sofie75016 skrev 2015-09-17 01:01:36 följande:
Jag o min sambo har sedan en tid tillbaka bestämt att vi vill bli föräldrar. Men det går inte riktigt som planerat, flera månader senare har jag fortfarande inte blivit med barn. Nu börjar man ju undra om nånting är fel, eller om vi helt enkelt gör fel. Finns det nån ställning som funkar bättre? Nåt vi bör äta/inte äta? Andra tips som kan vara bra att tänka på? En sak till är att innan jag gav upp p-pillren brukade jag alltid gå på toa efter samlag, borde jag sluta med det o låta spermierna vara kvar inne i mig?
Det är normalt att det kan ta upp till ett år innan man blir gravid, även om paret är fertilt. Etter ett år utan att ha blivit gravid (eller 6 månader om man är över 35) så är det klokt att göra en utredning och kolla varför det inte fungerar. Mitt tips är att inte dra ut på detta, utan att verkligen dra igång med en utredning efter ett år. Ju tidigare man får svar på om något är fel, desto tidigare kan man sätta in åtgärder.
Det kan också vara bra att använda ägglossningsstickor, ofta har man inte ägglossning när man kanske trodde att man skulle ha det. Lycka till!!