• themia

Vad anser du om dina politiska motståndare?

Vad har du för bild av de människor som har en annorlunda politisk uppfattning än du?
    Är de trots allt i grunden kloka människor, som bara råkat hamna fel, eller är de illvilliga mörkermän som vill rasera allt du tror på?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad anser du om dina politiska motståndare?
  • Intenuigen

[quote=75864564][quote-nick]nihka skrev 2015-10-11 20:50:29 följande:[/quote-nick]

Nu väntar alla SDare spänt på vad Åkesson kommer säga i nästa partiledardebatt. De tror på fullt allvar att "nu kommer det hända grejer!"

Man önskar nästan att det skulle hända något litet, för att SDarnas besvikelse blir bara SÅ stor varje gång de inbillar sig att de ska få vara med och spela boll och de enbart får rotera runt på läktaren.

Man kan riktigt mäta besvikelsen i mängden och styrkan i personangreppen. Nu ska jag "idiot" och "ärkepuckot" tydligen ner till "Holland" och knulla arabiska "baaaarn" för att visa min medkänsla och stöd till "svetsloppan tältlägret".

Ja, vad ska man säga om allt för stora delar av SD-fraktionen av ens "politiska motståndare"?

Nu verkar ni ju vara 4-5 från varje falang, och kanske några enstaka som inte är bundna till någon ideologi.

Så betydelsen av att omvända 5 människor är väldigt liten, hoppas att du inser det.

• Mandel

Allting beror på hur folk lägger fram sina åsikter. Sedan spelar det inte så stor roll vad de har för åsikter.

Så länge folk är artiga och trevliga så spelar det ingen roll om vi är på två helt skilda sidor inom politiken. Det gör inget.
    Men när folk är otrevliga, gapar och skriker,kastar skit till höger och vänster mot allt och alla som inte tycker som de, så blir jag trött på dem och mumlar tyst för mig själv: j-vla idiot. Sedan är det bra med det.
    Beror alltså till största del inte på den politiska ståndpunkten utan hur personen har fört fram den.

Stör mig speciellt på sådant som handlar om att smutskasta andra. När man använder andras fel och tillkortakommanden för att försöka hävda sig själv och sin egen politik.
    Är det en sådan usel politik att man endast kan få ut sitt budskap genom att kritisera andra istället för att lyfta fram sig själv så är det tragiskt.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • themia
    Intenuigen skrev 2015-10-12 19:43:56 följande:

Nu väntar alla SDare spänt på vad Åkesson kommer säga i nästa partiledardebatt. De tror på fullt allvar att "nu kommer det hända grejer!"

Det gjorde också, Kinberg-Batra mosade Åkesson!
  • En grön ruta
    themia skrev 2015-10-14 15:23:20 följande:

Det gjorde också, Kinberg-Batra mosade Åkesson!

Gustav Fridolin och Jonas Sjöstedt mosade hela gänget.
  • themia
    En grön ruta skrev 2015-10-14 16:08:55 följande:
    Gustav Fridolin och Jonas Sjöstedt mosade hela gänget.
    Fridolin är bäst! Skrattande
  • themia
    Fjonken skrev 2015-10-14 16:18:25 följande:

Jag velar lite mellan "dåligt pålästa" och att de är idioter. Många verkar, som t ex nihka, fastna i enstaka exempel och kan inte se saker i ett större perspektiv. För mycket känslor och för lite rationalitet helt enkelt. Tror det bottnar i att man helt enkelt inte lärt hjärnan att ta in statistik och logik på ett bra sätt. Brist på naturvetenskaplig bildning helt enkelt. Bara humaniora. Om ens det. 

Men själv är du förstås ett unikum av rationalitet och klarsyn, eller hur?
  • Fjonken
    themia skrev 2015-10-14 16:22:06 följande:
    Men själv är du förstås ett unikum av rationalitet och klarsyn, eller hur?
    Nej, det tror jag verkligen inte. Jag är högst ordinär. 

