• Anonym (79)

Kan soc få reda på att jag dricker med mitt barn?

Hej

Jag har ett problem att skolkuratorn och skolsköterskan har gjort varsin orosanmälan till soc angående att min pojke på 9 år sagt att jag dricker alkohol varje dag. Jag har honom varannan vecka och visst, jag dricker tyvärr varje dag .

Nu ska vi ta möte på onsdag och jag är rädd att mitt ex (mamma ) ska ta honom ifrån mig.

Kommer de utreda detta? Hur skulle kunna få reda på mina spritproblem? Bör jag vara orolig? Barnet vill vara hos mig varannan vecka. Jag tänker dra ner på alkoholen. Är bara rädd att de ska kränga leverpover. Gör de sånt? Eller de litar på mina ord att jag ska hålla mig till helgen hädanefter?

Mina leverpover är inte fina o jag är rädd att de ska ta reda på det...

• Svar på tråden Kan soc få reda på att jag dricker med mitt barn?
  • Ego Lovers
    Anonym (!!!) skrev 2015-09-22 16:03:51 följande:

Ja jag hoppas för barnets skull att detta kommer ut. För ts det handlar inte om dig här och dina känslor utan det handlar om vilken miljö du utsätter ditt barn för..

Det har ju redan kommit ut. Pojken har ju berättat för skolsyster ock skolkuratorn som gjort en oroanmälan till de socialamyndigheterna som kommer utreda ärendet för har barnet en oro som han tagit upp med skolan tar de barnet på allvar.
  • Ego Lovers

Jag gjorde min praktik på medicinmottsgningen och där tog vi prover dagarna i ända på folk som skulle kolla sina värden i diverse sjukdomar. De som var alkoholister fick vi ta olika prover på för de visste att de behövdes vara nyktert ett antal dagar för att inte ge utslag på en av dom medan de andra kan se flera veckor tillbaka

• Anonym (Moi)

Alltså allt handlar ju om volymer och kvantiteter och uppenbarligen även moralism.
    Om jag  dricker ett glas vin till middagen 7 dagar i veckan så anses det att jag är alkis ? Vilket trams.
    TS säger ju själv att han har alkoholproblem och då är ju saken klar.
    Men att ett eller två glas till maten skulle vara skadligt eller missbruk får ni nog
    förklara.

• Aniiee
    Anonym (Moi) skrev 2015-09-22 21:27:49 följande:

Alltså allt handlar ju om volymer och kvantiteter och uppenbarligen även moralism.
    Om jag  dricker ett glas vin till middagen 7 dagar i veckan så anses det att jag är alkis ? Vilket trams.
    Men att ett eller två glas till maten skulle vara skadligt eller missbruk får ni nog
    förklara.

Självklart handlar det om volym. Men den här tråden handlar definitivt inte om moralism.

Om du dricker två glas vin (standardglas, då, inte 8 cl ölstop) varje dag i veckan hamnar du definitivt under kategorin "riskbruk". Då är det upp till dig att bevisa att du faktiskt kan göra som du säger, om du skulle säga "jag kan sluta när som helst". Gör det då. Eller om någon annan (ditt barn, till exempel) ber dig. Drick inte mer vin på två-fyra veckor. Då har du bevisat att du kan hantera alkoholen och att du sätter ditt barn i främsta rummet, och inte alkoholen.

TS behöver inte säga att han har problem. Han uppvisar tydliga missbrukarbeteenden, sitt erkännande förutan. Han hade inte ens behövt tala om hur mycket han dricker, resten han säger talar sitt tydliga språk ändå.
    Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
  • Anonym (Moi)
    Aniiee skrev 2015-09-22 21:44:12 följande:
    Självklart handlar det om volym. Men den här tråden handlar definitivt inte om moralism.

Om du dricker två glas vin (standardglas, då, inte 8 cl ölstop) varje dag i veckan hamnar du definitivt under kategorin "riskbruk". Då är det upp till dig att bevisa att du faktiskt kan göra som du säger, om du skulle säga "jag kan sluta när som helst". Gör det då. Eller om någon annan (ditt barn, till exempel) ber dig. Drick inte mer vin på två-fyra veckor. Då har du bevisat att du kan hantera alkoholen och att du sätter ditt barn i främsta rummet, och inte alkoholen.

