• T W

Vilken dos D-vitamin?

I princip alla får ju d-vitaminbrist på hösten och jag känner att jag verkligen ligger i riskzonen så jag har alltså tänkt köpa D-vitamintillskott. Frågan är bara vilken dos man bör ta?
    Livsmedelsverkets rekommenderade dos har ju kritiserats rätt mycket och ska tydligen vara alldeles för låg, men så finns det dom som påstår att för hög är väldigt skadligt. Så vilken nivå är bra att lägga sig på? Jag har googlat men inte hittat något som känts trovärdigt.

När jag kollat produkter så har jag hittat upp till 75 μg. Orkar inte räkna ut hur det står sig mot rekommendationerna men 65 μg är 1250% av rdi och det låter ju riktigt mycket. Eller är det så mycket som behövs om man känner av d-vitaminbristen?

• Svar på tråden Vilken dos D-vitamin?
  • pigglet

När jag köpte D-vitamin på apoteket så fick hon efter mycket knappande på datorn fram att samma dos gäller för nyfödda som för vuxna, samma dos som finns i 5 droppar sådan där D-vitamin som man ger till småbarn. Så vi kör på det i alla fall.

• T W

Jo jag vet vad rekommendationerna är men frågan är om dom dosen räcker, den är ju extremt låg jämfört med vad dom flesta vitamintabletter innehåller. =S

• Aniiee

Rekommendationerna från SLV är gamla (till och med de nya är gamla), otillräckliga och baseras på forskning långt längre söderut än Malmö.....

2000 - 5000 IU D3 är bättre rekommendationer för oss nordbor. Skadligt blir det inte för vid 30 000 IU

(1 IU = 0.025 mikrogram)

Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • T W
    Aniiee skrev 2015-10-07 23:05:42 följande:
    Rekommendationerna från SLV är gamla (till och med de nya är gamla), otillräckliga och baseras på forskning långt längre söderut än Malmö.....

2000 - 5000 IU D3 är bättre rekommendationer för oss nordbor. Skadligt blir det inte för vid 30 000 IU

(1 IU = 0.025 mikrogram)
    Tack! Då låter det ju inte helt galet med 75 mikrogram, och det låter ju inte som att jag borde satsa på en lägre dos.
Svar på tråden Vilken dos D-vitamin?