• VemÄrJagVemVet

Är ni för eller emot att nyanlända ska slippa skatt i fem år?

Här är detaljerna kring det
    Är ni för eller emot KDs nya påhitt?
    Ni får gärna förklara varför.

Jag tar inte med ett tredje alternativ eftersom i åtminstone en fråga vill jag se folk ta klar ställning istället för en massa annat.
    "I'm covering my ears like a kid When your words mean nothing, I go la la la"
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är ni för eller emot att nyanlända ska slippa skatt i fem år?
  • Micke

Ser ut som om moderaterna är inne på samma linje. 

Lite olika varianter av sänkt skatt jmf med KD, men målet är detsamma: 

- Att unga utan utbildning och utrikes födda inte kommer in på arbetsmarknaden är Sveriges i särklass största utmaning. Därför krävs nu inriktade insatser för att göra det så lätt som  möjligt för dessa grupper att få möjlighet till första jobbet.

- Vi måste göra flera saker samtidigt: sänka skatten för låga inkomster och sänka trösklarna för arbetsgivare att våga anställa människor. Det tredje är att göra om socialbidragssystemet så att det blir mer lönsamt att gå från bidrag till arbete.

- Moderaterna kommer föreslå sänkya arbetsgivaravgifter för de yngsta, för det är där de största problemen finns. Vi ska koncentrera våra insatser på de som har störst problem och göra det i kombination med andra insatser, avslutar Ulf Kristersson.

Exempel på förslag från Moderaternas budgetmotion för att bryta det nya utanförskapet, fler vägar till första jobbet och fler arbetade timmar:

? Förstajobbet-avdrag

? Första jobbet-anställning

? Breddat rut- och bibehållet rot-avdrag

? Satsningar på komvux och yrkesvux

? Tydligare aktivitetskrav inom försörjningsstödet

? Förstärkt jobbstimulans

? Utvidgade yrkesintroduktionsanställningar

? Sänkt skatt på att arbeta mer redan från 64-års ålder

? Sänkta arbetsgivaravgifter för de yngsta, där trösklarna till första jobbet är högst

• K Markatta
    Drottningen70 skrev 2015-10-03 16:29:14 följande:
    Tycka och tänka är en sak, men hela vårt välfärdsamhälle med fri skola, sjukvård, föräldrarpeng etc etc bygger på ett visst system som handlar om att var och en ska bidra efter förmåga och få utifrån behov. Det är ett system jag tror på och det är det vi har att utgå ifrån, så jo, det måste man solidariskt anpassa sig till om man ska leva här (svenskfödd eller ej) tills vi har röstat fram ett annat system. Jag tror det är jätteviktigt att folk inskolas i det systemet, att vår välfärd faktiskt kommer sig av att vi har det på ett visst sätt, att det inte alltid sett ut så och att välfärden kommer att utarmas om vi inte alla ställer upp på den solidariskt. ...
    I ett demokratiskt samhälle bedriver man inte någon form av "inskolning" av befolkningen i att uppskatta en viss politisk ideologi.

• boundforglory

Alltså vem bryr sig om vad KD säger? Inte så att de har ett smack att säga till om ändå. Och skulle de ha det så skulle vi ha värre problem. Då skulle det antagligen bli obligatoriskt för alla kvinnor att vara föräldralediga tills yngsta barnet är 5 år.

• Micke
    boundforglory skrev 2015-10-03 20:17:08 följande:

Alltså vem bryr sig om vad KD säger? Inte så att de har ett smack att säga till om ändå. Och skulle de ha det så skulle vi ha värre problem. Då skulle det antagligen bli obligatoriskt för alla kvinnor att vara föräldralediga tills yngsta barnet är 5 år.

Varför tror du det? 

KD brukar ju förespråka frihet när det gäller föräldraledighet och är de främsta kritikerna mot kvotering.

Se bara på partiledaren, hon blev mamma i maj och är åter i tjänst nu..
  • boundforglory
    Micke skrev 2015-10-03 20:36:18 följande:
    Varför tror du det? 

KD brukar ju förespråka frihet när det gäller föräldraledighet och är de främsta kritikerna mot kvotering.