TS behöver inte säga att han har problem. Han uppvisar tydliga missbrukarbeteenden, sitt erkännande förutan. Han hade inte ens behövt tala om hur mycket han dricker, resten han säger talar sitt tydliga språk ändå.
    Om jag äter pannkakor till middag, eller våfflor eller varmkorv eller köttbullar
    osv osv så ser jag ingen vits med en öl eller ett glas vin.
    För mej handlar det om vad som är gott. Alkohol är inte ur hälsosynpunkt
    farligare än andra livsmedel så länge det är i rimliga proportioner.
    Det här med "drick inget vin på två-fyra veckor" är bara tramsigt som jag skulle
    uppmana dej att inte äta pizza, inget socker, ingen läsk, ingen glass, osv osv
    på en månad.
  • Anonym (a)
    Anonym (Moi) skrev 2015-09-22 21:58:38 följande:
    Om jag äter pannkakor till middag, eller våfflor eller varmkorv eller köttbullar
    Det här med "drick inget vin på två-fyra veckor" är bara tramsigt som jag skulle
    på en månad.
    Men vad menar du? Att TS inte har problem? Han dricker 5-8 starköl per dag, samt vin eller starksprit när barnet inte är där. Han har dåliga levervärden och skadad bukspottkörtel. Han är mer orolig över eventuell provtagning än hur hans barn mår.
  • Ego Lovers
    Anonym (Moi) skrev 2015-09-22 21:27:49 följande:

förklara.

Tråden handlar om en liten åttaårig pojke som har berättat på skolan om sin oro om faderns alkoholkonsumtion. Antagligen blir pappa förändrad när han dricker och det gör barnet osäker och rädd den veckan han är hos pappan. Varför skulle annars barnet gå till skolsyster och berätta om det. Sedan är pappan mer rädd att det ska synas på diverse prover att han är alkoholist än att sluta dricka den veckan barnet är hos honom så sonen känner sig trygg. Tragiskt!
  • Aniiee
    Anonym (Moi) skrev 2015-09-22 21:58:38 följande:
    på en månad.
    Om en person hade blivit personlighetsförändrad, fått sämre impulskontroll, sämre verklighetsuppfattning, blivit aggressiv, somnat på fel ställen, varit en trafikfara, varit mer rädd för att en provtagning, inte kunnat kommunicera med sitt barn, gjort sitt barn otryggt osv osv osv av att äta 6 pannkakor så hade det varit fullt rimlig att be denne att inte äta pannkakor.

Ditt resonemang i det här tyder på att du också har ett riskbruk. Du försvarar TS och dine egen "rätt" att få drick sprit och/eller vara full, och tänker inte alls på hur TS barn mår. Sorry, liksom.....

TS missbrukar alkohol. TS alkoholmissbruk går ut över TS barn. Det är egentligen det enda jag bryr mig om. TS barn.
    Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
  • mánialfr

du förstör en större del av ditt barns liv än vad du tror, du har redan förstört hans yngre år i barndomen, du kanske tror att han inte kommer minnas för att han är bara 9 år.

jag minns saker min pappa gjorde när jag va som yngst 4 år, ett av mina starkaste minnen inträffade vid 7 års ålder när han glömde bort att komma hem till mig efter att han skulle gå och köpa pizza, jag satt uppe till 4 på morgonen och min barndomskompis mamma lämnade sin 1 åring med min barndomsvän för att se till att jag va okej (tur nog va vi grannar så hon kunde gå över med mellanrum och kolla till sina barn, min kompis skulle upp till skolan på morgonen så hon ville väl hellre att dom skulle sova hemma), och jag minns att det ända jag va orolig över va att jag trodde att min pappa hade dött, jag va helt förstörd och stressad och grät och grät, medan han egentligen satt på pizzerian/krogen och drack öl efter öl med sina fyllevänner, som antagligen i hans huvud kändes som "bara några öl" och "oj va tiden rusade iväg", jag är 21 år och han dricker fortfarande, händer fortfarande när jag är och hälsar på honom (han bor i en annan stad nu) att han ska ta med sig mat hem och inte kommer hem fören ca 4 på morgonen, han hade även vana att vara ute hela natten och supa och komma hem full kl 3 på morgonen (samma tid jag va född) på min födelsedag i jag vet inte hur många år i rad, det hade kanske ingen connection för honom, men för mig kändes det som att han ångrade att jag föddes. min poäng med detta är att du påverkar så mycket mer än vad du tror! 

