• hannapanna84

Funderar på nr 3

Jag har alltid varit helt övertygad om att 2 barn räcker.
    Men sista tiden har vi börjat prata oim att kanske skaffa en till...
    Är det stor skillnad att gå från 2 till 3 barn?

• Svar på tråden Funderar på nr 3
  • nenwood
    Connie07 skrev 2015-09-15 07:57:16 följande:

Jag själv har 2 syskon och Nu när man är vuxen känns det bra det hä syskon.Däremot är jag mellanbarn och precis som flera mellanbarn säger så blir man lite bortglömt,när man växer upp med familjens äldsta och yngsta barn.

Det är lite det jag är rädd för. Min dotter är en riktigt tuff tjej men visst kommer hon väl hamna lite i kläm så jag hoppas hon klarar det. Får se till att låta henne få mycket utrymme.

Jag är själv sladdis vilket jag inte tyckte var så kul vid uppväxten, kände mig ofta utanför och man lät mig göra mycket själv. Idag ser jag min syster som en av mina bästa vänner dock..jag har liksom vuxit ikapp
  • nenwood
    Denssan skrev 2015-09-15 08:02:47 följande:

Har också 2 barn, en flicka på 4 år och en pojke på 2 år. Känner ganska ofta att jag gärna vill ha en till. Vet egentligen inte varför, vi har det bra som vi har det, men det känns inte som att jag känner mig "färdig" med bebisar ;)

Så känner jag med. Det går inte att skicka iväg alla grejer och kläder. Min man har varit mest drivande på en trea (lätt för honom att säga ) och han vill inte rensa ut babysitter, spjälsäng etc
  • hannapanna84
    nenwood skrev 2015-09-15 17:00:04 följande:
    Det är lite det jag är rädd för. Min dotter är en riktigt tuff tjej men visst kommer hon väl hamna lite i kläm så jag hoppas hon klarar det. Får se till att låta henne få mycket utrymme.

Jag är själv sladdis vilket jag inte tyckte var så kul vid uppväxten, kände mig ofta utanför och man lät mig göra mycket själv. Idag ser jag min syster som en av mina bästa vänner dock..jag har liksom vuxit ikapp
    samma här, det är det jag är rädd för.
    Vår "lilla" är nog den som skulle ha svårast att inte va minst längre
    och hon har redan ett väldigt humör.
    Men ja hon kanske skulle göra sig jättebra i rollen som storasyster....
  • hannapanna84
    Denssan skrev 2015-09-15 08:02:47 följande:

Har också 2 barn, en flicka på 4 år och en pojke på 2 år. Känner ganska ofta att jag gärna vill ha en till. Vet egentligen inte varför, vi har det bra som vi har det, men det känns inte som att jag känner mig "färdig" med bebisar ;)

nenwood skrev 2015-09-15 17:02:15 följande:
    Så känner jag med. Det går inte att skicka iväg alla grejer och kläder. Min man har varit mest drivande på en trea (lätt för honom att säga ) och han vill inte rensa ut babysitter, spjälsäng etc
    Haha o jag har sålt alla baby grejer för jag skulle inte ha fler :P

• nenwood
    hannapanna84 skrev 2015-09-16 21:20:44 följande:

samma här, det är det jag är rädd för.

Vår "lilla" är nog den som skulle ha svårast att inte va minst längre

och hon har redan ett väldigt humör.

Men ja hon kanske skulle göra sig jättebra i rollen som storasyster....

Är det nåt med andra barnet och humör? min lilla är en oerhört stark och domderande liten dam men hon gillar små bebisar så jag hoppas att det ska fungera..

Försöker ni nu eller funderar ni än så länge?
  • hannapanna84
    nenwood skrev 2015-09-16 22:36:57 följande:
    Är det nåt med andra barnet och humör? min lilla är en oerhört stark och domderande liten dam men hon gillar små bebisar så jag hoppas att det ska fungera..

Försöker ni nu eller funderar ni än så länge?

Det måste va åldern och att de har stora syskon =)

Vi är ännu på funderingsstadiet men det känns ändå mer och mer rätt
    att skaffa fler. Min mor frågade senast igår när näste kommer och då har jag inte ens pratat med det med henne.

