Anonym (mamma muuu) skrev 2015-09-30 08:00:26 följande:
Utan att gå in på detaljer finns det mycket allvarliga brottsmissankar mot medföräldern som även erkänts. Därav soc utredn och deras maning till försiktighet och skydd för barnen. Min uppgift är att skydda barnen.
Men min fråga kvarstår, hur ser processen ut i rätten, vad händer, känner att jag behöver förbereda mig mentalt, ska givetvis fråga mitt juridiska ombud också.
Ingen av oss kommer att bo kvar i huset, men under försäljningstiden kommer jag att kräva kvarsittning,
En stämning inleds med en massa skriftväxling. I något steg kommer soc bli inblandad och göra en utredning, eventuellt räcker det med den som finns.
Efter ett tag blir det en förberedande föhandling då ni alla träffas i tingsrätten, parter och ombud. Ni får förklara vad ni vill och varför. Därefter kommer domaren försöka få er att komma överrens. Går inte det kommaer domaren troligtvis skica er till familjerätten med en stark uppmaning att komma överrens. Funkar inte det blir det en huvudförhandling i domstol ett tag senare. Allt upprepas, ni berättar vad ni vill och varför, utredningar gås igenom mm. Ni uppmans att komma övrrens och till sist, om det inte går, fattar domstolen ett beslut hur umgänge ska ske.