• Irbjo

Vilka är ekonomiska migranter, invandrare och flyktingar?

De basala frågorna bör man ställa sig när det alltid är uppe i massmedia numera, idag var det 2 timmars extra sändning om liknande i P1.

Både SD, massmedia och många andra rör ihop det till en sörja, som är orimligt dyr för oss i pengar, välfärd och arbete.

SD talar om invandrare, när man menar asylmigranter, men vill som alla andra ha in de migranter som behövs till våra Bristyrken.

Andra talar om flyktingar dvs migranter som flyr krig, sexproblem, klimat eller ekonomiska skäl. Vad mer?

När man nu vädjar till våra hjärtan att offra oss och vad vi har, visas mest Syrier upp.
    Vid nu upprättade gränskontroller ser man att 30% är Syrier, sedan kommer Afghaner, Eritreaner och Somalier, samt en del som uppger sig vara Syrier men inte är det och vanlig arbetskraft.

Vad vi ska offra oss för är krigsflyktingar, där man hjälper flest att få det bättre givetvis.
    När upphör man då att vara en krigsflykting?

Det bör rimligen vara när man undkommit kriget i närområdet, där man kan få skydd med mat och boende.
    Om man då inte finner sig i det och vill ha en bättre tillvaro, förvandlas man till en migrant, då man inte flyr från något längre, man reser till något som ska vara bättre, liksom många andra migranter utan asylskäl. Det är en inte så stor gradskillnad då vi alla kan söka oss till en rikare tillvaro, att ?få smulor från den rike mannens bord?.

Därmed infinner sig logiskt nya klarare begrepp, krigsflyktingar som kan bli asyl-emigranter, arbetsmigranter och immigranter som mest är pensionärer levandes på svenska pensioner i andra länder.

Den nuvarande röran att blanda arbetskraft med asylemigranter och kalla allt flyktingar, ställer till skador i onödan, för de som verkligen behöver hjälp och de som ska betala.

Raderas inlägget finns kopia för intresserade, via PM

• Svar på tråden Vilka är ekonomiska migranter, invandrare och flyktingar?
  • anidue

hahahahaha
    det du säger är exakt det sd hade med sig i debatten i onsdags, detta är inte dina egna tankar!!!!!

• doge

Det jag också är intresserad av är vad vi egentligen har för möjligheter att hjälpa alla dessa flyktingar och invandrare. Har vi det verkligen så bra ställt här att vi har råd att ge alla ett bra liv? 

"I Sverige är det olagligt att vara kriminell" - Annie Lööf
  • Irbjo
    anidue skrev 2015-09-27 23:11:24 följande:

hahahahaha
    det du säger är exakt det sd hade med sig i debatten i onsdags, detta är inte dina egna tankar!!!!!

Nej jag lyssnade och det sa hon inte alls, hon sa det jag skrivit förut.
  • Irbjo
    doge skrev 2015-09-27 23:11:50 följande:

Det jag också är intresserad av är vad vi egentligen har för möjligheter att hjälpa alla dessa flyktingar och invandrare. Har vi det verkligen så bra ställt här att vi har råd att ge alla ett bra liv? 

Nej tyvärr, de kostar redan nu 70 miljarder på ett år när staten har ett underskott på samma belopp och det fattas pengar till en massa annat som vård mm. Underskotten för invandring har pågått i 40 år enligt regeringen.
  • MEE83

Problemet är att vi inte har bostäder där det finns jobb, men vi har bostäder där det är mer ont om jobb. Det är Sveriges catch 22.

Jag såg nyligen ett exempel som jag tycker var lite upprörande, det var 100 tjänster utannonserade från ett företag, de hade 0 sökande, då hade tjänsterna varit ute i en månad har jag för mig. Nu var förvisso lönen låg som fan, med 16 800 i månaden för de under 24, och 18 500 i månaden för de över, något i den stilen, för en 25-åring blir det ca 15 000 efter skatt, ja, skitlön, men det är ändå en lön som man kan leva på. För en 23-åring blir det 13 500 i månaden. 

Hyra 5000
    Mat & Hygien: 3000
    Övriga kostnader: 1000

5000 över till nöjen/konsumtion/sparande. Delar de en 2:a hos allmännyttan med kompis/flickvän/pojkvän och då även delar kostnaderna så blir kostnaderna naturligtvis betydligt lägre. 

0 sökande. 

• MEE83

Sorry typo, 6000 blir det naturligtvis över för efter fasta kostnader. Jag förstår inte vad problemet är, hade jag varit arbetslös och utan några direkta kvalifikationer bortsett från till exempel gymnasieexamen så hade jag ansett att vilket jobb som helst bättre än inget jobb alls. 

• anidue
    Irbjo skrev 2015-09-28 01:02:53 följande:
    Nej jag lyssnade och det sa hon inte alls, hon sa det jag skrivit förut.
    vad konstigt för att jag lyssnade också hahahha och hon sa precis det du skrev nu
  • Irbjo
    anidue skrev 2015-09-28 07:59:43 följande:
    vad konstigt för att jag lyssnade också hahahha och hon sa precis det du skrev nu
    Du menar Paula Bieler. Repris 12:05 TV2 nu och hon talade om urholkning av asylrätten jag har skrivit om förut.
  • Solidaritet
    MEE83 skrev 2015-09-28 01:17:13 följande:

Problemet är att vi inte har bostäder där det finns jobb, men vi har bostäder där det är mer ont om jobb. Det är Sveriges catch 22.

Jag såg nyligen ett exempel som jag tycker var lite upprörande, det var 100 tjänster utannonserade från ett företag, de hade 0 sökande, då hade tjänsterna varit ute i en månad har jag för mig. Nu var förvisso lönen låg som fan, med 16 800 i månaden för de under 24, och 18 500 i månaden för de över, något i den stilen, för en 25-åring blir det ca 15 000 efter skatt, ja, skitlön, men det är ändå en lön som man kan leva på. För en 23-åring blir det 13 500 i månaden. 

Hyra 5000
    Mat & Hygien: 3000
    Övriga kostnader: 1000

5000 över till nöjen/konsumtion/sparande. Delar de en 2:a hos allmännyttan med kompis/flickvän/pojkvän och då även delar kostnaderna så blir kostnaderna naturligtvis betydligt lägre. 

0 sökande. 

Hur får du övriga kostnader till 1000?

Vilken typ av jobb handlade det om?

Vilken typ av arbetsgivare handlade det om? 

Vilken typ av anställning handlade det om?
  • anidue
    Irbjo skrev 2015-09-28 11:49:52 följande:
    Du menar Paula Bieler. Repris 12:05 TV2 nu och hon talade om urholkning av asylrätten jag har skrivit om förut.
    japp jag menar Paula
    och nu skriver du samma sak.
    ditt förra inlägg har inte jag läst, men detta är ju precis Paula menade!
  • elyse

Sverige har såklart en gräns, som alla andra länder, och det har självklart Libanon, Jordanien, Turkiet och Grekland också. Länder i närområdet till Syrien har varken ekonomiska resurser eller välfärdssystem att upplåta annat än en plats i ett flyktingläger. Det vet de som flyr. I ett flyktingläger får vissa bo under flera generationer i väntan på att konflikter ska ta slut. Det kanske man vill slippa, om man kan?

Svar på tråden Vilka är ekonomiska migranter, invandrare och flyktingar?