• Thiornia91

Skriker när han ammas

Hej min snart 6 veckors har för 4 dagar sedan startat att skrika hysteriskt medans jag ammar honom. Märks att han är hungrig men är precis som att något blockar. Har massor av mjölk för det nästan sprutar ur munnen på honom. Hel ammar och inte använt flaska eller napp. Han går upp runt 60 gram om dagen så är inte att han inte får för lite. Någon som har tips varför han gör detta? Gör ju ont i ens hjärta av att han skriker.

• Svar på tråden Skriker när han ammas
  • Mecros
    Thiornia91 skrev 2015-10-01 15:38:38 följande:

Hej min snart 6 veckors har för 4 dagar sedan startat att skrika hysteriskt medans jag ammar honom. Märks att han är hungrig men är precis som att något blockar. Har massor av mjölk för det nästan sprutar ur munnen på honom. Hel ammar och inte använt flaska eller napp. Han går upp runt 60 gram om dagen så är inte att han inte får för lite. Någon som har tips varför han gör detta? Gör ju ont i ens hjärta av att han skriker.

Det kan vara att han har svalt luft i och med att det kommer så mycket mjölk. Så har det varit för min dotter. Tar då upp henne o rapar och vila lite sen amma igen.
  • Dasha

Min första tanke:

vad har du ätit?

Har du ätit (även lite) rålök, kål (förutom blomkål), stark mat (typ thai, stark tacos), för mycket smågodis?

• Zchimla

Tycker med det låter som att han har lite bråttom och behöver kanske rapas emellan.

Sedan kan det ju vara något kostrelaterat som du äter, choklad kan vara en bov för små bebismagar.

• a no nym

Jag tror det kommer för mkt på en gång. Om du kan, handmjölka ut en liten mängd innan du ammar. Det tar bort det värsta trycket för honom. Det är ganska vanligt förekommande och det brukar ge med sig sa ammningshjälpen när jag pratade med dem (och ja, det gick över efter några dagar). Ibland fick jag gå-amma, det gjorde dem lugnare.

• minerva123

Det kan bli så när man har för mycket mjölk och barnet inte hinner svälja. Kolla upp blockamning!

• Thiornia91

Ska göra det. Blir inte bättre även om jag äter rätt och bra. Inte heller om han rapas emellan.

• Luna82

Jag har precis samma problem och det började då min tjej var kring 4-6 veckor, hon skrek ibland vid bröstet och hostade och frustade. Det tog ett tag innan jag fattade att mjölken bara sprutar då jag faktiskt hade läckt från andra bröstet och det bara sprutar. Oftast tar det en stund innan sprutet kommer igång och då är det en stråle, eller tre, hon hinner inte svälja. Så jag blockammar nu, finns att läsa om det på amningshjälpens sida. Men nattetid måste jag ibland handpumpa precis innan jag ger om det gått för många timmar från förra. Men kör som sagt med ett bröst i taget i 2-3 timmar, då får hon mer av den fetare mjölken och sover bättre. Tyvärr är sprutandet fortfarande ett problem och har än så länge inte hittar optimal lösning. Jag blev ledsen då hon skrek vid bröstet och trodde nåt var fel så bytte bröst så då sprutade det väl igen å blev ännu värre. Liggamma funkar bäst, sprutar mindre då och tar upp och rapar då det värsta sprutandet är över så då kan hon äta mer lugnt sen

• Kendra

Hade samma problem med dottern, problemet var att mjölken kommer för snabbt. Hon blev livrädd för de sprutade så snabbt och starkt.

Testa liggamma i sängen, då kommer de inte lika starkt plus att barnet kan ta undan munnen enklare om det sprutar, de känner att de har mer kontroll än när de ligger i famnen o inte kan röra lika fritt på huvudet.

Du kan också testa att pumpa ut lite innan. Eller när du känner att de rinner till och börjar spruta ta ut bröstet o hålla för med ett amningsonlägg så de mesta sprutar in där, och sen fortsätta amma när fet avtagit, e bebisen jättehungrig blir de nog lite skrik men för oss funkar det bra.

Tänk också på att viss kost ökar mängden mjölk, t.ex. Havregrynsgröt och havredryck. Själv märker jag stor skillnad.

Du kan också 'block-amma'. Alltså amma från samma bröst flera ggr på rad. Då bör de inte hinna bilda lika mkt men det beror såklart på hur ofta din bebis äter. Sen när du ska byta bröst kommer det nya bröstet va väldigt fullt så då måste du pumpa först.

Lycka till hoppas de löser sig!

• Thiornia91

Jag liggammar varje natt eftersom det är lättast och att han somnar bättre så men tyvärr är det ibland likadant ändå. Ska testa block amma däremot. Har en relativt gnällig liten kille i det hela men vill ju att han ska kunna äta lugnt. Är alltid värst under kvällarna. Dagarna brukar vara lugna.

Svar på tråden Skriker när han ammas