låter kanske brutalt, men din son har tur om han blir borttagen från dig när du är i detta skicket, det kommer fortfarande vara ett stort sår, men inte lika stort som det skulle vara om du fick ha kvar honom, lyckas du bli nykter och hålla dig nykter så kanske han lyckas läka såret du redan skrapat på honom.

det finns inga vettiga sätt att snacka en alkis till att sluta, missbruk är en sjukdom och personen ser inte hur omgivningen påverkas och hur mycket det förstör.

du bryr dig säkert och älskar din son inne någonstans i dig bakom dimman av alkoholen och bersuandet, men seriöst, slå dig själv i ansiktet, vakna, du har en son, du har skapat ett nytt liv tillsammans med en kvinna du älskat/älskar, han är din son, han är ditt ansvar tills han blir myndig, kan du inte ta hand om dig själv så backa och fokusera på dig själv tills du kan det, då har du förtjänat att ta del av ditt sons liv, hans uppväxt, tänk på vad du missar, varje gång du tar en klunk av alkohol förlorar du tid i hans liv och förlänger tiden det kommer ta för honom att förlåta dig, och tro inte att du kommer kunna komma undan och kunna förvänta dig att vara förlåten för att du blev nykter, det är ett bra steg men det är mer för din son att gå över än det, kanske förlåter han dig när han är såpass ung för att han inte fattar riktigt, vänta tills han växer upp och då kan du börja hoppas på den riktiga förlåtelsen. vad det än är för demoner du har som fått dig att ta till alkoholen, fixa det, för både din sons skull, och alla andra i ditt livs skull.

inse att det här är fel, acceptera det, det är okej att man har fuckat up och gjort fel - om man inser det, och rättar till det så gott man kan, och inte förväntar sig att alla ska glömma och stryka. säg ifrån och sök hjälp.

• jennyz

Vilken stark son du har som berättat för skolan!!! Hoppas att han får förändrad omgivning nu efter att han var så modig!!
    Min bror dog i alkoholförgiftning för ungefär ett år sedan, hemskt!! Jag visste inte att det var så allvarligt, så det känns fortfarande helt overkligt, men hur jobbigt jag än har det, så tänker jag på hans son som fick uppleva att pappa gick och la sig och aldrig klev upp igen, att ambulanserna kom och hämtade honom och sedan var han borta för alltid, det ska inget barn behöva uppleva!!!
    Låt din son flytta till hans mamma och bevisa för din son och alla andra, inte minst dig själv, att ditt liv är mer värt, att du kan ta fighten med alkoholen, och visa din son att han betyder mer än ölen, så kanske ni kan få ett bra förhållande i framtiden, annars kanske du helt tappar vårdnaden, och kanske super ihjäl dig... ð??¢

• Anonym (Soc)
    jennyz skrev 2015-09-23 06:56:02 följande:

Vilken stark son du har som berättat för skolan!!! Hoppas att han får förändrad omgivning nu efter att han var så modig!!

Min bror dog i alkoholförgiftning för ungefär ett år sedan, hemskt!! Jag visste inte att det var så allvarligt, så det känns fortfarande helt overkligt, men hur jobbigt jag än har det, så tänker jag på hans son som fick uppleva att pappa gick och la sig och aldrig klev upp igen, att ambulanserna kom och hämtade honom och sedan var han borta för alltid, det ska inget barn behöva uppleva!!!

Låt din son flytta till hans mamma och bevisa för din son och alla andra, inte minst dig själv, att ditt liv är mer värt, att du kan ta fighten med alkoholen, och visa din son att han betyder mer än ölen, så kanske ni kan få ett bra förhållande i framtiden, annars kanske du helt tappar vårdnaden, och kanske super ihjäl dig... ð??¢

Beklagar sorgen!

Min bästa vän (som en syster för mig, vi kallade varandra systrar i 25 år) dog i sömnen. Dottern satt bredvid sin döda mamma i 2 dygn innan de upptäcktes.

