• ok1995

Hjälp! Fundering kring att betala hyra till föräldrar

Hej! Jag är 20 år och bor fortfarande med mina föräldrar. Jag bor för närvarande gratis då jag och mamma har inte tidigare kommit överens om att jag ska betala hyra. Jag har ingen fast anställning och tjänar under 8000 varje månad. Nu har mamma bestämt sig för att hon tycker att jag ska betala lite hyra, 1000kr i månaden vilket jag är okej med. Men hon kräver även att jag ska betala igen de 9000 jag inte betalat detta året (september i skrivande stund). Jag har inte råd med en så, för mig, stor summa på en gång och jag anser inte att det är schysst. Är det rätt av henne att göra så?

• Svar på tråden Hjälp! Fundering kring att betala hyra till föräldrar
  • nnnnnnnn

varför inte? Du kan ju tex betala av 1000 kr extra i månaden i 9 månader eller 500 kr extra i 18 mån.

• Jemp

Nä det kändes inte så schysst. Håller hon fast vid det får hon ju acceptera avbetalning iaf.

Sen är ju ett tips att passa på att spara nu när du har möjlighet även om det inte var frågan.

• DetVarSomFan

Lägga 3000 i månaden i några månader framöver är väl helt ok? Då kan du ju jobba av skulden. Plus att du får flera tusen över varje månad :)

Tycker det är helt okej!

• Ramborg

Men va? Man kan väl inte hitta på en skuld bara sådär?

Har man inte kommit överens om hyran så har man inte. Märkligt av mamman att komma såhär i efterhand.

42.
  • Smarthuvud

Rimligt att betala vore väl 3000 extra de kommande tre månaderna. Vad du tycker är rimligt är helt oväsentligt. Du är vuxen och har jobb. Du har ju alltid valet att flytta.

• hejnina

Har ni inte kommit överens om att du ska betala tidigare så är det ju så, man kan inte hitta på en skuld 9 månader senare.. där får mamma stå sitt kast tycker jag. Känns jättemärkligt.

• Brumma

Har hon inte sagt tidigare att hon vill att du skall betala hyra så kan hon knappast komma med det nu.

Däremot tycker jag 1000:- i månaden ät väldigt billigt.

Vad ingår? Enbart boendet eller även räkningar (tv, telefon, el osv)? Hur är det med maten? Köper du själv mat? Tvätt o tvättmedel osv?

Tycker väl att om dessa saker ingår så vore det nog en idé att föreslå en högre summa varje månad från och med nu istället som svar på hennes krav.

Jag bodde en period hos min mormor. Hon ville ha en tusenlapp men jag ville kunna känna att jag faktiskt BODDE där och inte bara var inneboende. Tror jag tjänade ca 10000 under den perioden och betalade 3000 i hyra plus att jag köpte och lagade min egen mat, städade, tvättade osv..

• gbgumman

Nä trasigt att ta ut en skuld, inget du kan bestämma. Men taskigt är det. Försök få en avbetalningsplan. 1000kr i nio månader.

• Just here

Lite jobbigt att bara komma på en skuld sådär men jag antar att det inte var hela sanningen :)

Betala av så snabbt som möjligt och se till att du börjar spara annars får du svårt när du flyttar hemifrån :)

• hejnina

Men man kan ju inte hitta på skuld i efterhand. Det är ju något man får komma överens om innan?

Svar på tråden Hjälp! Fundering kring att betala hyra till föräldrar