• Grodis07

Sjuk eller deprimerad katt?

Hej! Behöver lite råd angående min katt. Ringt till veterinär som sa att jag kan avvakta, men känns inte så bra.. Vad tycker ni?

Min bebis på två år är en social kastrerad kille. Han är utekatt och är ute större delen av dagarna, men kommer gärna in på kvällarna och sover. Matvrak, väcker mig på morgonen för att få mat och har god aptit. Pratat mycket och är gärna med där vi är. Han är min bebis och kelar gärna med mig, inte så gärna med någon annan. Busig och glad dock.

Förra Toradagen åkte jag till en vän i Norge. Min syster var hemma hos mig och tog hand om honom.

På torsdag kväll hade han spytt. Sedan tyckte hon att han betett sig konstigt fre och lör. Han hade jamat och inte ätit så bra. När jag kom hem på lördagen hade han tagit in en fågel och var väldigt stolt. tänkte att har han såpass energi så är det nog ingen fara och tänkte övervaka dryck och mat lör-sön.

Han har vart ute, vart kelig och inte verkar så slö. Däremot märker jag att han inte är sig själv, verkar inte bry sig så mycket. Eftersom att han inte äter sitt torrfoder tänkte jag att han kanske haft ont i munnen och testade tonfisk. Det äter han om jag mosat den väl och sitter bredvid. Han dricker knappt. Verkar inte ha ont någonstans.

Jag är orolig. Som sagt vet tyckte inte det lät så farligt, men ska ringa en annan i morgon för jag är rädd att det ska vara något fel..

Åh vad tror ni? :(

• Svar på tråden Sjuk eller deprimerad katt?
  • Neola

Kan du avgöra om han går på toa som han ska eller har tit något som "fastnat"?
    Jag skulle tro att han hämtar sig ganska snart om det bara r för att ni varit borta. Min katt är lika gammal som din och lever ett likartat liv, och kan vara lite ointresserad av oss om vi varit borta, typ lite demonstrativt likgiltig, och hon äter inte lika bra när vi har kattvakt som nr vi är hemma, men det brukar återgå till det vanliga ganska snart. Dock mår hon prima när min väninna bor här med henne.

• Grodis07

Var hos vet idag men de hittade ingenting efter 2 h undersökning.

Han fick lugnande för att de röntgade honom och något mer, sedan fick han något slags motgift för att vakna.

Han vaknade till direkt men har inte blivit piggare alls på 4 h.. Han har ätit och går dit jag är. Men är helt lealös och kissade ner sig en gång när jag lyfte upp honom.. Ringde vet som sa att det kan ta tid.. Men hur lång tid ska det ta innan han får tillbaka energi? Han är helt väck!!

• Kattenistan

Hej! 
    Länge sedan det skrevs i denna tråd... Men hur gick det med din katt? Blev han bra igen? 

Min katt har exakt samma symtom som du beskriver. Vore intressant att höra om du gjorde ngt speciellt :)

Tack,

Katten

Svar på tråden Sjuk eller deprimerad katt?