• Akua

Min katt fick kraftigt epilepsianfall idag - HJÄLP!!!

Helt plötsligt så hör jag hur hon leker massor i hallen. Går dit och kollar vad hon gör. Men då bara snurrar hon runt liggandes och låter väldigt konstigt.

Jag skyndar dit, tror att hon har fastnat med huvudet i skosnören och håller på att kvävas.

Men när jag kommer dit är hon ju helt lös men far runt runt för fullt på golvet och hon har också kissat på sig.

Jag blir livrädd, det slutar ju aldrig och hon far verkligen runt i väldig fart. Hoppas nästan runt liggandes!!!

Det håller kanske i sig i 1 minut.

Sen slutar det och hon vaknar till och ställer sig upp. Hela hon har kiss överallt och hennes pupiller är stora och hon är väldigt förvirrad och konstig. Tror först att hon blivit blind men märker sen att hon ser.

Pratar med en veterinär som sa att hon förmodligen fått ett epilepsianfall.

Detta hände för nästan 4 timmar sedan. Jag har duschat henne och hon har ätit kattgodis. Hon är väldigt ljudkänslig (hoppar till för minsta lilla) och beter sig liksom skyggt.

Hon har blivit lite mer sig själv än direkt efteråt, då reste hon ragg mot min utsträckta hand.

Men hon är fortfarande inte sig själv.

Har tid hos en veterinär i morgon.

Någon som varit med om liknande?? Någon som haft ett djur med så kraftigt anfall??

Jag blev fullkomligt livrädd och trodde hon skulle dö!

• Svar på tråden Min katt fick kraftigt epilepsianfall idag - HJÄLP!!!
  • Anonym (Hej)

Min moster hade en hund som fick epilepsianfall. Hon fick medicin. Hjärntumör kan också ge anfall.

• cattus

Min ena katt har/hade epilepsi. Det började då han var ca 6 månader och kom med ett par veckors mellanrum. samma sak och beteende som din katt. Vi kom fram till att han var känslig för "flipprande" ljud och ljus. Barnen fick inte ha honom i sitt rum längre då de spelade dataspel. Han hade kanske ett par enstaka anfall efter det.

Vi kände att vi var tvungna och kastrera honom till slut och sade då inget till veterinären då jag vet att hon aldrig skulle ha sövt honom om hon vetat om det, det är extra riskabelt att söva då, men en okastrerad hankatt var inget alternativ så den risken tog jag.
    Vet inte heller om det kan ha minskat de epileptiska anfallen men han är nu 12 år och har inte haft mer än 1-2 anfall de senaste 7-8 åren.

• cattus

Kan tillägga att vi ringde veterinär vid första anfallet och de bad oss avvakta. Enbart vid kraftigare och många anfall börjar man eventuellt att medicinera och det är svårt, dyrt och tidskrävande på en katt och det kanske ändå inte fungerar.

• Akua
    cattus skrev 2015-09-24 21:04:53 följande:

Kan tillägga att vi ringde veterinär vid första anfallet och de bad oss avvakta. Enbart vid kraftigare och många anfall börjar man eventuellt att medicinera och det är svårt, dyrt och tidskrävande på en katt och det kanske ändå inte fungerar.

Åh, tack för ditt svar!!

Så skönt att höra om någon annan som varit med om liknande.

Min katt, en hona är 3 år nu.

Veterinären tog några blodprov, visade inget avvikande. Två prover väntar jag svar på fortfarande.

Har fått stesolid utskrivet att kunna ge om det händer igen. Men alltså jag bor ensam och så kraftigt som hon krampade så förstår jag inte HUR jag skulle kunna ge henne. Alltså det är en spruta som jag kan ge i rumpan.

Om hon skulle krampa igen och det varade i mer än 5 min så skulle jag åka in akut sa hon.

Krampandet i sig förstod jag som inte var farligt....?

Samtidigt har jag en kompis vara hund plötsligt dog i (sitt första och enda) krampanfall så jag har ju inga "bra referenser" för kramper hos djur.

Jag har ju ingen aning om hur min katts hjärta eller andning var när de hände. Hon krampade ju så fruktansvärt mycket, rullade runt och fram och tillbaka i full fart, så jag såg inte + att jag såklart blev chockad.

Men kan kattens hjärta eller andning upphöra när de krampar? Kan de bara plötsligt dö av det, om hon skulle krampa igen?
  • Anonym (Hej)

Krampandet kan hindra andningsverksamheten och därigenom hindra syretillförseln i hjärnan. Hjärnskador i olika grad kan bli följden.

Svar på tråden Min katt fick kraftigt epilepsianfall idag - HJÄLP!!!