• Anonym (mamma muuu)

Hur går det till i rätten kring umgänge mm

Hej, kommer att behöva ta beslutet att gå till rätten med umgängesfrågan, samt kvarsittningsrätten i huset. Soc utredning är klar och de rek att umgänget ska var övervakat, har även varit hos familjerätten och de vill att vi ska komma fram till något, mitt ex vill ha "vanligt" umgänge med sitt barn.

Någon som varit i rätten kring umgänge? hur går det till? krävs soc utredning in? är det massa möten eller vad?

• Svar på tråden Hur går det till i rätten kring umgänge mm
  • Anonym (Dom)

I rätten får ni ju en dom som sedan ska följas. De lyssnar på båda er. Och utlåtanden. De tittar på hur gammalt barnet är och vilken relation de haft med tex pappan innan. Det de utgår ifrån är ju att barnet ska vara 50/50 om inte hinder finns. Tex pappan är missbrukade, gjort barnet illa osv.

Men målsättningen är ju att barnet ska ha rätt till båda föräldrarna. Och om det inte är möjligt utformar de ett slags schema för vägen dit. Tex tre nätter en vecka och två veckan efter.

Eller övervakat ett tag och sedan obevakat för att övergå till övernattning. Beror ju liksom på hur det ser ut.

• Anonym (förvånad)

Varför anser socialtjänsten att barnet behöver umgängesstöd om ni har bott tillsammans till alldeles nyligen? Det låter knasigt. Endast domstolen kan besluta om det, om den andra föräldern godkänner det.

Den som bäst behöver bostaden får den om den inte är enskild egendom.

Har ni båda råd att lösa ut den andre? Hamnar någon av er på gatan om ni inte får bo kvar just där?

• Anonym (mamma muuu)

Utan att gå in på detaljer finns det mycket allvarliga brottsmissankar mot medföräldern som även erkänts. Därav soc utredn och deras maning till försiktighet och skydd för barnen. Min uppgift är att skydda barnen.

Men min fråga kvarstår, hur ser processen ut i rätten, vad händer, känner att jag behöver förbereda mig mentalt, ska givetvis fråga mitt juridiska ombud också.

Ingen av oss kommer att bo kvar i huset, men under försäljningstiden kommer jag att kräva kvarsittning,

• Kjell2
    Anonym (mamma muuu) skrev 2015-09-30 08:00:26 följande:

Utan att gå in på detaljer finns det mycket allvarliga brottsmissankar mot medföräldern som även erkänts. Därav soc utredn och deras maning till försiktighet och skydd för barnen. Min uppgift är att skydda barnen.

Men min fråga kvarstår, hur ser processen ut i rätten, vad händer, känner att jag behöver förbereda mig mentalt, ska givetvis fråga mitt juridiska ombud också.

Ingen av oss kommer att bo kvar i huset, men under försäljningstiden kommer jag att kräva kvarsittning,

En stämning inleds med en massa skriftväxling. I något steg kommer soc bli inblandad och göra en utredning, eventuellt räcker det med den som finns.

Efter ett tag blir det en förberedande föhandling då ni alla träffas i tingsrätten, parter och ombud. Ni får förklara vad ni vill och varför. Därefter kommer domaren försöka få er att komma överrens. Går inte det kommaer domaren troligtvis skica er till familjerätten med en stark uppmaning att komma överrens. Funkar inte det blir det en huvudförhandling i domstol ett tag senare. Allt upprepas, ni berättar vad ni vill och varför, utredningar gås igenom mm. Ni uppmans att komma övrrens och till sist, om det inte går, fattar domstolen ett beslut hur umgänge ska ske.

• Anonym (mamma muuu)

Tack Kjell 2, det var det jag ville veta

• Anonym (Dom)
    Anonym (mamma muuu) skrev 2015-09-30 12:40:52 följande:

Tack Kjell 2, det var det jag ville veta

Som jag uppfattade det var redan soc och familjerätten avklarad?
  • Anonym (mamma muuu)

Helt rätt, soc är klara med sin utredning, och vi har varit på fam rätten men eftersom vi inte enas där så är domstol nästa, och det var processen i domstol jag vill veta

• Anonym (mamma muuu)

Helt rätt, soc är klara med sin utredning, och vi har varit på fam rätten men eftersom vi inte enas där så är domstol nästa, och det var processen i domstol jag vill veta

• Anonym (förvånad)
    Anonym (mamma muuu) skrev 2015-10-01 07:18:09 följande:

Tingsrätten kan begära en ny utredning beroende på varför den tidigare gjordes och era yrkanden.
Svar på tråden Hur går det till i rätten kring umgänge mm