• Minni

Resa till USA med spädbarn - mässling

Har uppenbarligen missat en viktig detalj när vi planerat vår utlandsresa i december. Mässlingsvaccination! Vår yngsta kommer vara tre månader när vi reser till Florida och nu har jag fått veta att man inte rekommenderar att resa utanför Norden om barnet inte vaccinerats mot mässling. I USA har man haft en markant ökning av mässling senaste tiden.

Att chansa och åka utan vaccination känns vansinnigt, med tanke på hur smittsam sjukdomen är och hur hög dödligheten är, särskilt bland spädbarn. Men jag/vi vill ju så gärna åka. Vi har planerat resan jättelänge och bokat långt i förväg, både hus och flygbiljetter. Det är dessutom andra gången vi bokar just den här resan - förra gången fick vi ställa in pga allvarlig sjukdom som hindrade mig från att flyga.

Hur skulle ni gjort?

• Svar på tråden Resa till USA med spädbarn - mässling
  • Chesses89

Jag hade avbokat resan och väntat till mitt barn fått sprutan. Hade aldrig utsatt mitt spädbarn för det.

• Minni

Precis så skriker ju kroppen åt mig att göra! Hur kan jag ens tänka tanken att INTE avboka?! Fast så sjukt trist, efter att ha längtat och sett fram emot resan under så lång tid.

• liza30
    Minni skrev 2015-10-02 15:58:17 följande:

Har uppenbarligen missat en viktig detalj när vi planerat vår utlandsresa i december. Mässlingsvaccination! Vår yngsta kommer vara tre månader när vi reser till Florida och nu har jag fått veta att man inte rekommenderar att resa utanför Norden om barnet inte vaccinerats mot mässling. I USA har man haft en markant ökning av mässling senaste tiden.

Att chansa och åka utan vaccination känns vansinnigt, med tanke på hur smittsam sjukdomen är och hur hög dödligheten är, särskilt bland spädbarn. Men jag/vi vill ju så gärna åka. Vi har planerat resan jättelänge och bokat långt i förväg, både hus och flygbiljetter. Det är dessutom andra gången vi bokar just den här resan - förra gången fick vi ställa in pga allvarlig sjukdom som hindrade mig från att flyga.

Hur skulle ni gjort?

Vi åkte till Florida med vår son i den åldern och det gick ju bra. Vi fick veta att sonen var skyddad av mig de första sex månaderna. Tydligen ligger det kvar från graviditeten men efter det vet jag inte. Vi såg dock till att ta första sprutan på vaccinationsprogrammet innan vi åkte. Prata med din bvc-sköterska eller en läkare och hör med dem innan du avbokar.
  • Mascaraklumpar

Mitt tips är att du tar reda på mer om vaccinationsfrekvenserna i Sverige och USA och hur stor risken är att drabbas där. Jämför sedan med risken att drabbas i sverige (vi har runt 25 fall per år och är 9 000 000 människor). Hur stor blir riskökningen/minskningen i procent?

Det är alltid lättare att fatta rationella beslut om man är påläst

• HenryIronstead
    Chesses89 skrev 2015-10-02 16:56:08 följande:
    Jag hade avbokat resan och väntat till mitt barn fått sprutan. Hade aldrig utsatt mitt spädbarn för det.

Samma här. TS tänk om det värsta hände. Skulle du någonsin kunna förlåta dig själv?
  • twinboymom

Jag fick höra att den största risken för smitta är på flygplatsen och i planet. Om en i samma sal har mässlingen så kan det smitta.

Jag åkte med mina grabbar när de var 1 år och 3mån, tog spruta vid 1år på dem istället för 1,5år. Jag skulle inte åka utan att ha vaccinerat.

• magelita80

Jag har åkt till Florida med båda mina när de var precis fyllda 1 år Resp 7 mån. Jag frågade på BVC men de sa inget om mässling vaccinet och då hade jag inte samma BVC sköterska till andra barnet. Däremot pratade vi om tbc vaccinet. Det ingår inte i vaccinationsprogrammet men båda mina fick det innan resan.

Sen är amerikaner livrädda för sjukdomar och smittor. De vaccinerar sig mot allt. När vi var senast i USA så fick min stora vattkoppor innan hemresan och vi var tvungna att gå till läkaren för att vi inte kunde åka hem. Läkaren trodde oss inte först att det kunde vara vattkoppor eftersom alla vaccinerar sig mot det. Man får inte ens börja på dagis om man inte är vaccinerad mot vattkoppor. Har svårt att tänka mig att de inte vaccinerar mitt mässlingen som är en värre sjukdom.

• Sous

Om det inte är något pågående stort mässlingsutbrott i Florida skulle jag väl ta det rätt lugnt, särskilt eftersom din bebis är så liten. Första halvåret har bebisen antikroppar kvar från dig, som den fick via moderkakan så det är väldigt, väldigt låg risk att han/hon skulle bli smittad. Jag hade varit mer oroad för ett äldre barn, nio-tio månader.

Jag skulle åka, och då är jag ändå rätt nojjig och vägrade ta min ettåring till Spanien innan han fått sin mässlingsvaccination.

• Minni

Tack alla, för era svar!!

Skulle naturligtvis aldrig förlåta mig själv om han blev smittat!

Jag kontaktade en smittskyddsläkare igår och fick snabbt svar. Som några av er redan skrivit, så har bebis skydd genom antikroppar från mig de första 6 månaderna. Därför är det ingen risk att åka. Dock har han skyddet endast om jag har haft mässlingen eller är vaccinerad mot det. Så nu gäller det att luska ut om jag är vaccinerad. Storletning efter vaccinationskortet pågår både här hemma och hos mina föräldrar.

• badrap

Kolla upp vilken smitta nivån befinner sig på, är det lugnt så åk! Vi reste nyligen med vår tre månaders inom Europa och ej till smitt riskozon men ändå, jag var också i valet och kvalet. Det jag tycker man ska göra är att åka och slappna av! Bebisar tål så mycket mer än vad man tror. Ha h*n i sele vänd mot er och åk. Bebisar reser hit och dit, har alltid gjort.

Är det däremot stor risk för smitta hade jag avvaktat, men munskydd kan men ju alltid ha.

• Minni

I dagsläget vet vi mer och står väl inför att avboka resan. Eller ja, låta bli att åka eftersom ingen försäkring täcker avbokning på den här grunden.

Jag är vaccinerad med två doser. Det är bra. Dock är det inga garantier för att sonen har ett tillräckligt skydd vid tre månader. Sannolikt har han ett skydd, men iom att det är så extremt smittsamt och en så allvarlig sjukdom, känns "sannolikt" lite svagt. Egentligen så är väl det enda sättet att vara säker, att ta ett blodprov på honom så nära tänkt avresa som möjligt, för att se nivåerna av antikroppar. Frågan är om man tycker att ett sånt blodprov är en bra idé.

Svar på tråden Resa till USA med spädbarn - mässling