• Louksor

Överlåtelse av hus, gåva? Hur gör vi?

Hej!
    2007 köpte jag och min dåvarande sambo ett hus (50/50) för 650 000kr.
    2011 gick vi isär, men jag bor kvar i huset och har betalat alla kostnader själv sedan dess, inkl lån/amortering/underhåll/reparationer.
    Då jag var långtidssjukskriven så tillät inte banken att jag tog över lånen själv när vi separerade, så mitt ex har stått kvar på lån/hus sedan dess.

Men nu har jag äntligen blivit godkänd av banken och får ta över hennes del av hus/lån.
    Hon och jag är överens om allt och det enda som ska göras är att ta bort hennes namn från lånen och lagfart, så hus/lån endast står på mig sen.

Lånen som vi har tillsammans på huset är nu på ca 540 000kr, sen har jag ytterligare ca 100 000kr i lån, då taket på huset behövdes bytas ut, men det lånet är bara mitt.
    Taxeringsvärdet är på 505 000kr, förra året har jag för mig det var 20 000kr högre. Men då jag nyss bytt taket så kommer det öka en del nästa år igen.

Hur gör vi detta enklast och billigast?
    Gåva? Överlåtelse? Köp? Bodelning?

Pratade med bankens jurist och han sa att en bodelning är enklast, men då det gått 4år sedan vi separerade så var det tveksamt att det gick att göra en bodelning nu, men han skulle kolla upp det.
    Ifall det går så skulle hans pris hamna runt 5500kr för att fixa pappren till oss.

Om det inte gick med bodelning så sa han att det då blir ett köp istället, där jag betalar genom att ta över mitt ex´s del av lånen. Men den dagen jag säljer får jag sedan skatta mera för halva huset, då jag köper hennes del för lägre värde.
    Men om det blev ett köp, så skulle juristen kosta mig ännu mera pengar, än bodelningen.

Jag kan ingenting om juridik eller om hur detta med överlåtelse av hus funkar, men vill helst inte behöva lägga minst en halv månadslön för att en jurist ska skriva ett papper.

Kan vi skriva papper själva, eller måste en jurist göra det?

Mvh

• Svar på tråden Överlåtelse av hus, gåva? Hur gör vi?
  • Birgitta02

Bodelningstiden är 10 år om jag minns rätt. Så det ska nog funka :)

• Anonym (Mia)

Men prova göra en bodelning. Om ni är överens att du ska ta över ägandet och alla lånen så skriv det. Finns nog färdiga mallar att ladda ner. Vi lejde en jurist på Sparbanken som skötte bodelningen, kostade 7000SEK. Men vi hade en hel del som skulle delas och så ska det räknas på husvärde mm, ni är ju överens att du tar över allt på huset.

Så här är normalt gången: Man gör en bodelning, med bodelningspappret som underlag knallar den som ska äga huset till banken och fixar med lån och betalar den summa som skrivits in i bodelningen till den andra personen (görs på banken på ett speciellt sätt), sedan när en är ägare ansöks det om lagfart (tror banken hjälper med det). Har just gjort denna sväng och min exmake äger nu huset.

Svar på tråden Överlåtelse av hus, gåva? Hur gör vi?