• malre

Rädd och orolig för IVF

Hej alla ni som kämpar

Snart är det vår tur att sätta igång med IVF. Jag läser så mycket om alla överstimuleringar, smärtsamma äggplock och annat som krånglar. Blir livrädd!

Jag känner att jag inte kan tillräckligt om detta, så hoppas att ni som har erfarenhet vill dela med er.Vad är egentligen en överstimulering och vad är farligt med det? Får man det ofta?

Skulle vara kul att få höra en och annan historia där det också har gått bra.

Kanske man slipper stressa ihjäl sig om man vet lite mer :)

Lycka till alla ni som kämpar!

• Svar på tråden Rädd och orolig för IVF
  • Sussil

Hej! Jag tycker inte att du skall bara orolig. Du får smärtstillande och bedövning. Säg till innan så de vet att du är orolig. Jag fick morfinliknande preparat. Kände ingen direkt smärta, men kände när äggen togs ut. Lycka till!

• Jag är bara jag

Det värsta med IVF är inte alls det fysiska utan väntan efteråt-själva ruvartiden. Överstimulering är ovanligt. ÄP har gjort allt från svinont på mig till inget ont, men det beror på att jag är extremt svårbedövad. Däremot kan man inte jobba resten av dagen för man blir lite mörbultad och blöder lite.

• Sussil

Jag tror inte att du behöver vara rädd för överstimulering. Läkarna är vana och vet vad de gör. Det är ju väldigt ovanligt med överstimulering. Vet inte vad ÄP är.

• Cyanea

Grattis till att det snart är dags! Frågar du mig skulle jag säga att du inte har något att oroa dig över, för det är en väldigt spännande process :) 

Man ska inte lita så mycket på vad man läser. Visst, det är inte på något sätt trevligt, men det finns det mycket annat i livet som inte heller är. Jag hatar tandläkare, men jag går ändå dit och lagar tanden om den är trasig. Ingen större fara egentligen heller, men det kan ju också göra ont och vara otrevligt. 

Jag instämmer med Jag är bara jag. Det är inte det fysiska som är jobbigt, det fixar man i regel efter all annan skit man varit med om i barnlöshetens förtrollade värld. Att inte veta om det kommer fungera, att bara vänta och vänta... det är värre. 

Överstimulering är ovanligt, tror bara några få procent får det. Man får det på grund av att äggstockarna producerar alldeles för många ägg. Jag hade över 30 vid en kontroll - det är alldeles för många. Men då ser de i regel detta och reglerar behandlingen. Jag slutade ta sprutor några dar så tillbakabildades ett gäng av äggen och jag kunde därefter utföra plocket. Tyvärr blev jag överstimulerad ändå. 

Vid överstimulering släpper äggstockarna ifrån sig stora mängder vätska rakt ut i bukhålan. Allt inuti kroppen strävar efter en balans, så vätskan stjäl med sig t.ex. salter och proteiner. Vätske- och saltbalansen blir kraftigt påverkad. Dels trycker vätskan på inre organ, så jag hade svårt att andas och äta. Dels torkas blodbanorna ut så det är 100ggr större risk för blodproppar. Man löser detta genom att tömma ur vätskan ur buken om det är stor mängd samt behandlas med blodförtunnande och kanske lite dropp. Farligt på sitt sätt, men bara om det går obehandlat. Otrevligt, tyckte jag, men inget jag är rädd för om det skulle hända igen. Så oroa dig inte, det är inte hela världen. 

Äggplocket var inte trevligt, men inte så otrevligt heller. Jag berättade att jag dels var väldigt rädd för det och dels är svår att smärtstilla, så då öppnade de stora skafferiet och gav mig allt möjligt trevligt. Var rätt ordentligt drogad därinne, så det var mest en konstig känsla, men jag var varm och glad :) 

I slutänden har det varit så enormt värt det. Jag har fått tillbaka 4 embryon totalt, ett färskt och tre frysta vid olika tillfällen. Vi har knappt en chans på egen hand (den lilla chans vi har är mest för att, som läkaren uttryckte det, "mirakel händer"), men efter bara ett enda plock är jag nu gravid i v. 25. I januari kommer vår lilla dotter <3 

Undrar du något är det bara att du frågar :) Och lyssna inte på andras berättelser för mycket, det låter aldrig trevligt när man läser det, men antingen skriver vi det för att få utomstående att förstå att det är en jobbig process eller så pratar vi med andra insatta som själva vet hur det kan vara. Det är inte så representativt för hur det verkligen är. 

• malre

Oh tack så mycket för era svar. Det känns som om detta kommer gå bra. Efter 1,5 år utan ett enda plus (inga fel på oss är hittade) så ser jag nu fram emot detta. Lite mindre rädd nu också!

Tack igen och grattis till din graviditet. Hoppas man själv är där om nån månad :)

• Cyanea
    malre skrev 2015-10-14 15:38:29 följande:

Oh tack så mycket för era svar. Det känns som om detta kommer gå bra. Efter 1,5 år utan ett enda plus (inga fel på oss är hittade) så ser jag nu fram emot detta. Lite mindre rädd nu också!

