• Undrandemamma

Hur mycket umgänge rimligt med nyfödd

Jag sitter i en jobbig sits just nu. Har tre barn sedan innan med en pappa och de bor i dagsläget varannan vecka, vilket fungerar fint. Efter skilsmässan träffade jag en annan man och blev gravid. Det var inte planerat, men denne man hade inga barn sedan tidigare och blev väldigt glad, så även jag då jag gillar barn. Ganska snart under graviditeten backade dock mannen från vågat förhållande, ville inte ha familjeliv med allt ansvar som det innebar. Jag blev förstås väldigt ledsen, men accepterade situationen. Vi har sedan setts några gånger, men på senaste tiden inte alls. Nu är det snart dags för förlossning och jag såg till att träffa mannen i fråga då jag tyckte att vi skulle reda ut hur vi ska göra med umgänge osv när barnet är fött. Då framkommer det att han har tänkt sig att befinna sig all vaken tid, dvs från ca 06.00-23.00 hemma hos mig för att få umgås med bebis. Han är arbetslös och har inga som helst planer på att skaffa arbete de närmsta två åren utan vill få umgås med bebis. Jag känner att det inte alls är vad jag hade tänkt mig. Jag känner mig kvävd av tanken på att alltid behöva umgås med honom, speciellt som jag har tre andra barn att ta hand om och jag och exmaken, dvs de andra barnens far nu faktiskt har börjat hitta tillbaka till varandra och ev pratar om att flytta ihop igen. Jag vill ju naturligtvis att bebis ska få träffa sin pappa, men hade mer tänkt mig ett par timmar om dagen, inte all min tid. Hjälp! Vad är egentligen rimligt? Har han rätt att spendera all sin tid hemma hos mig för att umgås med bebis?

• Svar på tråden Hur mycket umgänge rimligt med nyfödd
  • Anonym (.)

Han tröttnar nog rätt snart på detta om han nu inte ens från början tänkt sig familjeliv med ansvar. Han inser väl att när han är hos dig så får han också byta blöjor, torka kräk, bära ledsen bebis, fixa mat, städa osv? Vad har han tänkt pyssla med när bebisen sover och äter? Låt honom vara där några dagar så skall du se att det lättar av sig självt.

I övrigt är det nog inte helt dumt att ha ett par extra händer när du nu redan har flera barn sedan tidigare. Det underlättar väldigt om någon annan tar bebisen rätt mycket. För bebisen är naturligtvis det bästa att både mamma och pappa är närvarande jämt.

Flyttar du ihop med exmaken är det självklart så att det inte fungerar att ha en tredje person där hela tiden, men jag tror som sagt att det aldrig kommer bli så. Pappan orkar nog bara några dagar.

Du har såklart också rätt att inte släppa in honom i ditt hem, men hur mycket tid som är rimligt är väl som tidigare sagts bra att fråga familjerätten om.

• Anonym (babs)

tänker också - låt honom hållas - dröjer inte många veckor innan han trillar av pinn igen om han redan en gång gjorde det. Ang din x o dig känenr jag att låt det ta tid, stressa inte in i nåt som KAN bli fel utan satsa nu på barnen så inte dom får för stora förhoppningar om att mamma o pappa ska bli tillsammans igen o såras åter en gång. Inte ovanligt me dom där tankarna men oftast - läs OFTAST - har man gjort slut fanns de ju en orsak o det brukar inte lyckas en andra gång heller. Låt det ta sin tid, ett år är ingenting om det är meningen.

• Anonym (Xxx)

Korta stunder Rekomenderas

Jag hade själv en liknande sits. Pappan var där 8-12 h under de 10 dagarna. Det var psykiskt påfrestande :/

Erbjud honom vartannan dag 1-2 h istället. Du har rätt till ett privatliv.

• Anonym (...)

Hur tänker du kring det hela, vill han ta ut pappadagarna så kan det vara lämpligt de första veckorna. Men i övrigt, hur ser du själv på umgänge och vårdnad?

Svar på tråden Hur mycket umgänge rimligt med nyfödd