• SweetJune

Långtidsammare (runt 18 månaders och uppåt) hur ser en amningsdag ut för er?

Hej!

Jag ammar min 17 månaders och skulle vilja veta hur en amningsdag ser ut för er och hur mycket vanlig mat era barn äter.

Hos oss ser det oftast ut så här:

Ammar på morgonen när han vaknar ca kl 7.

Frukost vid 8 (gröt, macka eller smoothie). Oftast äter han lite.

Ca kl 9.30 frukt

11.30 lunch (går på förskola 3 dagar i veckan och äter dåligt där. Hemma en portion mat).

14.00 Ammar till mellanmål (tömmer brösten typ). Ibland fruktklämmis innan.

Försöker ge ett mellanmål till innan middag men senaste tiden vill han inte ha, är mätt från mellanmålet (amningen).

17.00 Middag. Äter vad vi äter och ibland vil han amma efteråt.

19.00 Kvällsmat (lite) amning till han somnar.

Ammar flera ggr på natten, ofta snuttande.

Ibland tänker jag om jag inte borde amma mellanmålet kl 14 för tänker att mat är bättre men han vill så gärna, det är ju måste mat och trygghet. Mycket känslor med förskola. På amningshjälpens hemsida står det hur mycket näring, kalorier, fett mm mjölken innehåller och då känns det bra.

Hur ser det ut för er andra?

• Svar på tråden Långtidsammare (runt 18 månaders och uppåt) hur ser en amningsdag ut för er?
  • milli79

När vår yngsta var i den åldern ammade jag bara när han skulle sova. Först en stund på morgonen, sen runt 12 när han skulle sova, sen runt 19 innan läggdags och så 2-3ggr per natt.

Var son är nu snart 2,5år och jag försöker sluta amma men har precis slutat amma när han ska lägga sig och nu är det bara ca 2ggr natt.  

• SweetJune
    milli79 skrev 2015-09-23 21:37:33 följande:

När vår yngsta var i den åldern ammade jag bara när han skulle sova. Först en stund på morgonen, sen runt 12 när han skulle sova, sen runt 19 innan läggdags och så 2-3ggr per natt.

Var son är nu snart 2,5år och jag försöker sluta amma men har precis slutat amma när han ska lägga sig och nu är det bara ca 2ggr natt.  

Tack för svar. Har du möjligtvis ammat två barn samtidigt? Låter som sonen har syskon? Vi planerar nämligen syskon och har precis fått tbx mensen men är orolig hur det ska fungera med sonen. Hur gör vi om han fortfarande ammar och vi ska iväg till förlossningen? Han är ju van att amma på kvällen och natten. Vill inte sluta innan han själv vill..
  • milli79

Åh förstår att du inte vill sluta. Jag har 3 barn och endast 1,5år mellan de två första. Nej jag har inte ammat två barn samtidigt. Tror faktiskt inte jag skulle må bra av det tyvärr. Jag har aldrig kunnat pumpa ur mjölk utan det har funnits precis lagom till ett barn och jag RASAR i vikt trots att jag dricker nyponsoppa med grädde =)) och äter massor när jag ammar. 

1a sonen ville amma hela tiden men när jag blev gravid igen då han var runt 10mån så försvann mjölken. Fick sluta när han var 1år för han vaknade på nätterna var 5e min och snuttade och det var väldigt obehagligt eftersom det inte kom något och jag aldrig fick sova. Annars hade han nog velat amma länge men som sagt det funkade inte. Kan tillägga att jag är smal och kroppen orkade nog inte med mer än att ta hand om graviditeten. 

Dottern (barn nr 2) slutade amma dagtid vid 8mån. Hon älskade mat och ville inte amma mer då. Men hon ammade lite på natten till 15mån då det var så lite så det märktes inte i brösten när hon/vi slutade. Ett perfekt avslut:). Så 3an är den som jag ammat längst. Tycker det är mysigt på ett sätt men nu är jag redo att sluta så att även pappan kan lägga och så är det en kurs jag vill gå då jag måste sova borta... 

Tycker inte du ska bekymra dig ang förlossningen. Det löser sig. Du behöver förhoppningsvis inte stanna där så länge heller. Jag åkte hem samma dag med de två sista. Om du fortf ammar så går det säkert ge lite havremjölk/ersättning medan du är iväg och även om det blir svårt för honom så är han ju lite äldre. Njut av syskonplanerna nu. Lycka till!

Finns fb grupper om långtidsamning och även många som ammar länge på www.sjalbarn.se

• Zuzanne

Ammar min 2-åring.

Ammar när hon vaknar.
    Frukost.
    Mellanmål och/eller amning.
    Lunch.
    Mellanmål och/eller amning.
    Middag.
    Amning.
    Kvällsmat.
    Nattningsamning.
    Nattamning.

Sedan kan det ammas fler ggr beroende på hur dagen lider. En tråkig hemmadag ammas det mer än om vi är ute, då det oftast inte sker alls.

Svar på tråden Långtidsammare (runt 18 månaders och uppåt) hur ser en amningsdag ut för er?