• Anonym (ts)

Hur gör ni med styvungarna vid sjukdom?

Hur gör ni om styvbarnet är sjukt när hon/han är hos andra föräldern när det är byte?

När vårat gemensamma barn var nyfödd så skulle styvbarnet komma hit men jag sa nej eftersom att denne var förkyld och jag var rädd för rs.

Nu sju månader senare har styvbarnet fått bältros och jag vill inte att hen ska komma hit då det kan smitta vårat barn. Min sambo säger att det inte smittar osv men det gör det och kan ge vårat barn vattenkoppor..

Igen, hur gör ni vid sjukdom? Får de stanna kvar hos andra föräldern eller byter ni ändå vid sjukdom?

• Svar på tråden Hur gör ni med styvungarna vid sjukdom?
  • Brumma
    Anonym (Nope) skrev 2015-09-13 01:42:17 följande:

Japp, vattenkoppor är en sjukdom som man bör få som barn, men 7 månader, nej, det är ganska onödigt. Det kan bli lindrigt, men det kan lika gärna bli ett barn täckt med koppor från topp till tå. Min brorsdotter blev smittad av "gamlamormors" bältros, var då ca 10 månader. Den lilla stackarn led nåt makalöst, trots att hon var i stort sett feberfri. Hon hade koppor överallt, i ögonen, i hela underlivet, rumpan. Tänk vad det svider med blöja på det! Min egen son var ca 14 månader, när han fick vattenkoppor, bra tänkte jag, för alla säger ju att de ska få det lättare, när de är små. Han har aldrig varit så sjuk i hela sitt liv som den gången. Fick stafylokockinfektion i ett par koppor på halsen, 41 graders temp.

Så nej, TS, kan ni göra en deal med biomamman om att hoppa över umgänget, till bonusen är smittfri, så gör det!

Ni kanske kan erbjuda ett byte, ta en annan helg extra vid ett senare tillfälle.

Att få vattenkoppor dom barn är dessutom inte livsviktigt. Slipper barnet det under småbarnsåren kan man sedan vaccinera för att slippa det även i vuxen ålder.
  • Brumma
    Anonym (Katta) skrev 2015-09-13 08:01:34 följande:

Väldigt mycket vuxenfokus här i tråden samt fokus på de små änglarna som inte är styvungar utan RIKTIGA barn som inte får smittas... Suck... Jag överdriver lite här ovan, absolut, men jag är så galet less på egoistiska och ELAKA vuxna som går in i en relation där det redan finns barn och sen ägnar sin tid åt att störa sig på dem. Störa sig på sin älskade partners älskade barn. Galet!

Visst kan det finnas fördelar med att inte flytta på ett sjukt barn. För det SJUKA BARNETS skull om inte annat. Ganska jobbigt att behöva förflytta sig om man är väldigt sjuk. Men vill det sjuka barnet hem till mammas eller pappas trygga famn så tycker jag faaan inte att en "styvmorsa" och hennes gullungar till "styvsyskon" ska hindra det!

Det har INGET med att barnet är styvbarn eller inte att glra. Det handlar om att inye smitta ett barn i onödan.

Om du faktiskt läser vad som skrivs i den här tråden istället för att låta dina aggressioner och förutfattade meningar angående styvmorsor ta över då skulle du se att detsamma gäller åt andra hållet. Styv/bonusbarnet skall inye heller behöva bli smittat. Få föräldrar vill att barnen skall bli smittade i onödan och i de flesta normala föräldrars fall gäller det oavsett om man är "biomamma" eller "styvmorsa"..
  • Brumma

Väldigt mycket vuxenfokus här i tråden samt fokus på de små änglarna som inte är styvungar utan RIKTIGA barn som inte får smittas... Suck... Jag överdriver lite här ovan, absolut, men jag är så galet less på egoistiska och ELAKA vuxna som går in i en relation där det redan finns barn och sen ägnar sin tid åt att störa sig på dem. Störa sig på sin älskade partners älskade barn. Galet!

Visst kan det finnas fördelar med att inte flytta på ett sjukt barn. För det SJUKA BARNETS skull om inte annat. Ganska jobbigt att behöva förflytta sig om man är väldigt sjuk. Men vill det sjuka barnet hem till mammas eller pappas trygga famn så tycker jag faaan inte att en "styvmorsa" och hennes gullungar till "styvsyskon" ska hindra det!

Sedan undrar jag..

Du går på om att det är vuxenfokus och att det skall tänkas på barnen. Men du har låst dig på att styvföräldrar har åsikter om detta för att de inte bryr sig om sina bonusbarn. Du har låst dig så mkt att du inte ser att det är just barnen som sätts i fokus, både bonus och biologiska.

Så... vuxen fokuset ligger mer hos dig än hos skribenterna i den här tråden..

Läs om. Läs rätt.
  • Anonym (Katta)
    LHF skrev 2015-09-13 08:10:50 följande:
    Men VARFÖR tycker du att det är nödvändigt att sprida runt smittan? Och då pratar jag främst om tex magsjuka. Feber och liknande är inget problem om barnet är tillräckligt pigg för att "flyttas runt".

Min unge skulle snällt få stanna kvar hos sin pappa om hon blev magsjuk där och samma gäller bonusbarnet. Vi skulle heller aldrig skicka iväg dom till den andra föräldern i det läget. Och då har vi inte ens några gemensamma "gullungar" att ta hänsyn till här hemma.
    Jag tycker absolut inte att det är nödvändigt att sprida runt smittan, inte alls. Jag bara blev så oerhört less på tonen i tråden, inte bara i TS. Jag tycker absolut att man ska hjälpas åt om någon har en smittsam sjukdom, löss eller något annat "mys". Självklart! Men jag tycker att det var så himla lite fokus på just de sjuka ungarna här i tråden.
  • Anonym (Katta)
    Brumma skrev 2015-09-13 09:10:50 följande:
    Sedan undrar jag..