Har ni börjat försöka?

• nenwood

Vi är oskyddade sedan typ en vecka men tillfällena att försöka är väl inte så jättemånga. Lite spännande är det allt :)

• hannapanna84
    nenwood skrev 2015-09-18 11:51:33 följande:

Vi är oskyddade sedan typ en vecka men tillfällena att försöka är väl inte så jättemånga. Lite spännande är det allt :)

Spännande =)

Vi har väl inte riktigt bestämt oss ännu även om det mer och mer lutar mot en liten till =) känner mig inte färdig med de små än.

Men samtidigt är funderingen att ev vänta lite till då jag i nuläget är  arbetssökande och vill egentligen inte va hemma utan ut och jobba ett tag.
    Men å andra sidan är man hemma och är föräldrarledig så kan man släppa all press ett tag och allt skulle troligen bli bättre.

Har ni delat tidigare föräldrarledigheter eller hur har ni gjort?
    Här är det bara jag som varit hemma... 
  • nenwood
    hannapanna84 skrev 2015-09-19 20:40:06 följande:

Spännande =)

Vi har väl inte riktigt bestämt oss ännu även om det mer och mer lutar mot en liten till =) känner mig inte färdig med de små än.

Men samtidigt är funderingen att ev vänta lite till då jag i nuläget är  arbetssökande och vill egentligen inte va hemma utan ut och jobba ett tag.

Men å andra sidan är man hemma och är föräldrarledig så kan man släppa all press ett tag och allt skulle troligen bli bättre.

Har ni delat tidigare föräldrarledigheter eller hur har ni gjort?

Här är det bara jag som varit hemma... 

Jo det är ju tufft att gå från arbetslöshet till föräldraledig. Å andra sidan är det ju 9 månaders leveranstid också då du borde ju hinna jobba ett tag innan det är dags? Beroende på vad du gör förstås.. förstår dig dock, inte så kul att jobba ett tag o sedan säga att man väntar barn på en gång. De flesta arbetsgivare har väl nån förståelse ändå, de kan ju inte göra något

Vad söker du för jobb?

Vi har inte delat rakt av men min man var hemma ca 6 månader båda gångerna med barnen så jag har inte varit borta så jättelänge från jobbet. Ca 1 år båda gångerna..

Varför har din sambo/man inte varit hemma? Synd att gå miste om tiden för hans egen del men alla har ju olika förutsättningar. En kompis man är egen företagare och då verkar det inte lika lätt att vara föräldraledig.. jag har älskat att vara hemma båda gångerna medan min man varit mer uttråkad så vi kanske gör lite annorlunda om det blir en tredje gång.
  • hannapanna84
    nenwood skrev 2015-09-19 23:44:10 följande:
    Jo det är ju tufft att gå från arbetslöshet till föräldraledig. Å andra sidan är det ju 9 månaders leveranstid också då du borde ju hinna jobba ett tag innan det är dags? Beroende på vad du gör förstås.. förstår dig dock, inte så kul att jobba ett tag o sedan säga att man väntar barn på en gång. De flesta arbetsgivare har väl nån förståelse ändå, de kan ju inte göra något

Vad söker du för jobb?

Vi har inte delat rakt av men min man var hemma ca 6 månader båda gångerna med barnen så jag har inte varit borta så jättelänge från jobbet. Ca 1 år båda gångerna..

Varför har din sambo/man inte varit hemma? Synd att gå miste om tiden för hans egen del men alla har ju olika förutsättningar. En kompis man är egen företagare och då verkar det inte lika lätt att vara föräldraledig.. jag har älskat att vara hemma båda gångerna medan min man varit mer uttråkad så vi kanske gör lite annorlunda om det blir en tredje gång.

Jo lite samtidigt så ska ju inte jobb styra familjelivet men det är ändå lätt att det blir så. 

Jag har velat va hemma med barnen men hade inte räknat med att bli uppsagd pga arbetsbrist....