Tack igen och grattis till din graviditet. Hoppas man själv är där om nån månad :)

Jag personligen tyckte att det var jobbigast när man inte ens visste vad man skulle göra för något, så att påbörja IVF var en lättnad :) Håller alla tummar för att det snart är din tur att bära ett litet liv i magen :) 
  • Zchimla

Jag väntar mitt andra IVF-barn och blev inte överstimulering nån av gångerna. Äggplocket (ÄP) är väl inte den behagligare upplevelsen, men man får bra med smärtlindring och på båda ställena har de varit väldigt omhändertagande under ÄP. Vi gick först hos RMC Linköping (här blev vår dotter till,dock inga ägg till frysen) och andra gången på Nordic ivf Göteborg (gravid i v.37+3 idag efter ett lyckat FET).

Jag håller med om att den jobbigaste tiden är väntan efter återinförandet.

Fast vid min första IVF-behandling blev det en liten chock för mig att man skull hålla på och greja med sprutor Så så påläst var jag....

Stort lycka till med din behandling

• No Ka Oi
    Cyanea skrev 2015-10-14 13:44:17 följande:

Jag instämmer med Jag är bara jag. Det är inte det fysiska som är jobbigt, det fixar man i regel efter all annan skit man varit med om i barnlöshetens förtrollade värld. Att inte veta om det kommer fungera, att bara vänta och vänta... det är värre. 

Äggplocket var inte trevligt, men inte så otrevligt heller. Jag berättade att jag dels var väldigt rädd för det och dels är svår att smärtstilla, så då öppnade de stora skafferiet och gav mig allt möjligt trevligt. Var rätt ordentligt drogad därinne, så det var mest en konstig känsla, men jag var varm och glad :) 

Jag instämmer med resten av kören! 

Var öppen mot personalen. Berätta att du är rädd och vad du är rädd för. Om du inte känner dig trygg med en viss läkare/barnmorska/sköterska berätta då det så kallar de (förhoppningsvis) in en annan. En vän bad alltid inför varje liten undersökning att få träffa sin favoritläkare. Inför min sista återföring bad jag oxå om en viss läkare, känner mig trygg med honom. 

Det jag tyckte var jobbigast med ÄP (och återföring) är själva tvätten av slidan och livmodertappen. En av läkarna var inte särskilt bra på det... Resten finns det bra smärtstillande emot. 

Jag sa aj högt vid ett stick vid ÄP. Läkaren slutade genast och sköterskan var redo med mer smärtstillande. Du kommer vara i en otroligt jobbig och påfrestande situation, men oxå så otroligt omhändertagen. Så har jag känt det i alla fall på min klinik.
  • malre

tack alla! det känns lättare efter att ha läst era kommentarer <3

• JennyNG

Hej!
    Vi ska oxå börja med IVF och jag känner samma som du
    Man blir lite nervös för vad som ska ske. 

Har ni fått tid för IVF?

Vi fick hem papper om nya blodprover så vi kommer nog börja i vår.
    Och vänta dit känns som en evighet men ändå en lättnad att vi ska få den hjälpen.

Håller tummar och tår för er :)

• malre

Vi ska på vårt första möte i veckan, sen vet jag vad som gäller.... Tror vi är klara med alla tester, men man vet aldrig..  Pirrigt!

• Tanja88

Hej , hoppas jag kan hjälpa dig lite på traven ! Jag var precis som dig , VÄLDIGT nervös inför min start av Ivf behandling ! Dock kan jag lugna dig en del... Sprutorna var min värsta mardröm då jag är VÄLDIGT nålrädd. Dock klarade jag dem bättre än väntat. Jag blev dock ganska dålig i magen av gonal-f sprutorna (men de e tydligen ganska vanligt) . Äggplocket var helt ok - inte helt smärtfritt men absolut inget man inte klarar av! Sen var återföringen som en vanlig gynundersökning, bara lite obehag, men över på enbart ngn minut .

Jag hade dock otur , tyvärr slutade inte mitt försök i någon graviditet , fick min mens förra onsdagen (på min sambos födelsedag ovanpå allt :( , himla trist men inget att göra åt) nu är det bara nya tag. Jag fick tyvärr inte något fryst ägg heller , utan nu måste jag vänta på nästa mens som förväntas runt den 18-19 november. Och måste då göra nytt äggplock & allt. Ska även testa någon ny spruta då så förhoppningsvis kanske det passar mig bättre. Hoppas jag hjälpt dig lite på vägen :) kul att följa andra som är i samma situation. Kram Tanja

• malre

Tack Tanja!
    Det känns bättre nu, speciellt efter att vi har träffat läkarna och de har gått igenom allt. Jag börjar med sprutorna nästya vecka, spännande och lite scary.

Håller tummarna att det tar sig för er snart. För alla som kämpar på med detta. Det kommer bli vår tur snart att bli "tjocka" och att få hålla en egen liten varm bebis i famnen en dag <3

Svar på tråden Rädd och orolig för IVF