Du går på om att det är vuxenfokus och att det skall tänkas på barnen. Men du har låst dig på att styvföräldrar har åsikter om detta för att de inte bryr sig om sina bonusbarn. Du har låst dig så mkt att du inte ser att det är just barnen som sätts i fokus, både bonus och biologiska.

Så... vuxen fokuset ligger mer hos dig än hos skribenterna i den här tråden..

Läs om. Läs rätt.
    Brumma skrev 2015-09-13 09:05:43 följande:
    Det har INGET med att barnet är styvbarn eller inte att glra. Det handlar om att inye smitta ett barn i onödan.

Om du faktiskt läser vad som skrivs i den här tråden istället för att låta dina aggressioner och förutfattade meningar angående styvmorsor ta över då skulle du se att detsamma gäller åt andra hållet. Styv/bonusbarnet skall inye heller behöva bli smittat. Få föräldrar vill att barnen skall bli smittade i onödan och i de flesta normala föräldrars fall gäller det oavsett om man är "biomamma" eller "styvmorsa"..
    Jag läser om. Läser rätt. Jag tycker fortfarande, precis som när jag skrev, att det var väldigt stort fokus på de vuxna och de barnen som riskerade att bli smittade. Genomgående i tråden, inte bara i TS. Du har rätt i att mina "aggressioner" tar över. det gör de redan när jag läser trådstartens rubrik. Läs den igen du. Läs om. Läs rätt.

• Brumma
    Anonym (Katta) skrev 2015-09-13 09:45:55 följande:

Jag läser om. Läser rätt. Jag tycker fortfarande, precis som när jag skrev, att det var väldigt stort fokus på de vuxna och de barnen som riskerade att bli smittade. Genomgående i tråden, inte bara i TS. Du har rätt i att mina "aggressioner" tar över. det gör de redan när jag läser trådstartens rubrik. Läs den igen du. Läs om. Läs rätt.

Ja. Frågan är inte aggressivt ställd.

Det är en fullkomligt normal fråga... Om man nu inye läser in egna preferenser i den...

Exakt var är fokus på de vuxna?

Alla inlägg jag läser handlar om att minimera smittning mellan barnen... Inte att de vuxna inte vill ha barnet där.

Självklart är det en del fokus på de barnen som inte skall bli smittade - oavsett om de barnen råkar vara bonusar eller biologiska.. Ett barn med två hem har redan en förälder som kan ta hand om barnet vid sjukdom (förutsatt att den föräldern håller med om att ett sjukt barn inte bör flyttas).

Och det är även fokus på det smittade barnet då många är av åsikten att man inte flyttar ett sjukt barn (ej bara förkylning alltså). BÅDE för barnets egen skull och för att förhindra smittspridning.

Så nej. Jag hittar inget vuxenfokus alls. Men du kan väl visa vilja inlägg som har det?
  • Sjöglimt

Mitt barn bor hos mig på heltid, förutom varannan helg då barnet är hos sin pappa.

Vi har som regel att om barnet inte är på förskolan på fredagen, så ställs helgumgänget med pappan in.

Om barnet får exempelvis kräksjuka eller väldigt hög feber hos pappan, så får barnet stanna hos pappan någon-några dagar till. Det är dock för barnets egen skull, för att barnet ska slippa packa ihop alla saker och sätta sig i en bil för en resa på flera mil.

Men skulle barnet vilja åka hem till mig, trots magsjuka, så är det givetvis helt okej!

• Ess

Normalt folkvett säger att man inte ska smitta hit och dit.
    Eftersom du riktar in dig på de små gullilulliga styvbarnen, så vänder vi på det. Vi är sjuka och hans barn ska komma på umgänge. Självklart ska de då komma hit, så vi skiter i att berätta att vi är sjuka, det slutar då med att dom drar hem det till mamman och deras bokade resa blir inställd, alt tämligen misslyckad.
    Eller så missar dom en tenta pga sjukdom.

Nu är det ett antal år sedan dom kom på umgänge, men vilket förbannat trams att dra runt smitta på det viset. Förälderns "trygga famn" finns även där barnet för tillfället är.
  • Ess
    Anonym (Katta) skrev 2015-09-13 09:45:55 följande:
    Brumma skrev 2015-09-13 09:05:43 följande:

Självklart är det fokus på de barnen som riskerar bli smittade. De andra är ju redan sjuka...............
    Sen tycker jag faktiskt att det även är onödigt att smitta de vuxna. Nu är ju inte vi vuxna lika känsliga för en vanlig förkylning som tex en bebis är. Men jag tycker ändå det är bra att kolla av läget, för de vuxna kan ha något viktigt framför sig som kan va svårt att ställa in.
  • Anonym (Noppi)

Vi nekar bonusen att komma hit om hen är sjuk naturligtvis. Bonusens andra förälder är helt med på det. Vi och våra ungar ska inte behöva bli smittade i onödan. Usch.

• Anonym (Bonusmamma)

Naturligtvis resonerar vi likadant om något av barnen som bor här på heltid är sjukt också. Då byter vi inte heller för att inte smitta två familjer. Här betyder alla barn lika mycket oavsett vem som är biologisk förälder och inte något jag ser som en självklarhet men anser inte att det är rätt att smitta något barn i onödan när man kan skifta och byta så det passar alla inblandade!
Svar på tråden Hur gör ni med styvungarna vid sjukdom?