• cattus

5:2 helt utan kolhydrater?

Hej
    Tänkte höra om någon annan har testat 5:2 och helt uteslutit kolhydrater. Har tänkt att testa detta då jag ändå inte är så intresserad av att äta så att fasta i två dagar skulle kanske kunna passa mig bra. Har 5-8 kg jag gärna skulle vilja bli av med då jag inte äter så gärna men när jag gör det blir det gärna det som är gott och kanske inte så nyttigt.
    På svenska sidor förordas ofta att man skall dela på dagarna och strikt räkna kalorier(max 500) och enbart äta nyttigt/lågkalori/grönsaker, men på utländska sidor kan man ofta läsa mer om att äta proteinrikt och utesluta kolhydraterna då kroppen istället för att förbränna fettet utnyttjar de kolhydrater kroppen får i sig och inte förbränner lika mycket/konstant av fettet..

Genom att undvika kolhydraterna helt så borde kroppen få ett konstant uttag av energi från fettet istället?
    Eller ställer nå kroppen in sig på svält? Trots att kaloriintaget istället ligger på upp till 800 kalorier men inga kolhydrater.

Har jag rätt/fel?

• Svar på tråden 5:2 helt utan kolhydrater?
  • Vickan I

Jättemånga som kör LCHF och periodisk fasta i olika former samtidigt så inga problem.

• cattus

Tänkte det skulle få bättre effekt med två dagar på raken men har läst mycket att dagarna helst skall delas på. Såg programmet på tv med den engelska mannen som undersökte olika typer av fasta och motion för viktnedgång för bättre hälsa, där pratades det om 2 dagar på raken (om jag inte minns fel). Har det verkligen någon betydelse, har det olika effekt?

Svar på tråden 5:2 helt utan kolhydrater?