• kma

Blanda ersättning till nyfödd, finns så många sätt vilket är det rätta?!

Hej

Min son är snart 3 veckor gammal och han blir tyvärr inte mätt på min mjölk så vi har börjat med ersättning.

Hittills har jag bara använt färdig ersättning på tetra pak men har insett att det nog blir för dyrt i längden så har köpt pulver nu.

Det jag undrar över är:

1. Kan man koka vattnet i vattenkokare?

2. Måste man värma ersättningen? Går det inte bra med kall? Kanske taskigt mot barnet i och för sig att det inte är varmt, jag menar det är ju godare.

3. Vad är det smidigaste sättet att göra i ordning ersättning på natten? Ska man ha en färdig flaska i kylen? Termos med hett vatten på nattduksbordet med pulver bredvid?

4. Smidigaste sättet att göra i ordning ersättning när man ska lämna hemmet? Måste man alltid ha tillgång till Micro? Funderar på att ha med tetra när man ska iväg.

Överös mig med tips så smidiga tips som möjligt och framför allt på natten :)

• Svar på tråden Blanda ersättning till nyfödd, finns så många sätt vilket är det rätta?!
  • Långbenopluto

1. Ja

2. Klart den ska vara varm, det var en mycket märklig fråga........

3.Inte en färdig flaska!

4. Ja, micro eller en tetra.

• micromat

Koka vatten och ha det i en tillbringare. Fyll upp rätt mängd vatten i flaskan och värm i micron eller häll vattnet i en kastrull och värm på. I med ersättningspulver skaka eller rör om.

Vad gäller natten kan du göra som ovan eller ha vatten i en termos och pulver vid sängen

När du går ut har du antingen termos med varmt vatten med, micrar kallt vatten eller använder tetra.

• septemberbarn08
    kma skrev 2015-10-03 20:07:13 följande:

Hej

Min son är snart 3 veckor gammal och han blir tyvärr inte mätt på min mjölk så vi har börjat med ersättning.

Hittills har jag bara använt färdig ersättning på tetra pak men har insett att det nog blir för dyrt i längden så har köpt pulver nu.

Det jag undrar över är:

1. Kan man koka vattnet i vattenkokare?

2. Måste man värma ersättningen? Går det inte bra med kall? Kanske taskigt mot barnet i och för sig att det inte är varmt, jag menar det är ju godare.

3. Vad är det smidigaste sättet att göra i ordning ersättning på natten? Ska man ha en färdig flaska i kylen? Termos med hett vatten på nattduksbordet med pulver bredvid?

4. Smidigaste sättet att göra i ordning ersättning när man ska lämna hemmet? Måste man alltid ha tillgång till Micro? Funderar på att ha med tetra när man ska iväg.

Överös mig med tips så smidiga tips som möjligt och framför allt på natten :)

1. Ja du kan koka i vattenkokare, eller så kokar du inte alls. Jag tog vatten direkt från kranen, värme till rätt temperatur i mikro och i med pulvret. Ungarna har överlevt;)

2. Hur ersättningen "mår" av att serveras kall vet jag inte. Däremot har jag hört att det är mindre bra att ge små bebisar kall ersättning pga att det krävs för mycket energi för deras kroppar att värma upp det, därför ska det serveras "varmt".

3. Antingen blanda kallt kranvatten med pulvret och in i kylen tills det är matdags och då ställa in i mikron. Eller ställa in uppmätt vatten i kylen, värma i mikron när det är matdags och i med pulvret.

4. När vi for iväg använde jag tetra, iaf när vi skulle iväg och inte hade tillgång till vatten och mikro.
  • kma
    Tines skrev 2015-10-03 20:10:37 följande:

1. Ja

2. Klart den ska vara varm, det var en mycket märklig fråga........

3.Inte en färdig flaska!

4. Ja, micro eller en tetra.

Jag har hört dom som inte värmer. Tetran till exempel behövs den värmas? Den har ju stått i skafferiet och är därmed rumstempererad?
  • Jossejojo

Jag kokar alltid i vattenkokare

Ja den ska vara fingervarm som mjölk från brösten.

