• Minni

Penomax (antibiotika)

I torsdags började jag äta Penomax pga urinvägsinfektion. Det var högst motvilligt, då jag helst inte äter antibiotika generellt sett (lite pga min kräkfobi och rädslan för biverkningarna) och nu specifikt då jag ammar min tre veckor gamla son. Sköterskan jag talade med, talade i sin tur med en läkare och var noga med att skriva ut antibiotika som går bra att äta när man ammar. På receptet står Selexid, men jag fick Penomax. Nu är det ju samma verksamma substans i dessa och det står att den kan tas vid amning, att det inte går över i bröstmjölken. Jag tog första dosen torsdag eftermiddag. Torsdag börjar sonen kräkas jättemycket efter varje amningstillfälle. Under fredagen samma sak - han kräks och kräks och kräks och har helt uppenbart rätt myclet magknip. Dessutom bajsar han mycket mer och lösare än annars. Till saken hör att han får flaska emellanåt på natten, som man man ger. På fredag när han kommer hem från jobbet och berättar att sonen fortsatt kräkas hela dagen, sa han att sonen inte kräkts av flaskan på natten. Vi började fundera på om det ändå kunde vara så att antibiotikan påverkat bebis, så vi beslutar att bara köra flaska för att se vad som händer (jag pumpar för att hålla igång mjölkproduktionen). Inga kräkningar. Sjukvårdsrådgivningen höll idag nör jag ringse med om att det lät väldigt misstänkt och att jag skulle fortsätta med flaska under behandlingen. Hon kunde dock inte få fram info om hur länge Penomax dröjer kvar i kroppen efter sista dos, men hon tyckte att det borde räcka med att fortsätta med ersättning ett dygn efter sista dosen.

Någon här som ätit Penomax och upplevt liknande reaktion hos bebis?

Någon som vet hur länge substansen finns kvar i mig efter avslutad behandling?

(Jag tänkte ringa vårdcentralen på måndag. Jag tar sista tabletterna ikväll.)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-10-10 20:54
    Torsdag KVÄLL börjar sonen kräkas, ska det stå.

• Svar på tråden Penomax (antibiotika)
  • Minni

Tack för era svar! Kan ju ta och testa och amma lite senare under dagen (tog sista dosen vid tio igår kväll).

• Kine
    Minni skrev 2015-10-11 09:44:24 följande:

Det är jag ju fullt medveten om. Men är det inte märkligt att min son börjar kräkas extremt mycket mer än vanligt några timmar efter att jag börjat med medicinen men inte kräks när han få flaska (och jag i övrigt inte förändrat kosten på något sätt)? Det tyckte i alla fall personen på Sjukvårdsrådgivningen att det var.

Din son har fått en reaktion mot penomax. Det finns inget vekan om det. Hur han fått det är irrelevant.
  • grewdan
    Amning  (Läs mer om amning)

Grupp  I.

Varken pivmecillinam eller mecillinam utsöndras inte i human bröstmjölk. Pivmecillinam kan användas under amning.

Jo det är märkligt kanske är ngn ytterligare nedbrytningsprodukt han reagerar på jag vet ej. Jag gav bara infon som fanns på FASS. Märkligt är det även att den som skrivit på FASS skrivit så knasigt :P

• grewdan

Jag hade avvaktat läkarbesöket. Han kan väl få på flaska så länge.

• Minni
    grewdan skrev 2015-10-11 11:48:27 följande:

Jag hade avvaktat läkarbesöket. Han kan väl få på flaska så länge.

Han få flaska och har fått sedan söndags kväll. Jag har pumpat, men tycker att det kommer mindre och mindre i varje pumpning, så jag är lite orolig för att det inte ska finnas tillräckligt med mjölk kvar. Men det får väl vara som det är med det, vill ju att sonen ska må bra!
  • Minni
    Emelie81 skrev 2015-10-10 22:53:05 följande:

Penomax är ett penicillin, inte antibiotika. Tror att det är ute ur kroppen efter max 7 dagar beroende på dos. Antar att du tar 1 tablett tre ggr per dag. Det ska ju gå att amma på dessa tabletter. Men OM du nu tror att det är pga detta som din son blir sjuk så måste du anmäla det till Läkemedelsverket.se! Viktigt!

Hoppas ni mår bättre!

Jag ska absolut anmäla det!! (Har tagit 2 tabletter 2 gånger om dagen i tre dagar.)
  • grewdan

Ok tja jag är inte på vad du ska göra men man brukar säga att det tar 4-5 halveringstider innan ett läkemedel är ute ur kroppen och Penomax halveringstid är 1-1,5 H. Så borde vara ute på 7,5 H.

• Minni
    grewdan skrev 2015-10-11 12:36:03 följande:

Ok tja jag är inte på vad du ska göra men man brukar säga att det tar 4-5 halveringstider innan ett läkemedel är ute ur kroppen och Penomax halveringstid är 1-1,5 H. Så borde vara ute på 7,5 H.

Tack för ditt svar! Var kan man läsa om dettamed halveringstider? Kan ingenting om sånt.
  • Kine
    Minni skrev 2015-10-11 12:02:37 följande:

Jag ska absolut anmäla det!! (Har tagit 2 tabletter 2 gånger om dagen i tre dagar.)

Du ska anmäla till vårdcentralen och de anmäler i sin tur till Läkemedelsverket.
  • Kine
    Minni skrev 2015-10-11 12:53:50 följande:

Tack för ditt svar! Var kan man läsa om dettamed halveringstider? Kan ingenting om sånt.

Om du går in på fass.se och sedan in på fliken FASS Vårdpersonal så står det.
Svar på tråden Penomax (antibiotika)