• sillybam

Katt som kissar i sängen

Jag har en två årig honkatt som kissar i sängen samt bajsar utanför låda då och då. Hon kissar enbart i sängen när hon är ensam men hon är aldrig ensam mer än 24h (och det är få tillfällen som hon är ensam mer än 10 h).

Jag vet nu inte riktigt vad jag ska ta mig till då jag inte kan komma på något jag kan göra för att få henne att sluta. Jag tvättar sängkläder i ättika m.m och lådan är alltid ren nog. Jag bor dock i en väldigt lite etta (vilket betyder att jag inte kan stänga ute henne från sängen) men kanske är hon uttråkad. Dock har jag gjort allt som jag kan göra föra hitta grejer hon kan leka och underhålla sig själv med.

Jag fick henne för ca 8 månader sen och vet inte mycket om hennes tidigare hem (hon har haft 3 st) men får känslan att det är något som har hänt med henne och att hon inte mår bra. Hon är nämligen väldigt skygg och är egentligen bara okej med mig. Och inte ens med mig är hon 100% bekväm.

Mina tankar just nu är att jag antingen får hitta ett bra hem till henne eller avliva henne (den värsta tanken som finns). Självklart vill jag försöka hitta ett hem åt henne men ärligt talat så litar jag inte längre på att hon mådde bra i hennes förra hem heller. Snälla ge mig råd!! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-10-03 07:14
    Måste även tilläga att märks att hon vet att hon har gjort fel. Hon springer och gömmer sig varje gång hon ser att jag tar i lakanet när hon har kissat

• Svar på tråden Katt som kissar i sängen
  • anemon1

Hej,

Vi hade samma problem, men kudde stänga ute henne. Tyvärr började det med att hon 13 veckor gammal tappade bort vägen till kattlådan och tyckte sängen fick duga. De har ett enormt välutvecklat luktsinne och det är det som styr dem tillbaka till var de var sist. fick tipset om att lägga apelsinskal i sängen(!), då de avskyr den doften.

Hoppas det kanske funkar!

• sillybam
    anemon1 skrev 2015-10-03 08:08:23 följande:

Hej,

Vi hade samma problem, men kudde stänga ute henne. Tyvärr började det med att hon 13 veckor gammal tappade bort vägen till kattlådan och tyckte sängen fick duga. De har ett enormt välutvecklat luktsinne och det är det som styr dem tillbaka till var de var sist. fick tipset om att lägga apelsinskal i sängen(!), då de avskyr den doften.

Hoppas det kanske funkar!

Har oxå hört detta och det är ju värt att testa. Dock så vet hon ju vägen till lådan, hon använder den oftast till att både kissa och bajsa så vet att det inte är något fel med lådan i sig. Men det kanske är värt att testa apelsinskal ändå?

Första gången hon kissade i sängen var för flera månader sen och då tvättade jag allt med ättika. Sen kissade hon inte i sängen igen förens förra veckan så det verkar som om jag fick bort all lukt på det sättet
  • Birmafröken

Den vanligaste orsaken till att katter kissar och bajsar på fel ställe (enligt oss) är att den erbjudna toaletten inte är tillräckligt bra utifrån kattens naturliga instinkter och behov. Katter är noga med sin toalett och därför är det helt nödvändigt att du berättar detaljerna kring den befintliga lådsituationen, så att det blir mer uppenbart vad som är fel.

1. Hur stort bor du (hur många kvm) och hur många katter har du?

2. Hur många kattlådor?

3. Vilken typ av lådor (med eller utan huv, med eller utan svänglucka)?

4. Vilken typ av sand, märke och sort) är det i lådorna?

5. Hur många ggr per dag rensar du sanden från kiss och avföring?

En annan viktig fråga:

6. Är hon kastrerad?

Svar på tråden Katt som kissar i sängen