Jag har alltid två flaskor med steriliserat vatten i kylen då är det bara att värma och fylla på med pulver.

Du behöver inte ha tillgång till micro :) ta med dig en flaska med kallt steriliserat vatten, och så en termos med varmt vatten så du kan värma det kalla vattnet med att hälla i lite varmt från termosen.

det finns typ måttkoppar? Som du kan ha redan det mått pulver för en flaska som du behöver ( så du slipper en hel burk) häll bara direkt ner i flaskan :) låter kanske som mycket men funkar smidigt för mig :)

• Rosa Fluff

Vi kokar i vattenkokare och har det sedan i kylen.

Vi ger ersättningen varm.

På natten och när vi är iväg har vi varmt vatten i termos och blandar i pulver när det är dags att äta.

• aleydis

Vi har kokat upp vatten och hällt hälften i termos och hälften i en plastflaska så det svalnar. Blandat ca hälften varmt hälften kallt. Vi gjorde så på nätterna och ute, bara man har liten termos och flaska så får det plats i skötväskan. Jag gillar inte att ta med tetra eftersom man får slänga resten.

Nu är mitt barn snart 4 månader och om jag går hemifrån fyller jag flaskan med rätt mängd kokat vatten, det svalnar då under dagen. Mitt barn äter rumstempererad ersättning, bara den inte är iskall från kylen.

Det som är viktigt att tänka på är att mäta upp vatten först och sen ner med pulvret. Om man häller i pulvret först och sen fyller upp till rätt mängd blir det för koncentrerat

• Ego Lovers

Sempers pulver ska värmas upp till 70 grader. Jag brukar ta 20ml hett vatten och pulvret och skaka om och fyller sedan upp med kokat kallt vatten som jag förvarat i kylen.

• kma

Tack för alla svar!

Behöver man värma den färdiga ersättningen på tetran?

Och kan man ta kallt vatten och värma det i micron? Eller måste man koka först va? Kan man värma kallt vatten som har varit kokt i micron?

• Mälaröbo

Vatten från kommunala system behöver inte kokas upp. Dock ska man inte ta varmt från kranen utan kallt som värms till lagom temp. Vissa föredrar att värma i micro och andra på spisen. Själv föredrog jag spisen då det alltid blev för varmt i micron. Pulver i direkt eller efteråt är en smaksak.
    På natten och på utflykter körde vi rumstempererad tetra, dock vill vissa barn ha den varmare än så. Spara ALDRIG ihopblandat pulver o vatten. Inte ens i kylen.

• Amanda84

Ett tips till natten är att förbereda en termos med exakt mängd vatten i och ha bredvid sängen, så behöver du inte mäta i mörkret. När jag var som tröttast så mätte jag även upp pulver på kvällen innan jag lade mig så att jag hade det i en liten  burk som jag hällde direkt ur och ner i flaskan, utan att jag behövde räkna antalet mått. (ibland var jag så trött att jag räknade fel och det var jäkligt jobbigt eftersom jag var tvungen att hälla ut, skölja av och börja om). Jag hade tre små termosar som jag förberedde varje kväll, men om man bara har en termos så kan man ju spara den till det nattmålet där man är tröttast.

Vi skaffade också en 3-liters pumptermos (som vi ändå tänkte ha till annat sedan) och fyllde den med varmt vatten när vi skulle vara borta en hel dag och så lade vi pumptermosen i korgen under vagnen. Det var supersmidigt om vi åkte till något ställe där de inte hade mikrovågsugn och vi behövde aldrig oroa oss över att inte hitta något ställe att värma ersättningen på. När bebisen blev lite äldre och kompletterade med mat, så började vi långsamt ta svalare och svalare vatten till honom tills han vande sig vid rumstempererat. Det gjorde det smidigare att bara plocka med sig en ersättning i tetrapack då och då när man var på språng.

Svar på tråden Blanda ersättning till nyfödd, finns så många sätt vilket är det rätta?!