• Inséa

Borde man införa kunskapsprov som ska klaras av innan man har rätt att rösta?

Man måste göra ett teoriprov och klara detta för att få sätta sig bakom ratten, då det annars kan bli förödande konsekvenser.

Vore det inte på sin plats att även i politiken införa något slags kunskapstest så att den som röstar verkligen kan bevisa att denne förstår innebörden av de olika partiernas politik. Gör man inte det kan ju detta också leda till förödande konsekvenser. 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Borde man införa kunskapsprov som ska klaras av innan man har rätt att rösta?
  • j a d e

Begreppet "demokrati" är okänt för dig alltså.

• Inséa
    j a d e skrev 2015-10-12 19:38:31 följande:

Begreppet "demokrati" är okänt för dig alltså.

Demokrati är ett grekiskt ord som betyder folkstyre eller folkmakt.

Den politiska "kunskap" vi får idag är mestadels från media, vars överlevnad hänger på presstöd från just regeringen, varför man då med enkel matematik kan förstå varför media i många fall har en viss vridning åt vänster.

http://www.dn.se/debatt/bonniers-och-bryssel-i-maskopi-mot-presstod/

Att man då har som krav att var och en läser igenom partiprogrammen för att klara en enklare form av test vilket resulterar i att man "politiskt myndigförklaras" anser inte jag är odemokratiskt.

Apropå odemokratiskt ska vi inte heller glömma att 13% av Sveriges befolkning i september 2014 fråntogs rätten till demokrati, då dess åsikter ansågs som allt för farliga konkurensmässigt för sittande regering.

"Ta aldrig en sakfråga med SD, den vinner ni aldrig, spela istället på ideologin" se nedan:

">

• j a d e

Sorry, detta trams är lite ointressant för mig, ens för en måndagskväll.

• CarinaL26

Jaha, en till som inte fattar vad demokrati innebär.

Är okunskap det nya svenska folkarvet?

• Inséa
    CarinaL26 skrev 2015-10-12 21:30:00 följande:

Jaha, en till som inte fattar vad demokrati innebär.

Är okunskap det nya svenska folkarvet?

Om man kan sin politik så borde ett enkelt kunskapsprov inte vara några problem.
    Man får inte köpa en pava vin till sitt eget bröllop i det här landet av hänsyn för att man kan falla ner i fördärv.
    När folk röstar som sina kompisar, eller som mamma och pappa alltid gjort i generationer, utan att bilda sig en egen åsikt, drar man ner fler än sig själv i fördärv.
  • Inséa
    j a d e skrev 2015-10-12 20:32:03 följande:

Sorry, detta trams är lite ointressant för mig, ens för en måndagskväll.

Jag förstår det. Återgå du istället till dina intelligenta trådar / inlägg här på familjeliv..
  • Micke

Du vill alltså att de som styr landet idag ska sätta ihop ett prov om vad de andra partierna tycker? 

Du ser ingen risk att ett sådant prov riskerar att bli lite vinklat? 

• Inséa
    Micke skrev 2015-10-13 20:35:34 följande:

Du vill alltså att de som styr landet idag ska sätta ihop ett prov om vad de andra partierna tycker? 

Du ser ingen risk att ett sådant prov riskerar att bli lite vinklat? 

Exakt plan hur själva förfarandet ska gå till har jag faktiskt inte tänkt ut, (ungefär som herr stadsminister när det gäller integrationsfrågan) utan jag var mer intresserad av hur många som tyckte det vore en idé. 

Men frågorna borde väl vara baserade på alla partiprogram, några sakliga neutrala frågor tex.  "Vilket parti tänker satsa på ....."  tagna från samtliga partier (som en enklare valbrometer är)

Många går till valstugorna utan att ens ha gjort ett vanligt test i någon valbarometer och har ingen aning om de olika partiernas utgångspunkter i olika frågor utan lägger sin röst utifrån grupptryck/familjetradition osv. utan att eg. ha satt sig in i övriga partiers sakfrågor.  

• vcent

Om vara vissa får rösta tas demokratin bort. I en demokrati ska alla ha rätt att rösta.

Om du inför ett kunskapsprov så få de som är underkända inte rösta, då är det alltså får inte alla rösta. Det betyder att det inte är en riktig demokrati. Typ som USA

• Butterscotch

nu är väl kunskapsprov ingen genomförbar idé (tyvärr kan man tycka ibland, men man får ta det negativa med det positiva), men om det vore det hade jag hellre sett att det som testades var saker som grundläggande nationalekonomi och liknande ämnen. Förvånansvärt vanligt att det fullkomligt saknas förståelse för sånt.

• K Kalle

TS, du har rätt i att folk hela tiden bevisar att dom är för dumma för att ha rösträtt (du kanske är en av dessa), men jag väljer ändå nej-alternativet. Jag diggar demokratin.

• EnGladPingvin

För något år sedan såg jag en dokumentär där de intervjuade personer som studerade på universitet. De ställde bland annat frågan om de kunde räkna upp vilka partier som finns i riksdagen. Det skrämmande var att flera av de som intervjuades inte ens kunde räkna upp fler än hälften av partierna, om ens det. Dvs vuxna, röstberättigade person som inte har koll på vilka riksdagspartier det finns. När man ser sådant får man ju god lust att införa ett kunskapstest. 

Svar på tråden Borde man införa kunskapsprov som ska klaras av innan man har rätt att rösta?