• Anonym (Ts)

Vad hade ni gjort med styvbarnet om föräldern dog?

Lite kvällsfunderingar..

Vad hade ni gjort om eran partner dog och ni har gemensamma plus styvbarn?

Hade ni haft någon slags kontakt eller kanske till och med låtit dem bo hos er?

Vi har ett gemensamt och sambon ett barn som är 10 år och är här varannan helg. Jag tror att jag hade gjort så att om styvbarnet hade velat komma så hade hen fått göra det. Hur ofta som helst. Men inte fått bo här. Sedan hade jag nog inte haft någon destomer kontakt, eftersom vårat gemensamma är så liten ännu så kan hon inte uttrycka sig än men om hen hade velat träffa sitt syskon så javisst!

Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Vad hade ni gjort med styvbarnet om föräldern dog?
  • Phalaenopsis

Men om föräldrarna uttryckligen skrivit vad de anser bäst för sina barn så försöker man ta hänsyn till det. Förr utsåg man ju faddrar med bl.a. den innebörden.

• Anonym (garn)
    Phalaenopsis skrev 2015-09-25 18:10:45 följande:

Men om föräldrarna uttryckligen skrivit vad de anser bäst för sina barn så försöker man ta hänsyn till det. Förr utsåg man ju faddrar med bl.a. den innebörden.

Visst, men det som gäller när testamentet upprättats gäller kanske inte när föräldrarnas frånfälle sker. Det räcker med att barnet själv just då inte vill till den av föräldrarna önskade vårdnadshavaren. Så den som är död har liten eller ingen talan. 

Exempelvis:

Enligt 6:10 a § 4 st ska avlidna föräldrars önskemål tas till vara när särskild vårdnadshavare förordnas, om det inte är olämpligt. Enligt förarbetena anses det vara olämpligt om barnet har nått en viss mognad och motsätter sig att den av föräldrarna önskade personen utses till vårdnadshavare för honom/henne. Ett annat typfall är om förhållandena har ändrats på ett sådant sätt sedan föräldrarna uttryckte sitt önskemål att det därför skulle vara olämpligt följa föräldrarnas önskemål. Som vid alla frågor som rör vårdnad om barn är det enligt FB 6:2a barnets bästa som ska vara avgörande för beslutet. 
  • Brumma
    Anonym (garn) skrev 2015-09-25 18:22:36 följande:

Visst, men det som gäller när testamentet upprättats gäller kanske inte när föräldrarnas frånfälle sker. Det räcker med att barnet själv just då inte vill till den av föräldrarna önskade vårdnadshavaren. Så den som är död har liten eller ingen talan. 

Exempelvis:

Enligt 6:10 a § 4 st ska avlidna föräldrars önskemål tas till vara när särskild vårdnadshavare förordnas, om det inte är olämpligt. Enligt förarbetena anses det vara olämpligt om barnet har nått en viss mognad och motsätter sig att den av föräldrarna önskade personen utses till vårdnadshavare för honom/henne. Ett annat typfall är om förhållandena har ändrats på ett sådant sätt sedan föräldrarna uttryckte sitt önskemål att det därför skulle vara olämpligt följa föräldrarnas önskemål. Som vid alla frågor som rör vårdnad om barn är det enligt FB 6:2a barnets bästa som ska vara avgörande för beslutet. 

Anonym (garn) skrev 2015-09-25 16:39:05 följande:

Det går inte att testamentera bort sina barn. 

Jodå. Man kan testamentera sin önskan. Och den SKA tas i beaktande.

Du glömde nämligen ett litet, men ack så viktigt, stycke av föräldrabalken..

Nämligen sista stycket i följande:

10 a § Om vårdnadshavare skall förordnas särskilt, utses någon som är lämpad att ge barnet omvårdnad, trygghet och en god fostran. Den som är underårig får inte förordnas till vårdnadshavare.

Två personer kan utses att gemensamt utöva vårdnaden, om de är gifta med varandra eller är sambor.

För syskon skall samma person utses till vårdnadshavare, om inte särskilda skäl talar mot det.

Om vårdnadshavare skall förordnas efter föräldrarnas död och föräldrarna eller en av dem har gett till känna vem de önskar till vårdnadshavare, skall denna person förordnas, om det inte är olämpligt. Lag (2005:434).

Detta innebär alltså att så länge syskonen är små skall föräldrarnas önskemål gälla så länge det inte är olämpligt.

Det du tar upp är om barnet är relativt gammalt. Vilket våra barn inte är. Visst kommer de BLI äldre, men om jag och min man råkar ut för en olycka imorgon vill vi ju gärna ha gjort det som går för att försäkra oss om att våra barn får det så bra som möjligt.
  • Brumma
    Anonym (garn) skrev 2015-09-25 18:22:36 följande:

Exempelvis:

PS. Det räcker inte alls att barnet just då motsätter sig vårdnadsskapet. Precis som det inte täcker att ett barn motsätter sig ett speciellt boend, umgänge eller vårdnadsbeslut gällande deras föräldrar. Barnens vilja skall tas i beaktande, men det är inte förtär de är myndiga som de faktiskt får ta sådana beslut. De gånger barnet motsatt sig vad rätten ansett varit bäst för barnet i sådana tvister har domstolen dömt mot barnets vilja.
  • Anonym (garn)
    Brumma skrev 2015-09-25 19:56:06 följande:
    PS. Det räcker inte alls att barnet just då motsätter sig vårdnadsskapet. Precis som det inte täcker att ett barn motsätter sig ett speciellt boend, umgänge eller vårdnadsbeslut gällande deras föräldrar. Barnens vilja skall tas i beaktande, men det är inte förtär de är myndiga som de faktiskt får ta sådana beslut. De gånger barnet motsatt sig vad rätten ansett varit bäst för barnet i sådana tvister har domstolen dömt mot barnets vilja.
    Jaså? I samtliga fall? 

