• Rasmus01

Hur förhandlar jag ränta med banken?

Hej, idag klockan 9:00 ringer banken om mitt nya bolån. Vi har alla försäkringar och banklån på samma bank sedan många år tillbaka. När vi nu hittade vårat drömhus ringde vi samma bank och fick OK att buda på huset. Vi vann budgivningen och sålde våran lägenhet med bra vinst (900 000 kr) före vinstskatt. Vi hade inget sparat utan pengarna låg i lägenheten så de la upp ett övergångslån. När övergångslån och skuld på gamla lägenheten är kvittad + mäklarkostnader, pantbrev, lagfart och liknande så får vi drygt 300 000kr över. Om en timme ringer banken och ska lägga upp de sista lånen åt oss så vi kan flytta in i mitten av november. Vad ska jag säga eller inleda samtalet för att få så bra ränta som möjligt?

• Svar på tråden Hur förhandlar jag ränta med banken?
  • Kjell2
    Rasmus01 skrev 2015-10-12 07:39:18 följande:

Hej, idag klockan 9:00 ringer banken om mitt nya bolån. Vi har alla försäkringar och banklån på samma bank sedan många år tillbaka. När vi nu hittade vårat drömhus ringde vi samma bank och fick OK att buda på huset. Vi vann budgivningen och sålde våran lägenhet med bra vinst (900 000 kr) före vinstskatt. Vi hade inget sparat utan pengarna låg i lägenheten så de la upp ett övergångslån. När övergångslån och skuld på gamla lägenheten är kvittad + mäklarkostnader, pantbrev, lagfart och liknande så får vi drygt 300 000kr över. Om en timme ringer banken och ska lägga upp de sista lånen åt oss så vi kan flytta in i mitten av november. Vad ska jag säga eller inleda samtalet för att få så bra ränta som möjligt?

"Tack för erbjudandet. Vi återkommer om några dagar när vi jämfört med vad andra banker kan erbjuda oss. "
  • Rasmus01

Fick 1.61% i ränta för att binda bottenlånet på 3 år. Bra eller dåligt?

• Kjell2
    Rasmus01 skrev 2015-10-12 09:28:12 följande:

Vad tycker du själv?
  • Birgitta02
    Det tycker jag är ett bra erbjudande. Jag betalar 1,87% på mitt bolån och det är bundet i två år.
  • Florimell

1,42% i två år fick jag i våras, 2,06 var listpriset har jag för mig. (Handelsbanken)

• Cl4udio

varför köra bundet öht?

• Noname00

Vad får du för ränta på topplånet?
  • alfo

Min erfarenhet är att man tjänar på att våga köra öppna kort och vara tydlig med sina krav. Har ni fått erbjudande om bättre ränta hos någon annan bank, visa det i så fall och begär att er nuvarande bank matchar eller ger ett erbjudande som motiverar att ni stannar kvar hos dem som kund.

Belåningsgrad, inkomst, livssituation, boende, bostadsområde, typ av arbete, förväntad löneutveckling, sparande, tilläggstjänster, eget kapital... Många faktorer spelar in när det kommer till bolån så det är ingen idé att jämföra räntor med varandra.

Blev TS nöjd med utfallet av samtalen med banken?

Svar på tråden Hur förhandlar jag ränta med banken?