Penomax (antibiotika)
I torsdags började jag äta Penomax pga urinvägsinfektion. Det var högst motvilligt, då jag helst inte äter antibiotika generellt sett (lite pga min kräkfobi och rädslan för biverkningarna) och nu specifikt då jag ammar min tre veckor gamla son. Sköterskan jag talade med, talade i sin tur med en läkare och var noga med att skriva ut antibiotika som går bra att äta när man ammar. På receptet står Selexid, men jag fick Penomax. Nu är det ju samma verksamma substans i dessa och det står att den kan tas vid amning, att det inte går över i bröstmjölken. Jag tog första dosen torsdag eftermiddag. Torsdag börjar sonen kräkas jättemycket efter varje amningstillfälle. Under fredagen samma sak - han kräks och kräks och kräks och har helt uppenbart rätt myclet magknip. Dessutom bajsar han mycket mer och lösare än annars. Till saken hör att han får flaska emellanåt på natten, som man man ger. På fredag när han kommer hem från jobbet och berättar att sonen fortsatt kräkas hela dagen, sa han att sonen inte kräkts av flaskan på natten. Vi började fundera på om det ändå kunde vara så att antibiotikan påverkat bebis, så vi beslutar att bara köra flaska för att se vad som händer (jag pumpar för att hålla igång mjölkproduktionen). Inga kräkningar. Sjukvårdsrådgivningen höll idag nör jag ringse med om att det lät väldigt misstänkt och att jag skulle fortsätta med flaska under behandlingen. Hon kunde dock inte få fram info om hur länge Penomax dröjer kvar i kroppen efter sista dos, men hon tyckte att det borde räcka med att fortsätta med ersättning ett dygn efter sista dosen.
Någon här som ätit Penomax och upplevt liknande reaktion hos bebis?
Någon som vet hur länge substansen finns kvar i mig efter avslutad behandling?
(Jag tänkte ringa vårdcentralen på måndag. Jag tar sista tabletterna ikväll.)
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-10-10 20:54
Torsdag KVÄLL börjar sonen kräkas, ska det stå.