvarliga krisen, här i Sverige?

2. Är det verkligen inte dags för Sverige att föra en annan och en mer funktionell flykting- invandringspolitik?

3. Har Sveriges regering verkligen agerat rätt, som har lämnat alla dessa människor helt vind för våg?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-10-19 23:59
    Mer om de ensamkommande barnen som försvinner helt spårlöst här i Sverige; tinyurl.com/o4rndqk

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-10-20 19:38
    I dagens Sverige så försvinner det ungefär lika många ensamkommande barn på drygt en månad - som det tidigare gjorde på 5 år; tinyurl.com/qjdfapt

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-10-21 19:04
    Ser för övrigt att det borde stå "lika många" samt "fler än lika många" i trådstarten - istället för "dubbelt så många" samt "mer än dubbelt så många".

Tänkte helt klart fel där!

För att förtydliga: Polisen uppskattar att omkring 50% utav de som har kommit till Sverige sedan ungefär början av september, inte registrerar sig, förs bort utav okända människor* och går under jorden.

* De ensamkommande barnen som grupp har förts bort i en ungefärlig hög utsträckning som gruppen flyktingar totalt, en något högre utsträckning skiljer. Trenden visar alltså på att framförallt barn försvinner, bort i denna okända massa.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-10-23 19:35
    Sveriges riksdag (exklusive Sverigedemokraterna) verkar tycka att det ser helt ok ut när uppskattningsvis 50% utav alla de som kommer hit - inklusive gruppen ensamkommande barn - försvinner helt spårlöst och/eller går under jorden.

För några ordentliga gränskontroller anser de inte att Sverige behöver; tinyurl.com/oqrfhza

• Svar på tråden Tiotusentals flyktingar helt spårlöst försvunna, i Sverige.
  • Digestive

"BO kräver krafttag mot att barn försvinner spårlöst

Barnombudsmannen anser att stödet till ensamkommande barn måste stärkas och BO, Fredrik Malmberg vill se ett större nationellt grepp där man verkligen tar tag i frågan om försvinnande barn.

Det är en skrämmande bild, det handlar om mellan fem och tio procent av de ensamkommande barnen som försvinner varje år. Det är ingen som vet vad som händer med barnen som försvinner och det saknas en bild och en analys av vad barnen har varit med om. Det finns enstaka kartläggningar som visar att det kan handla om människohandel i vissa fall, säger Fredrik Malmberg.

Under de senaste fem åren har nästan 1 400 ensamkommande flyktingbarn försvunnit i Sverige. En del barn har kommit tillbaka, flera av dem har i dag hunnit fylla arton år men fortfarande finns över 800 barn registrerade som försvunna hos Migrationsverket.

En del barn vet man har fallit offer för sexuellt utnyttjande eller utnyttjande av andra kriminella. Men i övrigt spekuleras det mycket om var dessa barn har tagit vägen."

Man kan bara undra vad Barnombudsmannen säger om dagens situation, där närmare 60%(!!) av de ensamkommande barnen uppskattas försvinna helt spårlöst.

Det här var liksom skrivet den 7 augusti i år; http://tinyurl.com/pz7qv7n

Jag orkar inte mer, gråten ligger fan i halsen. Ska knyta in mig i ett täcke nu och försvinna in i Heroes.

• Digestive

*bump*

Inför ordentliga gränskontroller nu!!

Flera i vårt land har nog märkt att köldknäppen har kommit nu. Någonting måste göras!

Nyttja totalförsvarets civila instanser eller vad tusan som helst - bara någon ordning kan få aktuella liv att säkras samt folkets oro och frustration att dämpas.

Det börjar verkligen att bli akut nu.

• Digestive
    http://tinyurl.com/q7asyxy

"INFÖR GRÄNSKONTROLLER! En av de viktigaste åtgärderna för att uppnå det som statsministern benämner ?ordning och reda? är att det införs gränskontroller. Det har man helt missat i migrationsöverenskommelsen.

Svensk lagstiftning har sin grund i internationella konventioner som fastslår rätten att söka asyl och tillgång till en rättssäker asylprocess. Men idag försvinner människor in i det svenska samhället utan att registreras eller räknas. Det finns alltså ingen som räknar de som passerar våra gränser. Det är en uppgift för tull och polis men resurser och uppdrag saknas. Ingen myndighet kan svara på hur många de gömda är, var de befinner sig eller vad de sysslar med."

- Roland Utbult (KD), migrationspolitiska talesperson

• KillBill
    Digestive skrev 2015-11-07 20:02:50 följande:

http://tinyurl.com/qe83bwr

"I natt drar höststormen Freja in med full kraft."

Och Malmö stad har nyss meddelat att man kommer att ordna tak över huvudet för alla EU migranter
  • Digestive
    KillBill skrev 2015-11-07 20:05:41 följande:
    Och Malmö stad har nyss meddelat att man kommer att ordna tak över huvudet för alla EU migranter
    Såg det! Dock en liten tröst i det stora hela men helt klart ett gott initiativ.
  • Digestive
    Nerfherder skrev 2015-11-07 20:07:46 följande:
    Jag antar att du tänkte hjälpa till på plats?
    Nej. Jag är utbildad beredskapsman och vill staten ha min hjälp på en annan ort så får de efterfråga den. Om jag dock ser någon i behov utav ett tillfälligt husrum under stormen, driva omkring planlöst här i krockarna, så skulle jag erbjuda husrum under stormen.

Hur människor hanteras i Sverige är statens ansvar, inte ditt eller mitt. En suverän nation ska inte axla över sitt eget ansvarstagande på folket.
  • Nerfherder
    Digestive skrev 2015-11-07 20:29:50 följande:

Nej. Jag är utbildad beredskapsman och vill staten ha min hjälp på en annan ort så får de efterfråga den. Om jag dock ser någon i behov utav ett tillfälligt husrum under stormen, driva omkring planlöst här i krockarna, så skulle jag erbjuda husrum under stormen.

Hur människor hanteras i Sverige är statens ansvar, inte ditt eller mitt. En suverän nation ska inte axla över sitt eget ansvarstagande på folket.

Ursäkta, det lät som du ville hjälpa.
  • Digestive
    Nerfherder skrev 2015-11-07 20:31:37 följande:
    Ursäkta, det lät som du ville hjälpa.
    Det är jag som sagt beredd på att göra. Läste du ens svaret?
  • Digestive

*bump*

Och medan Kristdemokraterna kommer med solida lösningar på det här problemet och mer - med deras förslag om transitzoner - så sopar regeringen det här problemet under matta och nämner det inte ens i ett enda andetag.

Kristdemokraterna åberopar till och med beredskapspolisen för att bringa mer ordning i situationen, de letar i varje hörn och vrå efter lösningar. De vill till och med stifta en kriskommission som exklusivt och akut arbetar med den enormt svåra integrationsproblematiken som stundar, redan nu.

Jämför det med en regering som inte ens kan stå förberedda med extra boendeinsatser när till och med media har skrikit om det i veckor(!?).

Kristdemokraterna ligger ett halvår om inte ett år före regeringen, ett lilleputtparti som brottas med dessa frågor som de vore jättar.

Svar på tråden Tiotusentals flyktingar helt spårlöst försvunna, i Sverige.