Fast det är klart. Jämför man med vissa här inne så är det klart att jag tycker att jag håller en högre nivå, det får jag väl erkänna. 
  • En grön ruta
    themia skrev 2015-10-14 16:14:55 följande:

Fridolin är bäst! 

Som debattör, ja, men till åsikterna är Sjöstedt ibland bättre. Det är bra att han kritiserar att MP i flera frågor sviker sina väljare.
  • nihka
    Intenuigen skrev 2015-10-12 19:43:56 följande:

[quote=75864564][quote-nick]nihka skrev 2015-10-11 20:50:29 följande:[/quote-nick]

Man önskar nästan att det skulle hända något litet, för att SDarnas besvikelse blir bara SÅ stor varje gång de inbillar sig att de ska få vara med och spela boll och de enbart får rotera runt på läktaren.

Man kan riktigt mäta besvikelsen i mängden och styrkan i personangreppen. Nu ska jag "idiot" och "ärkepuckot" tydligen ner till "Holland" och knulla arabiska "baaaarn" för att visa min medkänsla och stöd till "svetsloppan tältlägret".

Ja, vad ska man säga om allt för stora delar av SD-fraktionen av ens "politiska motståndare"?

Nu verkar ni ju vara 4-5 från varje falang, och kanske några enstaka som inte är bundna till någon ideologi.

Så betydelsen av att omvända 5 människor är väldigt liten, hoppas att du inser det.

Jag förstår inte vad du menar.
  • nihka
    Fjonken skrev 2015-10-14 16:18:25 följande:

Jag velar lite mellan "dåligt pålästa" och att de är idioter. Många verkar, som t ex nihka, fastna i enstaka exempel och kan inte se saker i ett större perspektiv. För mycket känslor och för lite rationalitet helt enkelt. Tror det bottnar i att man helt enkelt inte lärt hjärnan att ta in statistik och logik på ett bra sätt. Brist på naturvetenskaplig bildning helt enkelt. Bara humaniora. Om ens det. 

Vilket tydligt känslomässigt formulerat personangrepp.

Har du pluggat naturvetenskap länge för att klara av det?
  • Fjonken
    nihka skrev 2015-10-14 19:02:15 följande:

Vilket tydligt känslomässigt formulerat personangrepp.

Har du pluggat naturvetenskap länge för att klara av det?

På vilket sätt var det känslomässigt?

Eller vänta, jag vill inte veta. Orkar inte debattera mot det fåtal pk-krigare som finns här. Ni är 4-5 stycken och varken ni eller jag får ut nåt av det här. Har avprenumererat alla andra trådar redan. Have fun!
  • nihka
    Fjonken skrev 2015-10-14 21:39:05 följande:
    På vilket sätt var det känslomässigt?

Eller vänta, jag vill inte veta. Orkar inte debattera mot det fåtal pk-krigare som finns här. Ni är 4-5 stycken och varken ni eller jag får ut nåt av det här. Har avprenumererat alla andra trådar redan. Have fun!
    När känslorna rinner iväg till den mildra grad att dina inlägg handlar om en person du inte kan släppa i stället för sakfrågan är det absolut bäst att dra sig tillbaka.

Politiska motståndare som går in i personangrepp är frapperande ofta SD-sympatisörer. Detta inte innebär inte att alla SD-sympatisörer inte kan hålla sig till sakfrågorna utan att ge sig på meningsmotståndaren, men en oproportionerligt stor andel av de som inte kan uppföra sig uppger sig vara SD-sympatisörer.

• themia

Dags att summera:

Det är alltså bara 21% som betraktar sina politiska motståndare som någorlunda jämlika.

En intressant iakttagelse, ungefär som studien nyligen som visade att 80% av de manliga bilförarna anser sig köra bättre än genomsnittet.
    Drömmer

Svar på tråden Vad anser du om dina politiska motståndare?