• emeliek91

Hur visar jag katten att det är fel att göra så?

Hej! Jag har 3 katter här hemma, varav en av dom, som är våran första katt dessutom är lite av en sur-kärring. Problemet är att vi har en kisse som är lite rädd och osäker av sig och varje gång Tuva (som hon heter) blir irriterad på OSS (oftast) så ger hon sig på den andra katten. Hon springer mot henne och fräser eller morrar, ibland försöker hon bitas eller slå henne med tassarna också. Det känns i varje fall som att hon gör det för att hon blir irriterad på oss. Det kan vara att hon vill ut, hon är en utekatt och vill gärna gå ut men jag vill bara ha henne ute under dagen då jag är rädd att hon ska springa bort och försvinna. Men idag så var det storm här och jag vill inte släppa ut henne i en storm, så då när hon jamar på mig att hon vill ut så säger jag självklart nej, du får inte gå ut idag och då blir hon tjurig och ger sig på den andra kissen. 

Vad kan man göra åt detta? Varför har hon det här beteendet? Om någon vet. Jag vill inte att den andra kissen ska känna sig utanför, även om hon är vän med vår bebiskatt och de leker och brottas och allt. Man vill ju inte heller att hon ska vara rädd för Tuva eller rädd för att komma till oss osv på grund av Tuva. Jag tog henne i nackskinnet och sa "FY" är det rätt eller fel att göra så? Jag försöker ju visa henne att hon inte får göra så. Tips????

• Svar på tråden Hur visar jag katten att det är fel att göra så?
  • Puppetmaster

Jag tror katten Tuva lider lite av "klaustrofobi" och behöver ett eget utrymme där hon kan få vara ifred/komma undan. 
    Har du någon hög plats hemma som du kan göra tillgängligt för henne? Lägg gärna någon filt eller annat där som hon kan ligga på. Det brukar bli bäst för katter när de kan ligga och titta ner på oss jordiska varelser. 

• EnGladPingvin

När katter bråkar kan det se mycket värre ut än det är. Att den dominanta katten markerar mot en som är i lägre rang är inte något konstigt i deras värld. Så länge det inte blir några fysiska skador skulle jag låta dem vara. De reder ut det själva och det hjälper sällan att vi människor lägger oss i. Att du säger fy till katten förstår den inte.

• Tonensu

Håller med föregående. Känns som att Tuva är lite trängd och obekväm med den nya katten. Ett högt katträd eller något annat som bara är hennes är bra.

Svar på tråden Hur visar jag katten att det är fel att göra så?