Och jag glömde ingenting. 
  • Brumma
    Anonym (garn) skrev 2015-09-25 20:02:17 följande:

Jaså? I samtliga fall? 

Och jag glömde ingenting. 

Nej. Förlåt.

I de flesta fall.

Du bara utelämnade det och vred litegrann på betydelsen då alltså?
  • Anonym (garn)
    Brumma skrev 2015-09-25 20:08:44 följande:
    Nej. Förlåt.

I de flesta fall.

Du bara utelämnade det och vred litegrann på betydelsen då alltså?
    Ah, så du bara utelämnade det och vred på betydelsen lite grann då alltså? 

Nej, jag tog upp det som var av relevans för mitt svar utifrån att jag visste att det mycket väl kan bli så som det var beskrivet i den passagen. 
  • Brumma
    Anonym (garn) skrev 2015-09-25 20:14:30 följande:

Ah, så du bara utelämnade det och vred på betydelsen lite grann då alltså? 

Nej, jag tog upp det som var av relevans för mitt svar utifrån att jag visste att det mycket väl kan bli så som det var beskrivet i den passagen. 

Du skrev att den som är död har liten eller ingen talan. Vilket inte stämmer och går helt mot lagen.. Så antar att det som var relevant för din talan var att bortse från lagen och titta på undantagen samtidigt dom du försökte få det att låta som om det var regel istället för undantag.

Vi behöver knappast vara mer OT nu. De som är intresserade kan säkert läsa vad som gäller själva i föräldrabalken. Och tolka det på sitt sätt.
  • Anonym (garn)
    Brumma skrev 2015-09-25 21:19:48 följande:
    Du skrev att den som är död har liten eller ingen talan. Vilket inte stämmer och går helt mot lagen.. Så antar att det som var relevant för din talan var att bortse från lagen och titta på undantagen samtidigt dom du försökte få det att låta som om det var regel istället för undantag.

Vi behöver knappast vara mer OT nu. De som är intresserade kan säkert läsa vad som gäller själva i föräldrabalken. Och tolka det på sitt sätt.
    Det är klart det stämmer. Den som är död har ingen talan. Du kan inte följa upp att din önskan fullföljts. Du kan läsa lagen och skriva testamente hur mycket du vill, när du väl lagt ihop ögonen kan vad som helst hända ändå. Det får även du acceptera. Och vad gäller ot så var det väl ändå du som plötsligt började skriva om att ni testamenterat bort barnen. 
  • Brumma
    Anonym (garn) skrev 2015-09-25 21:34:47 följande:

Det är klart det stämmer. Den som är död har ingen talan. Du kan inte följa upp att din önskan fullföljts. Du kan läsa lagen och skriva testamente hur mycket du vill, när du väl lagt ihop ögonen kan vad som helst hända ändå. Det får även du acceptera. Och vad gäller ot så var det väl ändå du som plötsligt började skriva om att ni testamenterat bort barnen. 

Vi har inte testamenterat bort barnen. Nu får du väl ändå ge dig..

Vi har skrivit vår önskan efter vad vi tror är bäst för våra barn. Vilket ingår i vårt "jobb" som föräldrar och vårdnadshavare.

Ja. Det var OT men var som svar på ett inlägg..
  • jagärden
    glutten skrev 2015-09-18 00:39:38 följande:

Fyyyyy fan, det är min absoluta mardröm. Jag har ju ingen juridisk rätt till mitt bonusbarn, och jag vet inte hur mamman skulle ställa sig till/underlätta för fortsatt kontakt. Gissar att hon inte skulle ställa till problem, men jag jobbar dessutom på ett sådant sätt att jag omöjligt kan ha bonusen här halva tiden (min sambo tar 95 procent av det logistiska ansvaret för sitt barn).

Om det inte framgår skulle jag alltså självklart vilja fortsätta ha kontinuerlig, tät kontakt med bonus. Men det skulle bli svårt rent praktiskt; jag skulle eventuellt bli tvungen att (försöka) byta jobb. Att ha bonusen här på helger osv skulle kännas otillräckligt (inte tillräckligt mkt vardag för att det skulle vara rutin).

FY fan, hemska tanke. Måtte det aldrig, aldrig ske :(

Varför skulle de vara hos dig halva tiden? De är väl isåfall uppdelat så att de är hos sin mamma halva tiden och sin pappa halva tiden. Om pappan dör så får de väl vara hos sin mamma på heltid? Varför skulle de vara hos dig?
  • Bottis

Jag hade försökt få ha kvar dem hos mig på heltid även om deras pappa dog. Jag är mamma till deras bror och jag vill att de ska få ha kvar sin fina syskonrelation.

Svar på tråden Vad hade ni gjort med styvbarnet om föräldern dog?