Likbillar hämtade mamman. Dottern fick flytta till sina morföräldrar i ett land hon aldrig besökt ens tidigare. Såååååå tragiskt

Enligt obduktionen fick hon en plötslig hjärtattack, men vi som kände henne undrar om det har med alkoholen att göra. Eller möjligen självmord. Hon drack mkt i slutet och mådde inte bra.

Hur visar sig alkoholförgiftning? Somnar man "bara" in då? Vet du nåt om det?

Detta skulle även kunna hända ts då han har problem m både lever och bukspottskörteln. Måste vara fruktansvärt för ett barn att hitta sin förälder DÖD!
  • jennyz

Beklagar (soc) stackars unge!!
    Jag vet att min bror blev blå i ansiktet, men inget annat, hans fru har jag ingen kontakt med... Jag har fått för mig att man blir medvetslös och slutar andas, man är väl så borta att man inte märker det, hoppas jag i alla fall...

• Una Flux

Om jag ska beskriva alkoholdöden, så är den mångfacetterad. Man kan dricka så mycket så man blir medvetslös och slutar andas, eller man kräks och kvävs.

Man dricker sig till skador i hjärnan, får epileptiskt anfall och kan dö.

Man vurpar på fyllan och slår ihjäl sig, eller krockar eller slåss/blir slagen etc.

Man dricker sig till blödande magsår - smärtsamt, kräks blod.

Man skadar levern, så den rensar inte. Man kan säga att det bruna i bajset blir kvar i kroppen. Magen börjar fyllas av vätska (ascites). Gifterna som inte följer med bajset ut förgiftar kroppen. Tillslut går man i koma och dör.

Dör man inte av leverkoma, kan man ha oturen att drabbas av esofsgusvaricer, detta pga den sviktande levern. Stora kärl i magen blir försvagade i sina väggar och spricker av det hårda trycket av blodet i dem. Blodet sprutar ut och man dör på någon minut.

Alla dessa tillstånd har jag träffat. Människor. Människoöden. Lidande och död. Tror mig TS. Alkoholen sätter sina spår.

• Anonym (Nykterist)

Idiotiskt egentligen att de gör reklam för vin på familjeliv. Och hamburgare. Jag har en bekant som dog för han fick skrumplever av all den vin han drack för sin "mages skull" påstådda hälsoskäl. Nä jag vill ha reklam om hälsosam mat och dryck istället.

• Anonym (79)

Jag ska nu börja lämna blodprover.  Jag bara funderar på en sak. Jag har kronisk bukspottkörtelsinflammation. Kommer et påverka mina leverprover även om jag inte dricker så mkt nu?
    Gör inflmmationen så att min lever inte funkar riktigt som den ska?

• Anonym (Soc)
    Anonym (79) skrev 2015-09-27 11:11:55 följande:

Jag ska nu börja lämna blodprover.  Jag bara funderar på en sak. Jag har kronisk bukspottkörtelsinflammation. Kommer et påverka mina leverprover även om jag inte dricker så mkt nu?

Prata med din läkare om den saken och OM det är så bör du se till att få det skriftligt från läkaren. Du behöver ha all dokumentation skriftligt och du bör spela in alla samtal med soc.

Förstår att du har problem, men jag lider med dig då det bara kommer bli värre nu tyvärr
  • Anonym (a)
    Anonym (79) skrev 2015-09-27 11:11:55 följande:
    Om du slutar dricka så förbättras dina levervärden oavsett vad bukspottkörtelns värden visar. Inflammationen i bukspottkörteln gör inte att levern fungerar sämre. Alkoholen gör så att den fungerar sämre.

Du skriver "om jag inte dricker så mycket nu...".
    Det innebär att du fortfarande inte bryr dig om din son, eller har tänkt att ta ansvar för situationen. Du förnekar din alkoholism, trots förstörd bukspottkörtel.

Du kan inte välja att "inte dricka så mycket". Det är noll alkohol som gäller. Inget alls! Du måste vilja lägga av helt och hållet. Annars kommer det synas i proverna, och du får inte ha din son (han kommer inte heller vilja vara hos dig).

Först när du erkänner för dig själv att du är alkoholist och tar ansvaret för detta, och vill bli fri från alkoholen kommer du att lyckas. Tänk lite till på detta.
Svar på tråden Kan soc få reda på att jag dricker med mitt barn?