Se bara på partiledaren, hon blev mamma i maj och är åter i tjänst nu..
    www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/anderslindberg/article12530258.ab

VI pratar liksom om kristdemokraterna. Partiet som baserar sin politik på en tro på tomtar och troll.
  • Anonym (Det blir nog bra sade bonden innan han drunknade i gödselbrunnen)
    boundforglory skrev 2015-10-03 20:38:26 följande:
    www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/anderslindberg/article12530258.ab

VI pratar liksom om kristdemokraterna. Partiet som baserar sin politik på en tro på tomtar och troll.
    Fast tydligen har M också börjat tro på tomtar och troll. Inte förvånande dock med tanke på att Batra delar säng med Löfven. I alla fall politisk säng. Ingen förstår längre var de här ligger. S ligger mer mot V och MP än S, M ligger mer mot S än M, KD vet inte vad de ska hitta på för att få ett par extra röster... Helt jäkla otroligt. Vi kan nog trösta oss med att skulle muslimerna i Sverige bilda ett muslimskt parti, kommer högst sannolikt de flesta muslimer rösta på dem. Inom några år blir det en procentuell utmaning. Medan andra sprider ut sina röster bland en massa partier kommer muslimerna att välja sitt. Just wait and see.
  • enånittitre

Diskriminering pga ålder eller etnicitet kommer bara leda till osund konkurrns utnyttjande av systemet.
    Det kommer leda till anställningar som upphör när skatt måste betalas. De som inte har möjlighet att få subventionerad arbetskraft kommer få friställa personal pga arbetsbrist.

• Micke
    enånittitre skrev 2015-10-04 11:16:54 följande:

Diskriminering pga ålder eller etnicitet kommer bara leda till osund konkurrns utnyttjande av systemet.
    Det kommer leda till anställningar som upphör när skatt måste betalas. De som inte har möjlighet att få subventionerad arbetskraft kommer få friställa personal pga arbetsbrist.

Och det är ju just det som det handlar om. Det är billigare för samhället att subventionera de som har svårast att komma in på arbetsmarknaden än att låta de fortsätta leva på bidrag. 

Nu väljer ju S att slopa rabatten på arbetsgivaravgifter för ungdomar och konsekvensen kommer troligen bli precis det du säger, friställningar och återgång till bidrag. 
  • Rataxes

För.

Jag är för allting som innebär lägre skatter.

Ödslar inte tid på anonyma nick.
  • enånittitre
    Rataxes skrev 2015-10-04 13:50:05 följande:

För.

Jag är för allting som innebär lägre skatter.

Då detta kommer konkurrera ut befintliga arbeten där personen ifråga inte kan ta del av subventionen så kommer det behövas skatter för att betala deras A-kassa.
    Micke skrev 2015-10-04 12:43:58 följande:
    Och det är ju just det som det handlar om. Det är billigare för samhället att subventionera de som har svårast att komma in på arbetsmarknaden än att låta de fortsätta leva på bidrag. 

Nu väljer ju S att slopa rabatten på arbetsgivaravgifter för ungdomar och konsekvensen kommer troligen bli precis det du säger, friställningar och återgång till bidrag. 
    De som redan är på arbetsmarknaden då? Det är inte så jävla lätt att få ett nytt jobb när staten gjort dig arbetslös via denna diskriminerande subvention.
  • Micke
    enånittitre skrev 2015-10-04 14:52:09 följande:
    Då detta kommer konkurrera ut befintliga arbeten där personen ifråga inte kan ta del av subventionen så kommer det behövas skatter för att betala deras A-kassa.
    Micke skrev 2015-10-04 12:43:58 följande:

De som redan är på arbetsmarknaden då? Det är inte så jävla lätt att få ett nytt jobb när staten gjort dig arbetslös via denna diskriminerande subvention.
    En person med arbetslivserfarenhet har lättare att få ett jobb än ngn utan. För invandrare brukar det dessutom innebära att de ganska så snabbt lär sig språket. 

Så ja det är inriktat mot de som har det allra svårast att få jobb. 
  • enånittitre
    Micke skrev 2015-10-04 17:13:15 följande:
    En person med arbetslivserfarenhet har lättare att få ett jobb än ngn utan. För invandrare brukar det dessutom innebära att de ganska så snabbt lär sig språket. 

Så ja det är inriktat mot de som har det allra svårast att få jobb. 
    Som den godhjärtade medmänniska du är så tar jag föregivet att du lever som du lär och säger upp dig från ditt jobb till förmån för en invandrare.
  • Micke
    enånittitre skrev 2015-10-04 17:55:48 följande:
    Som den godhjärtade medmänniska du är så tar jag föregivet att du lever som du lär och säger upp dig från ditt jobb till förmån för en invandrare.
    Skulle jag väl kunna göra och ha ett nytt jobb i morgon. Jag har jobbat så många år att jag är attraktiv på arbetsmarknaden även fast skatten för mig är enormt hög, bland de högsta i världen faktiskt, då jag betalar såväl kommunal som statlig och värnskatt. Och givetvis tillkommer skyhöga arbetsgivaravgifter. 

Så det är knappast mot mig lägre skatter riktas, då jag har lätt att få jobb. Det är åt de som är nyutbildade och som har svårt att få jobb som det riktas. Kan du dessutom inte språket och saknar akademiskt utbildning, jag då är det ändå svårare att få jobb. 
Svar på tråden Är ni för eller emot att nyanlända ska slippa skatt i fem år?