Är ni för eller emot att nyanlända ska slippa skatt i fem år?
Ni får gärna förklara varför.
Jag tar inte med ett tredje alternativ eftersom i åtminstone en fråga vill jag se folk ta klar ställning istället för en massa annat.
Ser ut som om moderaterna är inne på samma linje.
Lite olika varianter av sänkt skatt jmf med KD, men målet är detsamma:
- Att unga utan utbildning och utrikes födda inte kommer in på arbetsmarknaden är Sveriges i särklass största utmaning. Därför krävs nu inriktade insatser för att göra det så lätt som möjligt för dessa grupper att få möjlighet till första jobbet.
- Vi måste göra flera saker samtidigt: sänka skatten för låga inkomster och sänka trösklarna för arbetsgivare att våga anställa människor. Det tredje är att göra om socialbidragssystemet så att det blir mer lönsamt att gå från bidrag till arbete.
- Moderaterna kommer föreslå sänkya arbetsgivaravgifter för de yngsta, för det är där de största problemen finns. Vi ska koncentrera våra insatser på de som har störst problem och göra det i kombination med andra insatser, avslutar Ulf Kristersson.
Exempel på förslag från Moderaternas budgetmotion för att bryta det nya utanförskapet, fler vägar till första jobbet och fler arbetade timmar:
? Förstajobbet-avdrag
? Första jobbet-anställning
? Breddat rut- och bibehållet rot-avdrag
? Satsningar på komvux och yrkesvux
? Tydligare aktivitetskrav inom försörjningsstödet
? Förstärkt jobbstimulans
? Utvidgade yrkesintroduktionsanställningar
? Sänkt skatt på att arbeta mer redan från 64-års ålder
? Sänkta arbetsgivaravgifter för de yngsta, där trösklarna till första jobbet är högst
Alltså vem bryr sig om vad KD säger? Inte så att de har ett smack att säga till om ändå. Och skulle de ha det så skulle vi ha värre problem. Då skulle det antagligen bli obligatoriskt för alla kvinnor att vara föräldralediga tills yngsta barnet är 5 år.
Alltså vem bryr sig om vad KD säger? Inte så att de har ett smack att säga till om ändå. Och skulle de ha det så skulle vi ha värre problem. Då skulle det antagligen bli obligatoriskt för alla kvinnor att vara föräldralediga tills yngsta barnet är 5 år.
Diskriminering pga ålder eller etnicitet kommer bara leda till osund konkurrns utnyttjande av systemet.
Det kommer leda till anställningar som upphör när skatt måste betalas. De som inte har möjlighet att få subventionerad arbetskraft kommer få friställa personal pga arbetsbrist.
Diskriminering pga ålder eller etnicitet kommer bara leda till osund konkurrns utnyttjande av systemet.
Det kommer leda till anställningar som upphör när skatt måste betalas. De som inte har möjlighet att få subventionerad arbetskraft kommer få friställa personal pga arbetsbrist.
För.
Jag är för allting som innebär lägre skatter.
För.
Jag är för allting som innebär lägre skatter.