Endometrios och högt tsh
Hej jag har både endo och ligger högt på mitt tsh värde 6,7! Håller på med ivf! Har läst lite här om detta ! Att endo och högt tsh kan hänga ihop och påverka äggkvaliten!??!?
Hej jag har både endo och ligger högt på mitt tsh värde 6,7! Håller på med ivf! Har läst lite här om detta ! Att endo och högt tsh kan hänga ihop och påverka äggkvaliten!??!?
ditt tsh måste sänkas! det ska ligga under 2.0 om man vill bli gravid, läste nånstans att ett tsh-värde på 1.0 är optimalt. Kan göra så man inte får ägglossning alls och så ökar det missfallsrisken då fostret behöver sköldkörtelhormonet redan tidigt i graviditeten.
jag har hypotyreos (underfunktion av sköldkörteln), pcos och endometrios. Men det är vad jag förstår främst sköldkörteln och eventuellt också pcosen som påverkat att jag inte blir gravid. Nu ligger mina värden bra igen (senast 0.9) o om jag inte blir gravid den här cykeln blir det ägglossningsbehandling efter nästa blödning.
får du nån behandling för tsh? vet du om du har antikroppar (tpo-ak?) har du inga symtom på underfunktion? jag mådde fruktansvärt dåligt när mitt värde var över 1.0...
Men vad säger dom på kliniken? Dom borde veta att TSH ska ligga under 2.. Och dom gör inge ivf innan TSH är under 2... För högt TSH kan gör att det blir svårt att bli gravid och om du blir det riskerar du missfall. + att ditt barn behöver din Sköldskötel redan i v 4, det menas att fel TSH kan ge skador på barnet. Du ska/får inte börja med barnaskapande innan ditt TSH är ok och du är färdig inställd!!! Många i sjukvården är inte pålästa, utan du måste läsa på själv!!! Och kräva det du har rätt till. Har dom tagit antikroppar osv? Se till att ditt TSH är under 2 innan du börjar med barnagöra!!! Lycka till :)
Läs min tråd och historia här, där finns det lite info :) :
www.familjeliv.se/forum/thread/75151335-ha-koll-pa-ditt-tsh-varde
Tack för alla tips! Mitt problem är att jag pendlar mycket i mina värden!! Jag tar levaxin och med samma dos kan jag gå mellan 6,7 ner till 0,6 !!!!!
kolla antikroppar också om du inte gjort det. Mina värden hoppade runt pga det. Vilken dos levaxin tar du?