• LillaLinan80

Betalat fel faktura

Idag upptäckte jag av en slump att jag fått vatten/renhållningsfaktura som inte är min! Den tillhör en tidigare adress där mitt X nu bor. Då den kommit i samma kuvert som andra fakturor från samma ställe har jag inte reagerat tidigare. Ringde kommunen å deras förslag var att mitt X betalar mig. Men nu svarar han inte! Han är sjukt snål och måste ha märkt att han inte betalat för vatten/renhållning! Vad göra?

absolutlinan.blogg.se **~** Mamma till Engla 061227 & Elton 100916**~**
  • Svar på tråden Betalat fel faktura
  • Tonårsmamman1

Du borde kunna få tillbaka pengarna, eller få det krediterat på nästa faktura. De sade nog så för att det blir enklast för dom.

• Nyfikna72

Varför kommer fakturorna till dig överhuvudtaget? Eller står du kvar på abonnemanget?

• LillaLinan80

Ingen aning. När vi bodde tillsammans stod fakturan på oss båda. När jag flyttade måste jag hamnat på fakturan. Konstigt då mitt X bor kvar i huset. Nu tänker han inte betala mig...säger att han inte har råd.

• BuoBä
    LillaLinan80 skrev 2015-09-11 19:57:10 följande:

Ingen aning. När vi bodde tillsammans stod fakturan på oss båda. När jag flyttade måste jag hamnat på fakturan. Konstigt då mitt X bor kvar i huset. Nu tänker han inte betala mig...säger att han inte har råd.

Säg upp abonnemanget då. Så kan exet lösa det bäst han vill.
  • viseversa

Ja sög upp det. Han får sköta det själv. Hur mycket pengar handlar det om?

• BuoBä

Och ring kommunen och förklara att du inte bor där längre, att fakturan inte är ditt ansvar och att du vill ha tillbaka pengarna från dem.

Nu råkar det vara nån du känner som bor i huset, med det hade kunnat vara precis vem som helst, eller hur? Skulle du då behövt kräva totala främlingar på pengar? Troligen inte...

• LillaLinan80

Jag ringde kommunen idag när jag upptäckte det. De tyckte det var lite märkligt att jag hamnat på fakturan. Jag ändrade så att abonnemanget nu står på mitt X.

Han tycker dock jag får skylla mig själv som betalat hans räkning. Säger att han inte har råd att betala tillbaka. Det rör sig om 5000kr

• Tonårsmamman1
    LillaLinan80 skrev 2015-09-11 20:23:26 följande:

Jag ringde kommunen idag när jag upptäckte det. De tyckte det var lite märkligt att jag hamnat på fakturan. Jag ändrade så att abonnemanget nu står på mitt X.

Han tycker dock jag får skylla mig själv som betalat hans räkning. Säger att han inte har råd att betala tillbaka. Det rör sig om 5000kr

Men kommer de inte att betala tillbaka dig? Och skicka ny faktura till honom?
  • LillaLinan80

Hoppas verkligen det! Var hon jag prata med idag som tänkte att vi kunde göra upp i godo...å det trodde även jag (LÄR MIG ALDRIG!) Men nu får jag ringa på måndag å försöka lösa det. Onödigt mkt krångel bara...

Han borde ju märkt att han inte fått fakturorna!

• Gizmo
    LillaLinan80 skrev 2015-09-11 20:23:26 följande:

När du fick faktura stod du på abonnemanget & är därmed betalningsansvarig. Är det rätt uppfattat?
  • LillaLinan80

ja JAG har ju betalat. Väldigt konstigt hur han som bor kvar i huset och på adressen fått sitt namn borttaget från fakturan!

• Gizmo

Det blir nog svårt att få tillbaka pengarna av ditt x, tyvärr, eftersom han inte har gjort något fel. Men gör upp en avbetalningsplan skriftligt. Prata med en konsumentrådgivare om detta.

• LillaLinan80

Ska ringa kommunen på måndag. Hans namn har ju av någon anledning blivit bortplockat från abonnemanget trots att det är han som bor kvar. Det känns märkligt!

• Nyfikna72

Det är nog bättre att öppna ett ärende hos kronofogden men först lär du väl skicka ett formellt krav till han istället för att bara be om pengar. Det verkar han ju skita i.

• LillaLinan80

Jag ska som sagt först höra hur kommunen tänker lösa det. Bäst hade ju varit om de betalade mig och krävde honom på pengar. Det är ju ändå de som strulat till...

Svar på tråden Betalat fel faktura