Jobbar i kök som köksbiträde för o bli lite varm i kläderna men är egentligen kock så det är inom det jag söker...
    Vad har du för yrke?

Vi har valt att jag ska vara hemma då det är ekonomin som styrt, och jag har trivts o va hemma med barnen.
    Det är skillnad på att vara hemma och hemma.
    Att vara föräldrarledig och hemma är något jag valt men att vara arbetssökande hemma är något som jag inte valt....

• nenwood
    hannapanna84 skrev 2015-09-20 21:24:11 följande:

Jo lite samtidigt så ska ju inte jobb styra familjelivet men det är ändå lätt att det blir så. 

Jag har velat va hemma med barnen men hade inte räknat med att bli uppsagd pga arbetsbrist....

Jobbar i kök som köksbiträde för o bli lite varm i kläderna men är egentligen kock så det är inom det jag söker...

Vad har du för yrke?

Vi har valt att jag ska vara hemma då det är ekonomin som styrt, och jag har trivts o va hemma med barnen.

Det är skillnad på att vara hemma och hemma.

Att vara föräldrarledig och hemma är något jag valt men att vara arbetssökande hemma är något som jag inte valt....

Nej usch vad tråkigt att bli uppsagd av arbetsbrist! Det är en tuff värld nu känns det som, i de flesta branscher. Hoppas du hittar nåt snart!

Spännande att vara kock! Det är min mans drömyrke haha.. han blev ingenjör istället men lagar god mat hemma så jag klagar inte

Jag är kontorsråtta. Jobbar inom IT med drift och projekt av ett affärssystem. Roligt men oerhört stressigt stundtals..

Jag tror att blir det en trea blir jag hemma mer än tidigare. Maken är inte lika sugen på att vara hemma och jag har aldrig känt mig färdig att lämna över stafettpinnen. Sista gången vore mysigt att få njuta lite längre av det.

Vart bor ni? Vi bor strax norr om Stockholm.
  • hannapanna84
    nenwood skrev 2015-09-20 21:38:03 följande:
    Nej usch vad tråkigt att bli uppsagd av arbetsbrist! Det är en tuff värld nu känns det som, i de flesta branscher. Hoppas du hittar nåt snart!

Spännande att vara kock! Det är min mans drömyrke haha.. han blev ingenjör istället men lagar god mat hemma så jag klagar inte

Jag är kontorsråtta. Jobbar inom IT med drift och projekt av ett affärssystem. Roligt men oerhört stressigt stundtals..

Jag tror att blir det en trea blir jag hemma mer än tidigare. Maken är inte lika sugen på att vara hemma och jag har aldrig känt mig färdig att lämna över stafettpinnen. Sista gången vore mysigt att få njuta lite längre av det.

Vart bor ni? Vi bor strax norr om Stockholm.
    Haha va roligt jag va förr kontorsråtta =) i en kundtjänst....
    Men valde att komma tillbaka till det jag är utbildad till när chansen kom.

Kommer nog bli jag som är hemma denna gången också.

Vi bor strax utanför Jönköping =)
  • nenwood
    hannapanna84 skrev 2015-09-23 21:38:06 följande:

Haha va roligt jag va förr kontorsråtta =) i en kundtjänst....

Men valde att komma tillbaka till det jag är utbildad till när chansen kom.

Kommer nog bli jag som är hemma denna gången också.

Vi bor strax utanför Jönköping =)

Kul! Jag är från Bankeryd från början vart bor ni?

Längtar tillbaka ibland, men det finns inte så många jobb inom mitt område där så det känns osäkert att flytta tillbaka.
  • hannapanna84
    nenwood skrev 2015-09-27 07:17:50 följande:
    Kul! Jag är från Bankeryd från början vart bor ni?

Längtar tillbaka ibland, men det finns inte så många jobb inom mitt område där så det känns osäkert att flytta tillbaka.
    Nämen va roligt att du är här ifrån =)

Vi bor på liten ort söder om stan.
    Här trivs vi  och har rotat oss bra =)

Är det längesedan du flyttade?
    Är din andre hälft också härifrån?
Svar på tråden Funderar på nr 3