• L073156

Rädd att något ska hända när jag är iväg

Ja som rubriken lyder. Visste inte riktigt i vilken kategori jag skulle lägga denna tråden. Jag har 2 katter hemma som är mina hjärtan och jag älskar dom över allt annat. Bor med min sambo. Varje gång katterna är ensamma hemma så är jag livrädd att något ska hända där hemma, att det börjar brinna och katterna brinner inne, att någon gör inbrott och tar mina älskade katter. Kan inte trycka bort dessa tankarna. Någon som kan lugna mig lite?

• Svar på tråden Rädd att något ska hända när jag är iväg
  • lollip0p

Jag kan också få sådana tankar ibland. En sak som brukar lugna mig är att tänka på att katter som är vana att vara ensamma hemma ofta spenderar större delen av den tiden med att sova. Ibland går de kanske en liten rundtur i reviret men välmående vuxna katter ställer generellt inte till med bus när deras människor inte är hemma.

Hur man ska bli av med oron över att någon ska bryta sig in eller att det ska börja brinna utan att katterna själva orsakat det vet jag inte hur man gör. Men det är nog väldigt vanligt att ha sådana "tvångstankar", om det är någon tröst.

• Micke

Skaffa larm med brandvarnare och webbkamera.Kanske lugnar? 

• L073156

Vi testade ett larm innan men det började pipa så fort katterna hoppa upp nånstans (larmet reagera på människohöjd). Finns ju andra larm. Men ska ta upp det med sambon igen. Ett lås i ytterdörren är så enkelt att bryta upp om man vet hur man gör. Är inte rädd för att själva katterna skulle starta en brand, utan för att något skulle få fnatt här hemma och gå sönder. Katterna är allt jag har och dom kan inte gå ut om det skulle hända något. Kattlucka skulle lugnat mig men dom är innekatter.

• Majsan70
    L073156 skrev 2015-10-12 20:54:08 följande:

Vi testade ett larm innan men det började pipa så fort katterna hoppa upp nånstans (larmet reagera på människohöjd). Finns ju andra larm. Men ska ta upp det med sambon igen. Ett lås i ytterdörren är så enkelt att bryta upp om man vet hur man gör. Är inte rädd för att själva katterna skulle starta en brand, utan för att något skulle få fnatt här hemma och gå sönder. Katterna är allt jag har och dom kan inte gå ut om det skulle hända något. Kattlucka skulle lugnat mig men dom är innekatter.

Vi har larmat hela vårt hus med rörelsedeckare, kameror, glaskross och värmedetektorer. Vi har 6 katter och de har aldrig utlöst larmet. Dessutom vet larmföretaget om att vi har djur som skall räddas vid brand, 
    Sen finns det speciella dekaler man kan sätta på ytterdörren där man skriver hur många djur där finns som behöver räddas vid brand. 
Svar på tråden Rädd att något ska hända när jag är iväg